Eckerö rederiet och Birka Stockholm
Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm
Om några år är Birka ett exsklusivt expeditionskryssningsfartyg för ett par hundra passagerare ombord, passagerare med fet plånbok. Kom ihåg var du läste det först...
Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm
I don’t see a rebuild to premium possible, we’re not just talking about all the public spaces, a major problem is that the cabins are way to small for premium and all outside staterooms need balconies.
No, my guess is that she won’t be sold, and when the pandemic is over the only sensible thing is to put her back into short cruises in the Nordic/Baltic waters either it will be for Eckerö/Birka or an other operator taking over.
Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm
Är inte balkonger en smula överskattat i nordliga farvatten? Hur långa perioder under året är det någon som verkligen sitter på dem?peterpan skrev: ↑mån 18 jan 2021, 21:49 I don’t see a rebuild to premium possible, we’re not just talking about all the public spaces, a major problem is that the cabins are way to small for premium and all outside staterooms need balconies.
No, my guess is that she won’t be sold, and when the pandemic is over the only sensible thing is to put her back into short cruises in the Nordic/Baltic waters either it will be for Eckerö/Birka or an other operator taking over.

Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"
Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm
Jo, precis. Just därför fungerar hon bara här uppe i norr på kort-kryssar. Dessutom är hytterna för små för att vara ”staterooms” på en mindre premium kryssare.Risberg skrev: ↑mån 18 jan 2021, 22:30Är inte balkonger en smula överskattat i nordliga farvatten? Hur långa perioder under året är det någon som verkligen sitter på dem?peterpan skrev: ↑mån 18 jan 2021, 21:49 I don’t see a rebuild to premium possible, we’re not just talking about all the public spaces, a major problem is that the cabins are way to small for premium and all outside staterooms need balconies.
No, my guess is that she won’t be sold, and when the pandemic is over the only sensible thing is to put her back into short cruises in the Nordic/Baltic waters either it will be for Eckerö/Birka or an other operator taking over.![]()
Det finns alldeles för många mindre och mellanstora kryssningsfartyg på marknaden som är bättre lämpade än Birka och som redan uppfyller alla krav med staterooms med balkonger, panorama view lounger och tilltalande däckslayout.
Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm
Det som är till Birkas fördel är väl isklassen, även om den inte är just nödvändig på många ställen. Vi ska dock komma ihåg att märkligare saker har hänt, tänker bland annat på Ålandsfärjan..
-
- Inlägg: 330
- Blev medlem: tor 14 mar 2019, 10:32
Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm
Hur är det med hyttdäck 7? Där finns det ett utedäck för personal dom utgör service med livflottar som skulle kunna bli små balkonger förutsatt att hon klarar stabiliteten?
Expeditionsfartyg kan vara en framtid i kallare klimat där hytter med balkong inte är lika eftertraktat.
//R
Expeditionsfartyg kan vara en framtid i kallare klimat där hytter med balkong inte är lika eftertraktat.
//R
Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm
Att hänga på balkonger i lättviktsmaterial till vissa hytter borde inte vara något jätteproblem. Både Carnvial och Royal Caribbean har ju tidigare byggt om äldre fartyg med fler balkonger.
Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm
Birka Stockholm är på något vis både för stor och för liten, jag skulle flytta upp konferansen till 7an, och lägga nattklubb kasino och pub i fören däck 5-6 och lägga taxfree där caffet/puben och cassinot ligger i dag, och glasa in aktern och ha caffe med liten scen och dansgolv där.
Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm
Tycker nog inte att hon behöver så mycket ombyggnad alls, om man skulle komma på att sätta in henne igen på 20-timmarskryssningar från Stockholm.
Skulle hon säljas till Asien behöver hon ett casino. Det blir väl i så fall konferencen och tax-freen som får byggas om, med lämpliga trappor emellan, till ett tvåvåningscasino.
Skulle hon säljas till Asien behöver hon ett casino. Det blir väl i så fall konferencen och tax-freen som får byggas om, med lämpliga trappor emellan, till ett tvåvåningscasino.
-
- Inlägg: 330
- Blev medlem: tor 14 mar 2019, 10:32
Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm
Någon ombyggnad lär det knappast bli om hon går i trafik igen för Eckerö. Det finns det nog inga pengar till när man precis byggt om henne en hel del.
Men i den här tråden får vi fantisera lite och inte bara vara helt tråkigt realistiska.
Och ja, mycket av det som byggdes om senast blev fel som jag och många andra tycker. Flytta fram nattklubben till fören däck 5 och 6 är ingen helt dum idé. Problemet är dock, att sviterna säkert kommer att störas som ligger på däck7.
//R
Men i den här tråden får vi fantisera lite och inte bara vara helt tråkigt realistiska.

//R