Eckerö rederiet och Birka Stockholm
Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm
Om tullen slår ner hårt och länge på dagskryssarna, kanske marknaden för 20-timmarskryssningar förbättras?
Kanske skulle hon kunna gå Stockholm-Eckerö?
Kanske skulle hon kunna gå Stockholm-Eckerö?
Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm
Peterpan. Question now is why VL would give up their monopoly on the route if things return to normal. My guess is that they will not 
Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm
No they definitely wouldn’t. Question is if they’ve made a move on the Birka-terminal at Slussen already?
Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm
Perhaps so if they want to free up space for a future expansion or block the comoetition?
Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm
Lite svårt att slå ut skotten mellan taxfree och konferensen, eftersom de ju ligger på två olika däck, butiken på däck 5 och konferensen på däck 6.Trossen skrev: ↑mån 18 jan 2021, 12:44 Men med några ombyggnationer ser jag inte loppet som kört för att Birka skall kunna göra comeback:
1) Slå ut väggarna mellan konferensen och tax-freen och bygg en större shoppingdel. Efterfrågan på konferenser torde ju inte vara lika hög som på 80-talet, eller har jag fel? 2) Byt plats på buffén och a la carten. A la carten är vad jag minns större ytmässigt och slänger man in buffen där kan man ta in ökade gästvolymer och tjäna in mer. 3) Glasa in akterdäcket och bygg ut nattklubben. Med en inglasning skulle nattklubben få en större yta och en härlig rymd och utsikt akteröver. 4) En förlängning av fartyget är ju också en lösning, men det skulle nog gå loss på betydligt mer än vad ovan nämnda justeringar kostar.
Har sagt det innan, men man undrar ju vad Birkas ledning och arkitekt tänkte med/på när man planerade fartyget. Mycket gick snett.
Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm
Hjärnsläppeftersom de ju ligger på två olika däck, butiken på däck 5 och konferensen på däck 6

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm
Nedläggningen av Birka Cruises talar nog för slutet på kryssningstrafik med Birka Stockholm till Mariehamn.
En försäljning av henne borde underlätta avsedda satsningar på en ersättare till M/s Eckerö. Skulle vara roligt med ett nybygge till Berghamn-Grisslehamn där hamnarna byggs ut för att ta emot större fartyg. Den korta sträckan skulle nog kunna trafikeras av någon form av hybrid som körs mest på el och laddas fullt under natten.
https://www.cruisemapper.com/deckplans/ ... ckholm-750
Utedäcken på sidorna!?
En försäljning av henne borde underlätta avsedda satsningar på en ersättare till M/s Eckerö. Skulle vara roligt med ett nybygge till Berghamn-Grisslehamn där hamnarna byggs ut för att ta emot större fartyg. Den korta sträckan skulle nog kunna trafikeras av någon form av hybrid som körs mest på el och laddas fullt under natten.
Bredvid?
https://www.cruisemapper.com/deckplans/ ... ckholm-750
Utedäcken på sidorna!?
Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm
Tack för däcksplanerna - mindes helt fel! Ingen expansionsyta för taxfreen med andra ord! Såvida man inte kan ha taxfreen i två plan med en trappa upp till plan sex.Utedäcken på sidorna!?
En större ersättare till M/S Eckerö tror jag som sagt inte på - se en annan tråd!
Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm
And with the surplus now offered, why would I buy a 16 year old ship unsuited for the task, pay for a total rebuild and pay much much more than the cost of buying a suitable ship? Isn't that , what do they call it? Throwing money into the sea? Literally. 
