Stena Line kontantfritt på färjorna!

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Sjöbjörnen

Re: Stena Line kontantfritt på färjorna!

Inlägg av Sjöbjörnen »

Marre skrev: fre 15 jan 2021, 13:58
Jag är varken gammal eller teknikfientlig men förstår när nånting går överstyr och kränker våra rättigheter och vår integritet.

Du får helt enkelt lära dig att va stolt över svea rikes valuta och kolla på de vackra sedlarna vi har och använda dom.
Om jag nu tycker det är bekvämt med ett kontantlöst samhälle, så låt mig få betala utan kontanter.
Jag har inget problem med att ni som vill betala med kontanter fortsätter med det.
Låt utvecklingen ha sin gång.
Så länge båda betalningsmöjligheterna finns, bra, alla nöjda.
Men när, jag skriver ”när”, någon inte vill ta emot kontanter alternativt kort, så får vi anpassa oss till det. Behovet av varan eller tjänsten får styra om vi är villiga att acceptera krävt betalningssättet.
Risken är stor att de som har problem med att "storebror" ser vad du handlar inte har rent mjöl i påsen. Vad är det ni vill dölja?
Det är ju det som är problemet.
När folk blir bekväma och lurade så kan bankerna ta bort kontanterna som de gjort nu och det andra betalningssättet försvinner pga bankernas svineri.

Självklart ska vi ALDRIG anpassa oss till att nån inte vill ta kontanter.

Kontanter är basen i all normal affärsverksamhet gentemot vanliga kunder.
kort är en exta service som butiken får välja om han vill betala för och höja priserna något eller ta kortavgift som i andra länder.
KAn man inte ta emot landets valuta har man inget att göra i butiks eller restaurang branchen.Då har man valt fel yrke.
Än värre med stena som har 50% eller mer utländska gäster.

Då kan man skura golv eller jobba inom bygg istället där man kan skicka en faktura.

Spelar ingen roll om vad man vill dölja eller inte.

Och Som benjamn franklin sa 'They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Sjöbjörnen skrev: fre 15 jan 2021, 15:48
Och Som Benjamn Franklin sa 'They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither.
Otroligt bra sagt! Undrar hvad han skulle ha sagt om dagens samhälle?
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Marre

Inlägg av Marre »

När folk blir bekväma och lurade så kan bankerna ta bort kontanterna som de gjort nu och det andra betalningssättet försvinner pga bankernas svineri.
Vad är problemet?
-att jag tycker det är bekvämt och säkert att betala med kort?
-att utvecklingen får ha sin gång?
-att vi inte kan dölja något. Läs fuska med allt från bidrag till skatter?
Alla som utför en tjänst vill och ska ha ersättning för den. Om banken hanterar kontanter ska de såklart ha ersättning för det. Om banken hanterar kontanter digitalt så har de en kostnad och ska såklart ha ersättning för det. Sen är nog de flesta av samma uppfattning som du, att bankerna har för stora vinster. Om det beror på för höga avgifter eller att skillnaden mellan inlånings- och utlåningsräntan är för stor eller något annat det kan jag inte bedöma. Men att inte jobba ideellt är inte detsamma som svineri.
kort är en exta service som butiken får välja om han vill betala för och höja priserna något eller ta kortavgift som i andra länder.
Priset på en vara i Sverige är för en konsument exakt detsamma oavsett hur du betalar.
Personligen betalar jag ingen avgift till banken, ingen kortavgift eller årsavgift eller liknande. Tvärtom ger banken mig kredit så jag betalar en gång i månaden plus att jag får bonus på mina inköp från banken. Jag får inte lägre pris hos leverantören om jag betalar kontant till dem. Men visst, på något sätt tar banken betalt, och ska ha betalt, för sina tjänster.
Kontanter är INTE basen i all affärsverksamhet. Kontanter är siffror på ett papper eller mynt. Om du har 10 hundrakronorssedlar i din plånbok är de värda precis lika mycket som ett digitalt bankbesked som säger att du har 1000 på kontot. För inte ska vi väl börja använda oss av guldtackor igen eller något annat med lämpligt värde.
Vill man formulera de så, så är vi är alla tvingade att leva med banken. I princip alla måste ha ett bankkonto som lön och ersättningar betalas till. Redan där är du tvingad till bankens digitala system. Nog är det enklare och bekvämare att betala alla räkningar med ett par knapptryckningar än att först tvinga tvinga sig själv till mellanhanden att ta ut dessa pengar i handen och sen gå iväg till banken eller butiken och betala med dessa och sen ändå få ett kontoutdrag från banken med dina transaktioner och saldouppgifter.

