Eckerö rederiet och Birka Stockholm

För fartyg som går i kryssningstrafik.

peterpan
Inlägg: 330
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av peterpan »

Om man får spekulera lite ”vad händer om...”

OM nu vaccinet biter och pandemin lägger dig, och vi får se en stabil återgång mot det normala redan i vår/sommar och både nytto- och nöjestrafiken börjar dra igång igen på allvar...

OCH Eckerö rederiet INTE får sålt Birka Stockholm, vilket är ett troligt scenario då båten är specialbyggd för Kortkryssar, och inte håller den höga internationella standarden med balkonghytter mm som man förväntar sig, och det faktum att priset de förväntar sig är alldeles för högt.

Tror ni det en chans att hon återkommer i trafik i någon form, och i så fall vilken?

Fagerholm
Inlägg: 197
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 18:43

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Fagerholm »

Om jag får drömma helt fritt och utan att tänka med plånboken så skulle jag nog vilja att Eckerö startar upp trafiken igen mellan Stockholm och Mariehamn, men en annan dröm är att Viking köper Birka och sätter in henne som ersättare för Cinderella och flyttar Cinderella till Helsingforslinjen, men det är bara en dröm:)

Sjögrabb
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 21 maj 2020, 15:42

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Sjögrabb »

Skrota eländet. En skitbåt helt enkelt.
Trång nattklubb, trång taxfreebutik, ingen riktig pub, litet utbud av utrymmen och ytor.
Man kan helt enkelt inte tjäna pengar på att driva fartyget.

Trossen
Inlägg: 366
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 12:16

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Trossen »

Skrota eländet. En skitbåt helt enkelt.
Trång nattklubb, trång taxfreebutik, ingen riktig pub, litet utbud av utrymmen och ytor.
Man kan helt enkelt inte tjäna pengar på att driva fartyget.
Oj! Ord och inga visor! :o

Men visst ligger det något i det. För att få in kulorna idag måste man jobba med betydligt större volymer än vad Birka är bygd för. Det gäller särskilt tax-freen, men även buffén. Man snålade vid byggnationen, vilket blev kostsamt i slutändan.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 1299
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Risberg »

Sjögrabb skrev: sön 17 jan 2021, 21:50 Skrota eländet. En skitbåt helt enkelt.
Trång nattklubb, trång taxfreebutik, ingen riktig pub, litet utbud av utrymmen och ytor.
Man kan helt enkelt inte tjäna pengar på att driva fartyget.
Men ett av bara två fartyg jag åkt med (och jag har åkt med många fartyg Några nätter har man tillbringat på sjön, floder eller kanaler Risberg @ Vilken/Vilka färjor har du rest med? som hade ett rökrum för cigarr och pipa med cigarettförbud! :thumme:
Det andra heter QUEEN MARY 2.
Senast redigerad av Risberg den sön 17 jan 2021, 22:18, redigerad totalt 1 gånger.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Trossen
Inlägg: 366
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 12:16

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Trossen »

Men ett av bara två fartyg jag åkt med (och jag har åkt med många fartyg) som hade ett rökrum för cigarr och pipa med cigarettförbud! :thumme:Det andra heter QUEEN MARY 2.
Du har helt rätt, men under de sista åren i trafik vill jag minnas att man stängde ned cigarrrummet på Birka.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 1299
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Risberg »

Trossen skrev: sön 17 jan 2021, 22:18
Men ett av bara två fartyg jag åkt med (och jag har åkt med många fartyg) som hade ett rökrum för cigarr och pipa med cigarettförbud! :thumme:Det andra heter QUEEN MARY 2.
Du har helt rätt, men under de sista åren i trafik vill jag minnas att man stängde ned cigarrrummet på Birka.
Det måste ha varit efter första Höga Kusten-kryssningen 2016.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Trådstartare
peterpan
Inlägg: 330
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av peterpan »

Jag måste säga att jag tycker mycket bra om Birka Stockholm. Man må ha synpunkter på disponering och hytter utan balkonger mm, och här finns absolut en del att klaga på. MEN Birkas övre däck med Spa-anläggningen pooldäcket och framförallt panoramabaren i fören var mycket trevligt och man får lite känsla av ”riktig kryssning”. Premiumhytterna och sviterna är fina och restaurangerna bra. Trots allt en klass som inte Cinderella når upp till.

Tack vare de ”brister” som gör henne svårsåld är kanske till slut det som gör att hon kommer tillbaka och igen i ny skepnad när pandemins mörker skingrats.

Robert Brink
Inlägg: 330
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 10:32

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Robert Brink »

Vi har väl diskuterat hennes fördelar och brister några vändor nu här och på FB. Men ja, man byggde henne med fel planlösning från början och det gäller framför allt dansbaren i aktern och butiken. Två områden där Viking och Tallink/Silja vinner med hästlängder. Det är inte något nöje direkt att gå omkring i Birkas butik, man springer igenom eller rättare sagt, knuffar sig igenom för att plocka det man vill ha. Dansbaren i aktern är en katastrof även om den nu kanske inte luktar gammal utspilld öl längre efter renoveringen? På tok för trång och liten. När andra rederier byggt Nattklubbar i två våningar så byggde Birka en liten liten dansbar i aktern, hur tänkte man? Sen finns det mycket inom service som kan förbättras om man skulle köra igen. Sluta med fasta tider för Ala Carte krogen. Det kan man ha som bokningsalternativ, men spara några bord för gäster som kommer lite spontant. Om möjligt bygg om hela restaurangen i aktern, bygg en Grill och en Skaldjurs krog förutom Bistron. Bättre öppettider och mer nöje på hemvägen är ett måste, tänk att man tex håller den trevliga pianobaren stängd på hemvägen? Varför sitter igen där och spelar och låter stämningen bli bättre i takt med att fartyget närmar sig Stockholm?

Gör om hela däck 5 ännu en gång. Design av Scandic modell är inget som behövs på ännu ett ställe. Här fanns en utmärkt möjlighet att bygga en trevlig ny pub och Café, men den tog man inte.
På kvällarna kanske man skulle ha lite mer musik uppe i Skybaren? Lite Jazz kanske? För att få lite bättre fart även om utsikten är fantastisk.

Sluta placera folk som inte känner varandra vid samma bord. Det här är något som dom stora kryssningsbolaget tar bort mer och mer. Låt folk få sitta i sina egna sällskap. Det blir ofta väldigt spänt och lite stelt om inte alkoholen flödar vid bordet...

Hur blir det med konferenser i framtiden? Kanske är läge att utnyttja det fina utrymmet i fören till något annat?

Hennes framtid? Ja, jag tror på Kina och Hong Kong, men men, hon har inget bra utrymmen för att bygga stort kasino.

//R

Lars Ödlund
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 16:36

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Lars Ödlund »

Robert Brink skrev: mån 18 jan 2021, 11:14 Vi har väl diskuterat hennes fördelar och brister några vändor nu här och på FB.

//R
En annan sak som även den har debatterats är att mycket av stämningen, service och matutbud/kvalite som fanns/upplevdes på gamla Birka Princess försvann när Birka Stockholm togs i trafik.

Viking och även Tallink/Silja har gått ikapp och förbi och då försvinner anledningen att åka med Birka.

Det är märkligt, detta fenomen finns inte på Roslagen trots samma ägare.
Skriv svar