Eckerö rederiet och Birka Stockholm

För fartyg som går i kryssningstrafik.

Mistluren
Inlägg: 684
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 10:24

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Mistluren »

Om tullen slår ner hårt och länge på dagskryssarna, kanske marknaden för 20-timmarskryssningar förbättras?

Kanske skulle hon kunna gå Stockholm-Eckerö?

Henrik
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:30

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Henrik »

Peterpan. Question now is why VL would give up their monopoly on the route if things return to normal. My guess is that they will not 😃

Trådstartare
peterpan
Inlägg: 330
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av peterpan »

Henrik skrev: mån 18 jan 2021, 14:21 Peterpan. Question now is why VL would give up their monopoly on the route if things return to normal. My guess is that they will not 😃
No they definitely wouldn’t. Question is if they’ve made a move on the Birka-terminal at Slussen already? 😃

Henrik
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:30

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Henrik »

Perhaps so if they want to free up space for a future expansion or block the comoetition?

Sjögrabb
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 21 maj 2020, 15:42

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Sjögrabb »

Trossen skrev: mån 18 jan 2021, 12:44 Men med några ombyggnationer ser jag inte loppet som kört för att Birka skall kunna göra comeback:

1) Slå ut väggarna mellan konferensen och tax-freen och bygg en större shoppingdel. Efterfrågan på konferenser torde ju inte vara lika hög som på 80-talet, eller har jag fel? 2) Byt plats på buffén och a la carten. A la carten är vad jag minns större ytmässigt och slänger man in buffen där kan man ta in ökade gästvolymer och tjäna in mer. 3) Glasa in akterdäcket och bygg ut nattklubben. Med en inglasning skulle nattklubben få en större yta och en härlig rymd och utsikt akteröver. 4) En förlängning av fartyget är ju också en lösning, men det skulle nog gå loss på betydligt mer än vad ovan nämnda justeringar kostar.
Lite svårt att slå ut skotten mellan taxfree och konferensen, eftersom de ju ligger på två olika däck, butiken på däck 5 och konferensen på däck 6.
Har sagt det innan, men man undrar ju vad Birkas ledning och arkitekt tänkte med/på när man planerade fartyget. Mycket gick snett.

Trossen
Inlägg: 366
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 12:16

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Trossen »

eftersom de ju ligger på två olika däck, butiken på däck 5 och konferensen på däck 6
Hjärnsläpp :D - vad finns mer på däck 5 bredvid taxfree?

Tjärv1
Inlägg: 470
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 11:57
Ort: Stockholm/Roslagen

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Tjärv1 »

Nedläggningen av Birka Cruises talar nog för slutet på kryssningstrafik med Birka Stockholm till Mariehamn.

En försäljning av henne borde underlätta avsedda satsningar på en ersättare till M/s Eckerö. Skulle vara roligt med ett nybygge till Berghamn-Grisslehamn där hamnarna byggs ut för att ta emot större fartyg. Den korta sträckan skulle nog kunna trafikeras av någon form av hybrid som körs mest på el och laddas fullt under natten.
Trossen skrev: mån 18 jan 2021, 17:02
eftersom de ju ligger på två olika däck, butiken på däck 5 och konferensen på däck 6
Hjärnsläpp :D - vad finns mer på däck 5 bredvid taxfree?
Bredvid?
https://www.cruisemapper.com/deckplans/ ... ckholm-750
Utedäcken på sidorna!?

Trossen
Inlägg: 366
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 12:16

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Trossen »

Utedäcken på sidorna!?
Tack för däcksplanerna - mindes helt fel! Ingen expansionsyta för taxfreen med andra ord! Såvida man inte kan ha taxfreen i två plan med en trappa upp till plan sex.

En större ersättare till M/S Eckerö tror jag som sagt inte på - se en annan tråd!

M.H
Inlägg: 312
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 18:01

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av M.H »

Henrik skrev: mån 18 jan 2021, 13:25 HM Birka is not premium!
Jag vet men storleksmässigt passar hon premiummarknaden och med en invändigt total ombyggnad så blir hon premium

Henrik
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:30

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Henrik »

And with the surplus now offered, why would I buy a 16 year old ship unsuited for the task, pay for a total rebuild and pay much much more than the cost of buying a suitable ship? Isn't that , what do they call it? Throwing money into the sea? Literally. :-)
Skriv svar