Det sista får mig att tänka på en gammal anekdot som min morfar berättade om den gamle mannen som åkte in till banken och tog ut alla sina pengar. När han fått pengarna och noga räknat dem gick han tillbaka till kassan och sa att han skulle sätta in dem igen. Kassören såg frågande på honom och sa att han ju tagit ut dem precis, vaHrvid den gamle mannen svarade; ”Jag skulle bara kolla så att de fanns”.

M.H

Inlägg av M.H »

Jag betalar gärna ”i natura” det är trevligt...
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Marre skrev: lör 16 jan 2021, 10:59
Vad är problemet?
Alla som utför en tjänst vill och ska ha ersättning för den. Om banken hanterar kontanter ska de såklart ha ersättning för det. Om banken hanterar kontanter digitalt så har de en kostnad och ska såklart ha ersättning för det. Sen är nog de flesta av samma uppfattning som du, att bankerna har för stora vinster. Om det beror på för höga avgifter eller att skillnaden mellan inlånings- och utlåningsräntan är för stor eller något annat det kan jag inte bedöma. Men att inte jobba ideellt är inte detsamma som svineri.
Nu skall inte jag svara på vägnar av den Du citerar, men problemet är väl
- inte att Du tycker det är bekvämt och säkert att betala med kort, men att när tillräckligt många gör det, så tar de som erbjuder varor och tjänster det som ett "bevis" på att alla tycker, eller skall tycka det
- om man tillhör dem, som tycker att all "utveckling" (en eufemism för förändring) är av godo, så är det väl inte det, men är verkligen all "utveckling"/förändring av godo? Jag tycker verkligen inte det
. att vi inte kan dölja våra konsumtionsvanor för starka marknadskrafter, som lägger ner stora summor på skräddarsydd marknadsföring, som också fördyrar varan/tjänsten
- att man hela tiden använder vikarierande argument (läs i bästa fall eufismer, som alt marknadsföringsspråk består av, eller rena lögner), för att argumentera för det man har gjort, kommer att göra eller menar att samhället bör göra
Priset på en vara i Sverige är för en konsument exakt detsamma oavsett hur du betalar.
Personligen betalar jag ingen avgift till banken, ingen kortavgift eller årsavgift eller liknande. Tvärtom ger banken mig kredit så jag betalar en gång i månaden plus att jag får bonus på mina inköp från banken. Jag får inte lägre pris hos leverantören om jag betalar kontant till dem. Men visst, på något sätt tar banken betalt, och ska ha betalt, för sina tjänster.
Och så bör det vara. Kort är inte någon annan extra service, som skiljer sig från kontathantering, reklam, kompensation för butiksstöld &c.&c. En vara eller en tjänst kostar det den kostar, inklusive alla omkostnader för att få den sålt. Jag hatar det nordamerikanska samhället, där Du blir opplyst om ett pris, och så visar det sig att så kom det lokal skatt i tillägg, så kom det federal skatt i tillägg, eller dem som uppger pris utan moms. Jag skiter i hvad som är deras andel av hvad det kostar, jag är bara intresserad av hvad jag skall betala.
Kontanter är INTE basen i all affärsverksamhet. Kontanter är siffror på ett papper eller mynt. Om du har 10 hundrakronorssedlar i din plånbok är de värda precis lika mycket som ett digitalt bankbesked som säger att du har 1000 på kontot. För inte ska vi väl börja använda oss av guldtackor igen eller något annat med lämpligt värde.
Du har både rätt och inte rätt. Mynt är faktisk basen i all affärsverksamhet, och ursprungligen hade ju mynt det metallvärde de representerade. Sedlar, däremot, är ju i princip en skuldsedel från centralbanken.
Marre skrev: lör 16 jan 2021, 10:59 Vill man formulera de så, så är vi är alla tvingade att leva med banken. I princip alla måste ha ett bankkonto som lön och ersättningar betalas till. Redan där är du tvingad till bankens digitala system. Nog är det enklare och bekvämare att betala alla räkningar med ett par knapptryckningar än att först tvinga tvinga sig själv till mellanhanden att ta ut dessa pengar i handen och sen gå iväg till banken eller butiken och betala med dessa och sen ändå få ett kontoutdrag från banken med dina transaktioner och saldouppgifter.
Idag är problemet väl hellre det motsatta; bankerna står faktiskt inte med öppna armar och tar emot Dig som kund. Om de inte räknar med att kunna lura tillräckligt mycket pengar av Dig, med rådgivning, Hedge-fonder, dyra lån &c.&c. så kan Du nekas att öppna konto.
Marre skrev: lör 16 jan 2021, 10:59 Det sista får mig att tänka på en gammal anekdot som min morfar berättade om den gamle mannen som åkte in till banken och tog ut alla sina pengar. När han fått pengarna och noga räknat dem gick han tillbaka till kassan och sa att han skulle sätta in dem igen. Kassören såg frågande på honom och sa att han ju tagit ut dem precis, vaHrvid den gamle mannen svarade; ”Jag skulle bara kolla så att de fanns”.
Den är väldigt rolig, särskilt på den tiden den sannolikt uppstod. Men idag fastnar kanske skrattet i halsen. TÄNK OM ALLA GJORDE DET SAMTIDIGT! Funnes då alla de pengarna där? Förr tryckte man fler sedlar och skapade hyperinflation. Hvem kontrollerar pengaflödet idag, när det mesta är siffror i en datatransaktion? Hvad är egentligen värdet på en Bitcoin?
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Trådstartare
Sjöbjörnen

