Cruise and Maritime goes bust..

För fartyg som går i kryssningstrafik.

Origoxy
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 22 jun 2020, 22:15

Re: Cruise and Maritime goes bust..

Inlägg av Origoxy »

Att professor,

Om Du känner dig förolämpad som person ber jag så mycket om ursäkt, vet ingenting om dig och, har ingen åsikt om dig som person.

Däremot är det Du skriver när Du refererar till online mäklare rent strunt, helt enkelt för att marknaden inte fungerar så.

Det är som om jag skulle skapa en egen ”blocket” sida, utannonsera DIN bil, utan att fråga dig om dem är till salu, utan att ha en aning om vad Du vill ha i pris då vi aldrig varit i kontakt.....

Kan knappast kalla en sådan mäklare seriös, eller, ens på riktigt då de mig veterligen aldrig någonsin mäklat ett enda kryssningsfartyg, och, lär aldrig göra det heller.

Och, nej, jag jobbar inte för något av mäklarhusen heller, även om jag är i branchen.

Helt självklart får Du ha en åsikt, och, tycka och tänka men, dina inlägg är väldigt absoluta, Du skriver ”priser är så och så” utan att ha en aning.

Är bättre att använda ord som tror, tycker, tänker, antar osv när man gissar eller spekulerar.

professor
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 01 jun 2020, 15:28

Re: Cruise and Maritime goes bust..

Inlägg av professor »

Jag tror ej att vi är sa langt ifran varandra... . Jag har skrivit tidigare här (i andra temat) att det finns nagon "lyckligt riddare" i fartygsmäklarbranchen ocksa. Och det är samma företag/fartygsmäklare vad du beskriver som annonsera fartyg - kanske ev. ocksa utan att fraga... .

Men vilken kryssningsfartyg eller färja är EJ till salu - men dessutom finns annonserad i nätet som "till salu" ?
Jag tror absolut ej att det blir accepterad av nagon rederi att hitta egen fartyg "till salu" om det är i verkligheten ej till salu.
Det är en rättslig fråga ocksa - om man annonsera en fartyg X för en pris Y och nagon kommer plötsligt och betaler prisen verkligt - sa MASTE man sälja baten ! Annars blir det direkt snabbt väldigt dyrt domstolsprocess kanske - speciellt i USA kan det bli extrem dyrt med skadeersättning, lurendrejeri m.fl. .

Och med prisen - klart - där finns nagra "Okej, till det pris jag säljer i alla fall" - priser - f.ex. är nästan alla stora sydeuropäiska färjor byggd 1997 - 2005 annonserad för 65 mio. eller 75 mio. . Men sa har vi här i forum chansen att debattera om i verkligheten f.ex. 15, 20 eller 25 Mio. är realistikt.
Och det är endast en del av annonser - där finns stora delen annonserade fartyg ocksa med priserna som jag ser som mycket realistiskt förhandlings-basis, f.ex. Cruise+Maritime fartyg som mer eller mindre ska kostar ca. dubbelt skrotpris endast eller gamla FTI fartyg för endast 2,5 Mio. .

Och klart är hela försäjlningsprocessen mycket mer som en kontakt via nätet, med normaltvis stora live-kontroll av hela fartyg, manga papperskram, normalt flera dagar förhandlingar om detailjer och prisen, betalningsvillkor etc. . Men rent försäjlningsdetailer är ej viktigt här i forumet tänkar jag.

Viktigt är vilken fartyg blir sald för vilken pris mot vilken nya ägaren (är för Veendam fortfarende hemligt f.ex. !). Sa låt oss koncentrera pa relation mellan försäjlningsfartyget och försäjlningspris/förslag som det har fungerat vid Birka f.ex. (mitt betyg där var ca. 15 Mio. inkl. förklaring varför, QPS annonsera för 100 Mio. men väntar för erbjudande ocksa, nordiska skeppsmäklara (och Eckerös VD Blomkvist) tänkar 100-120 Mio. och en annan person här i forum tänkte om ca. 40 Mio.). Och där var ingenting absolut - du (och alla andra) är gärna välkomna med egen prisförslag eller värdebetyg för varje fartyg, nu i 2020/21 är största försäjlningsvag av kryssningsfartyg (och stora färjor kommer att följer efter) nagonsin... .

