Ytterligare ett kryssningsfartyg på väg till skrot

För fartyg som går i kryssningstrafik.

Stefan S

Ytterligare ett kryssningsfartyg på väg till skrot

Inlägg av Stefan S »

Från Hellas Roundup
Horizon | Laid up to be scrapped at Elefsina Bay anchorage, since 18.08.2020
https://www.shipfriends.gr/forum/topic/ ... s-roundup/

Zac 66

Re: Ytterligare ett kryssningsfartyg på väg till skrot

Inlägg av Zac 66 »

Vanligtvis välinformerad källa informerade om detta i ett inlägg här på sjofart.net för månader sedan. Men än ligger hon kvar i Elefsis Bay, trångt på stranden i Aliaga!?

Origoxy

Inlägg av Origoxy »

Marknadsvärdet på ett ”äldre” kryssningsfartyg från tidigt 90 tal utan scrubbers och, med få balkonghytter är i det närmaste skrotvärdet.

Dagarna (tror jag) blir det nog officiellt att två till försvinner från ett av det större rederierna.

Origoxy

Inlägg av Origoxy »

Origoxy skrev: tor 26 nov 2020, 16:29 Marknadsvärdet på ett ”äldre” kryssningsfartyg från tidigt 90 tal utan scrubbers och, med få balkonghytter är i det närmaste skrotvärdet.

Dagarna (tror jag) blir det nog officiellt att två till försvinner från ett av det större rederierna.
https://www.cruiseindustrynews.com/crui ... -sold.html

Tog mer än ett par dagar men, där kom affären

Penny

Inlägg av Penny »

Majesty var det första kryssningsfartyget som jag kryssade med. Tråkigt att hon försvinner men tur att jag hann prova henne :)
Förstod det som att hon är såld men inte på väg till skrot?

M.H

Inlägg av M.H »

Flertalet kryssningsfartyg går nu till skrot, det är bla Marco Polo och Costa Victoria med flera som möter skärbrännaren. Det är ju fartyg byggda på 70,80 och 99 talet som ligger risigt till

Kim Viktor

Inlägg av Kim Viktor »

Columbus har precis också lämnat Grekland med destination Alang. Vasco da Gama kan bli det enda fartyget sin överlevde Cruise and Maritime voayges konkurs, beroende på vad som sker under aktionen med Astoria.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

M.H skrev: mån 22 feb 2021, 17:47 Flertalet kryssningsfartyg går nu till skrot, det är bla Marco Polo och Costa Victoria med flera som möter skärbrännaren. Det är ju fartyg byggda på 70,80 och 99 talet som ligger risigt till
Kim Viktor skrev: mån 22 feb 2021, 17:59 Columbus har precis också lämnat Grekland med destination Alang. Vasco da Gama kan bli det enda fartyget sin överlevde Cruise and Maritime voayges konkurs, beroende på vad som sker under aktionen med Astoria.
Dubbeltrist! :( Jag hade bokat en kryssning med MARCO POLO, bara en kort tour på Irländska sjön i juli i år, just för att få uppleva gamla sovjetiska ALEKSANDR PUSJKIN. Hon skulle för övrigt ha gjort den Amazonas-touren, som jag gjorde med MAGELLAN ifjor, i år.

Verkligen trist att CMV försvann. (Återbetalningen av depositionen för MARCO POLO-touren var imponerande: Jag fick med en gång en e-post från konkursförvaltaren om hur jag skulle gå till väga, och fick den smärtfritt och oavkortat.)
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Trådstartare
Stefan S

Inlägg av Stefan S »

Skriv svar