Hanseatic Inspiration i Marstrand

För fartyg som går i kryssningstrafik.
Användarvisningsbild

Jens Vinderslev

Hanseatic Inspiration i Marstrand

Inlägg av Jens Vinderslev »

Marstrand fik fint besøg, i mandags. https://www.kungalvsposten.se/nyheter/k ... 1.48953166

Lars H

Re: Hanseatic Inspiration i Marstrand

Inlägg av Lars H »

Var även på besök i Stockholm den 1 juni och var då förtöjd i bojarna på Strömmen. Säkert ett utmärkt fartyg. Det brukar Hapag-Lloyds kryssningsfartyg vara. Rankas bland de bästa i världen. Gjort två kryssningar med rederiet. En med Europa och en med Europa 2. Har också gjort ett kortare studiebesök ombord i det tidigare ägda expeditionsfartyget Hanseatic.

Tim S.

Inlägg av Tim S. »

Bild

Bild

Bild

Bild
HANSEATIC INSPIRATION Ostseekai, Kiel.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Kan inte låta bli att tycka att moderna kryssningsfartyg ser ut som om man först byggde ett fartyg med "normala" proportioner och form, så kom på att det blev för brett, och så skalade av sidorna, och eftersom utsideshytterna nu berövats sin yttervägg blev det balkonger.

Nej, det var inte sur kommentar, bara en betraktning. ;)
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Lars H

Inlägg av Lars H »

Visst kan man lite nostalgiskt säga att inte bara tidigare kryssningsfartyg utan också styckegodsare av den typ exempelvis Broström, Trans mfl ägde, för att nu inte tala om kylfartygen, inte bara var snygga, utan faktiskt vackra. Men vad gäller kryssningsfartygen får man ändå tillstå att det man förlorat i skönhet har man vunnit i bekvämlighet ombord.

När jag för runt 30 år sedan reste med tex Cunards Sagafjord och Vistafjord, som då ansågs vara bland de bästa, var jag grymt imponerad. Både av utseende och innehåll. Men när jag idag reser med Hapag-Lloyd, Silversea, Regent, Crystal eller Seabourn, kan forna tiders, om än vackrare fartyg, inte matcha dessa vad gäller innehåll i alla dess former. Och underligt hade det varit annars.

Lars H

Inlägg av Lars H »

Cunard hade för övrigt en lite märklig organisation i slutet av 80- och början 90-talet. Fyra fartyg, Vistafjord, Sagafjord, Sea Goddess I och II, sköttes från ett kontor i New York och där chefen var en svensk, som jag glömt namnet på. I samtliga fartyg var det gott om svenskar. Både bland befäl och på andra positioner. Ofta fd anställda inom SAL:s Gripsholm och Kungsholm.

Sagafjord gjorde varje år en jorden-runt kryssning som var extremt dyr och prestigefull. Den lockade diverse udda typer. Bla den brittiska damen som varje år anlände med två containrar fylld med egna möbler, tavlor mm. Hon bokade två sviter, där man fick riva ut diverse väggar, ta iland all inredning och ersätta den med hennes. Andra udda figurer vad den ensamme mannen som bara levde på mjölk och bananer.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Lars H skrev: fre 11 jun 2021, 12:46 Cunard hade för övrigt en lite märklig organisation i slutet av 80- och början 90-talet. Fyra fartyg, Vistafjord, Sagafjord, Sea Goddess I och II, sköttes från ett kontor i New York och där chefen var en svensk, som jag glömt namnet på. I samtliga fartyg var det gott om svenskar. Både bland befäl och på andra positioner. Ofta fd anställda inom SAL:s Gripsholm och Kungsholm.
Ja, jag minns att QUEEN ELIZEBETH 2 hade en dansk servitris i Columbus-restauranten, som översatte menuns fiskrätter till danska för mig, och baren hade en finlandssvenska, bosatt i Göteborg. Men hon var litet försiktig med att prata svenska med mig, för det fick de inte lov till för det kunde vara obehagligt för de övriga passagerarna med konversationer på språk de inte förstod, som om skottar förstod sydstatsamerikanska och tvärtom!

Risberg @ Mina resor med transatlantiska linjefartyg

Cunard var ju f.ö.mycket kortvarigt norskägt, sedan Kværner köpt Trafalgar House, men man sålde fort Cunard igen.
Senast redigerad av Risberg den fre 11 jun 2021, 19:48, redigerad totalt 2 gång.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Lars H

Inlägg av Lars H »

Vi gjorde en gång en 14-dagarskryssning med Sagafjord i Karibien en höst. Fanns då rätt gott om svensk personal ombord i diverse positioner. Vi var väl också kanske sex -åtta svenska passagerare ombord.

Kommer ihåg att tidigt på Luciamorgon uppvaktades vi svenskar i respektive hytt med kaffe, lussekatter och luciatåg med skönsång mm. Lustigt nog missade vi St Lucia med en dag. Annars hade timeingen varit perfekt.

Nu stöter man ändå rätt ofta på svenskar i internationell kryssningstrafik. Befälhavare, maskinchefer, styrmän och maskinister. Bla annat i större kryssningskoncerner av typ Royal Group och NCL. Dessutom har jag ibland träffat på svenska läkare, sjuksköterskor, bar och hotel Managers samt folk som jobbat med redovisning och utflykter.

Numera dock ytterst sällan folk på positioner som stewardess, bartender och serveringspersonal.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

På SILVER SHADOW från Singapore till Sydney 2005 var det en väldigt internationell besättning, bl.a. en nordnorsk "lugarpike". Jag glömmer aldrig hennes replik när jag förtalde henna att vi ju skulle komma till Stora Barriärrevet: Ja, Æ hørte det var noka korallgreier!

Singapore - Sydney med SILVER SHADOW
Senast redigerad av Risberg den fre 11 jun 2021, 19:44, redigerad totalt 1 gånger.

Lars H

Inlägg av Lars H »

Silver Shadow har jag rest med ett par gånger. I Alaska och från Medelhavet till Dubai. Rest med även andra av rederiets fartyg. Men i just det rederiet har jag aldrig stött på andra befälhavare än italienska. Däremot kan det, som i de flesta rederier, på många positioner, vara folk från alla möjliga nationer. Senast jag stötte på en svensk stewardess var för ca 10 år sedan i ett Seabournfartyg. Hon mönstrade på i Pusan, Korea och var besviken på att hennes syster hade hamnat i systerfartyget. Hon kände sig lite ensam.
Skriv svar