Origoxy
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 22 jun 2020, 22:15

Re: Cruise and Maritime goes bust..

Inlägg av Origoxy »

professor skrev: fre 14 aug 2020, 23:21

Men vilken kryssningsfartyg eller färja är EJ till salu - men dessutom finns annonserad i nätet som "till salu" ?
Jag tror absolut ej att det blir accepterad av nagon rederi att hitta egen fartyg "till salu" om det är i verkligheten ej till salu.
Det är en rättslig fråga ocksa - om man annonsera en fartyg X för en pris Y och nagon kommer plötsligt och betaler prisen verkligt - sa MASTE man sälja baten ! Annars blir det direkt snabbt väldigt dyrt domstolsprocess kanske - speciellt i USA kan det bli extrem dyrt med skadeersättning, lurendrejeri m.fl. .
Fast, det är just det man gör, låtsas sälja fartyg som man inte har fått i uppdrag att sälja, och, inte vet varesig ifall de är till salu eller, vilket pris säljaren tänkt sig.

Om det går att stämma dem för detta vet jag inte, är ingen jurist, men, troligen inte, ser jag att de alla har en disclaimer som säger: sale subject to withdrawal without notice, som jag antar skyddar dem emot det.

Antar att deras affärs idé är att dra trafik till sina hemsidor? För, idén är inte att sälja några kryssningsbåtar på riktigt.

På riktigt använder man sig som rederi av en mäklare, som man ger exklusiv rätt på försäljningen, han / hon kontaktar i sin tur de som han / hon tror kan vara intresserade.

Och, branchen är inte större än att alla mer eller mindre känner alla.

Vi kan gärna gissa priset på olika fartyg, tyvärr blir det rätt sällan offentlig, och, blir det offentligt är det oftast så ”tilltrasslat” med dvs financing och charter back att det verkliga priset är ganska annorlunda från det offentliga.

Robert Brink
Inlägg: 283
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 09:32

Re: Cruise and Maritime goes bust..

Inlägg av Robert Brink »

Origoxy skrev: lör 15 aug 2020, 15:07
professor skrev: fre 14 aug 2020, 23:21

Men vilken kryssningsfartyg eller färja är EJ till salu - men dessutom finns annonserad i nätet som "till salu" ?
Jag tror absolut ej att det blir accepterad av nagon rederi att hitta egen fartyg "till salu" om det är i verkligheten ej till salu.
Det är en rättslig fråga ocksa - om man annonsera en fartyg X för en pris Y och nagon kommer plötsligt och betaler prisen verkligt - sa MASTE man sälja baten ! Annars blir det direkt snabbt väldigt dyrt domstolsprocess kanske - speciellt i USA kan det bli extrem dyrt med skadeersättning, lurendrejeri m.fl. .
Fast, det är just det man gör, låtsas sälja fartyg som man inte har fått i uppdrag att sälja, och, inte vet varesig ifall de är till salu eller, vilket pris säljaren tänkt sig.

Om det går att stämma dem för detta vet jag inte, är ingen jurist, men, troligen inte, ser jag att de alla har en disclaimer som säger: sale subject to withdrawal without notice, som jag antar skyddar dem emot det.

Antar att deras affärs idé är att dra trafik till sina hemsidor? För, idén är inte att sälja några kryssningsbåtar på riktigt.

På riktigt använder man sig som rederi av en mäklare, som man ger exklusiv rätt på försäljningen, han / hon kontaktar i sin tur de som han / hon tror kan vara intresserade.

Och, branchen är inte större än att alla mer eller mindre känner alla.

Vi kan gärna gissa priset på olika fartyg, tyvärr blir det rätt sällan offentlig, och, blir det offentligt är det oftast så ”tilltrasslat” med dvs financing och charter back att det verkliga priset är ganska annorlunda från det offentliga.
Va? Jag som trodde köparna satt och dreglade över hemsidor som tex yachtworld... :shock: ;) :lol:

Kan även instämma, att "Proffessorns" inlägg i flera trådar är ganska så upprepande med massor med länkar.

//R

aries
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 16 maj 2019, 19:48
Medlemsnamn hos Landgången: aries

Re: Cruise and Maritime goes bust..

Inlägg av aries »

Origoxy skrev: lör 15 aug 2020, 15:07
professor skrev: fre 14 aug 2020, 23:21

Men vilken kryssningsfartyg eller färja är EJ till salu - men dessutom finns annonserad i nätet som "till salu" ?
Jag tror absolut ej att det blir accepterad av nagon rederi att hitta egen fartyg "till salu" om det är i verkligheten ej till salu.
Det är en rättslig fråga ocksa - om man annonsera en fartyg X för en pris Y och nagon kommer plötsligt och betaler prisen verkligt - sa MASTE man sälja baten ! Annars blir det direkt snabbt väldigt dyrt domstolsprocess kanske - speciellt i USA kan det bli extrem dyrt med skadeersättning, lurendrejeri m.fl. .
Fast, det är just det man gör, låtsas sälja fartyg som man inte har fått i uppdrag att sälja, och, inte vet varesig ifall de är till salu eller, vilket pris säljaren tänkt sig.

Om det går att stämma dem för detta vet jag inte, är ingen jurist, men, troligen inte, ser jag att de alla har en disclaimer som säger: sale subject to withdrawal without notice, som jag antar skyddar dem emot det.

Antar att deras affärs idé är att dra trafik till sina hemsidor? För, idén är inte att sälja några kryssningsbåtar på riktigt.

På riktigt använder man sig som rederi av en mäklare, som man ger exklusiv rätt på försäljningen, han / hon kontaktar i sin tur de som han / hon tror kan vara intresserade.

Och, branchen är inte större än att alla mer eller mindre känner alla.

Vi kan gärna gissa priset på olika fartyg, tyvärr blir det rätt sällan offentlig, och, blir det offentligt är det oftast så ”tilltrasslat” med dvs financing och charter back att det verkliga priset är ganska annorlunda från det offentliga.
Att sälja något utan den andras kännedom är såklart straffbart. Det är som att jag skulle annonserat ut Forseas Mercandia IV utan att de vet något om det. Sådant agerande är skadligt för ett visst rederi och sprider falska och onödiga rykten.

Halloota
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 02 apr 2019, 15:01

Re: Cruise and Maritime goes bust..

Inlägg av Halloota »

Tyvärr mina bilderna syns inte!

Europa 2 och Söderarm https://www.imageupload.net/image/img-2 ... 5434.K5OQW

Mein Schiff 1 Nästan i Åbo https://www.imageupload.net/image/K5gbS

Origoxy
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 22 jun 2020, 22:15

Re: Cruise and Maritime goes bust..

Inlägg av Origoxy »

Att Aries,

Kanske är det olagligt men, med disclaimer, förmodligen inte.

Men, för rederierna är det rätt oviktigt och, knappast något man vill lägga tid och pengar på att bekämpa,

Är en rätt liten grupp människor som surfar på deras sidor så, eventuella rykten är rätt oviktiga.

Risberg
Inlägg: 53
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 19:15
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Re: Skrotningar och försäljning av kryssningsfartyg

Inlägg av Risberg »

professor skrev: ons 12 aug 2020, 18:32 Jag räknar med att dom flesta kryssningsfartyget fra alla stora redereier CIRCA byggd 1995 eller äldre kommer att skrotas nu i 2020/2021.
Men själv RCCL-Vision-klassen fra 1996 och yngre - vem ska köpa dom ? Kanske här finns ev. för 15-20 Mio. köps-interessenter... (?). Men varför ska man köpa Vision-klassen om ocksa nyare störe bättre Radiance-klassen fra 2001/2002 är billigt till salu ?

Priserna blir sänkat nästan varje vecka mer och mer - f.ex. Empress-of-the-Seas ska startar förhandlingar nu vid endast 17 Mio. - väntar nu förankrade vid Kreta för att spara hamnavgifter. Förmodligt väntar dom nu 1, 2, 3 vecka och nästa stop blir Aliaga om ej nagon annan betalar mer än ca. 4-5 Mio. skrotpris... - 2016 full renoverad för 50 Mio. - endast 3 ar "som nytt" i drift - och nu faktiskt värdelöst... .
Cristal fra Louis Cruises nu sänkt ner mot 15 Mio., och där tillkommer varje vecka fler "nya", f.ex. nu Pacific Dawn fra Australia - är pa väg mot Suez (-Aliaga förmodligt), prissänkt nu mot 19 Mio. som förhandlingsstart. https://commercial.apolloduck.com/boat/ ... hip/643880
Pullmantours Horizon (ocksa renoverade 2016) väntar fortfarende vid Piräus(27 Mio.), Majesty of the Seas in Portsmouth(17,5 Mio.), listan med "Aliaga-kandidater" kan förtsättas langt... .

Och där jobbar man nu snabbt för att fa mer plats pa stranden för flera fartyg... .
https://www.youtube.com/watch?v=1_aORXa ... e=youtu.be (aktuellt)
https://www.youtube.com/watch?v=hPAhq84VQnY (ca. 1 vecka sedan)

Parallelt är mer än 20 nya gigantiska fartyg beställt eller under byggnad för ca. 3000 - 9500 ("Global Dream") Pax (plus nagra mindre expedions-fartyg) - sa finns ocksa i framtiden "efter Corona" ej chans att haller med pa marknaden med 25 eller 30 ar gammal mindre fartyg för endast ca. 2000 Pax. Helt normalt storlek i framtiden vill bli med 4000, 5000, 6000 Pax ombord... .
http://kreuzfahrt-magazin.info/neubauten.html
https://www.cruisetricks.de/die-groesst ... on%209.500.
Tråkigt. Just CMV hade specialiserat sig på att uppgradera gamla, fina kryssningsfartyg och transatlantiska linjefartyg, som STOCKHOLM och ALEKSANDR PUSJKIN t.ex. Hann göra två resor med CMV; en från Rotterdam till Kanarieöarna och Madeira i augusti 2019 och en fantastiskt underbar sexveckors kryssning från Rotterdam till Madeira, Cabo Verde, Amazonas, Franska Guiana, Tobago, Barbados, St. Lucia, Antigua och Azorerna i januari-februari i år. Hade bokat en kort tur i Irländska sjön med MARCO POLO (Ex ALEKSANDR PUSJKIN) i juli i nästa år, men fick depositionen återbetalad av konkursförvaltaren/branchorganisationen.
Senast redigerad av Risberg den mån 19 okt 2020, 17:48, redigerad totalt 1 gånger.

aries
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 16 maj 2019, 19:48
Medlemsnamn hos Landgången: aries

Re: Cruise and Maritime goes bust..

Inlägg av aries »

Origoxy skrev: ons 19 aug 2020, 13:45 Att Aries,

Kanske är det olagligt men, med disclaimer, förmodligen inte.

Men, för rederierna är det rätt oviktigt och, knappast något man vill lägga tid och pengar på att bekämpa,

Är en rätt liten grupp människor som surfar på deras sidor så, eventuella rykten är rätt oviktiga.
Det är sant, men det handlar om själva faktumet.

recab
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 16:12

Re: Cruise and Maritime goes bust..

Inlägg av recab »

Jag tycker nog att den här tråden har spårat ur. Hur mycket av det som skrivits handlar egentligen om CMV? Låt oss därför istället försöka följa vad som har skett och vad som kommer att ske. Vad vi vet nu är att konkursförvaltaren lyckats sälja två av de fem fartyg som är aktuella, nämligen Vasco da Gama och Columbus.
Så vill jag också passa på nämna att professor – och andra – skall ordentligt läsa vad Origoxy skriver. Han är såvitt jag vet den främste experten på detta forum, åtminstone evad avser kryssningsfartyg.
Skriv svar