Inlägg av Sjöbjörnen »

Vad är problemet?
Vill man formulera de så, så är vi är alla tvingade att leva med banken. I princip alla måste ha ett bankkonto som lön och ersättningar betalas till. Redan där är du tvingad till bankens digitala system. Nog är det enklare och bekvämare att betala alla räkningar med ett par knapptryckningar än att först tvinga tvinga sig själv till mellanhanden att ta ut dessa pengar i handen och sen gå iväg till banken eller butiken och betala med dessa och sen ändå få ett kontoutdrag från banken med dina transaktioner och saldouppgifter.

Det sista får mig att tänka på en gammal anekdot som min morfar berättade om den gamle mannen som åkte in till banken och tog ut alla sina pengar. När han fått pengarna och noga räknat dem gick han tillbaka till kassan och sa att han skulle sätta in dem igen. Kassören såg frågande på honom och sa att han ju tagit ut dem precis, vaHrvid den gamle mannen svarade; ”Jag skulle bara kolla så att de fanns”.
Exakt det är problemet.
Du måste ju använda hjärnan också och inte bara ta det som är bekvämast varje gång.
Det blir jävligt dåligt för samhället.

Och nej jag struntar i om småföretagare får nån extra krona i fickan som de spenderar på familjen och staten sen får in merparten av pengarna men med skillnaden att de vandrat från hand till hand och skapat mycket fler jobb på vägen.

Finns till och med forskning i tyskland som visar hur mycket det smörjer ekonomin och gynnar vanligt folk och driver på konsumtionen.

Väldigt bra.

Som minister gunnar sträng sa på gamla tiden.
Svarta pengar spelar ingen roll för de kommer ändå in till staten när de konsumeras ( i punktskatter,momsskatter extra jobb osv).

Tyvärr så har skatteverket skrämt upp småföretagare med svarta lådan i butiker och restauranger och stasi metoder och kontroller och höga böter så nästan ingen har svarta pengar i sverige idag jämfört mot förr så det spelar ingen roll om det betalas kontant eller med kort.

Det är ingen tjänst för kunden utan en tjänst för banken att hantera kortbetalningar.

Skapar inga jobb alls jämfört mot kontanthantering så vi får betala alla dessa arbetslösa iform av högre skatter och mer socialbidrag och mindre konsumtion och samtidigt sända våra pengar till några få finansfamiljer utomlands på varje kortköp och resten till banken som bara sitter på pengarna istället för att de skulle stannat hos vanligt folk och gynnat konsumtionen och jobben i sverige(även stena line).

Kortbetalningar är en tjänst som BANKEN SPARAR PENGAR PÅ och slipper ha svensk personal.

med andra ord borde banken betala en kortavgift till butiken istället.

Nu är det så att banken istället som tack för att du sparar personal åt dom tar en kortköpsavgift och du betalar den varje gång iform av mindre antal småbutiker och mer arbetslöshet och högre priser i onödan.

Det är förövrigt inte banken som ger dig kredit.
staten ger dom rätt som enda bolag att fuska med pengar och tjäna pengar på luft.

Om du har en kredit på 50 tusen på kortet(eller om du tar ett bolån eller privatlån
) så behöver de i riktiga egna pengar ha endast cirka 3000kronor. Resten får dom tillåtelse att skriva ut som luftsiffror i datorn.

Om gemene man skulle göra det skulle man få fängelse för bedrägeri.

så är det en årsränta på 20% tillexempel så tjänar de på kreditkortskunder på varje 10000kronor i kredit en årsränta på över 400% cirka.

Så ideelt har dom aldrig jobbat.
kortköpsavgifter är ett extra svineri som de kommit på att skinna folket på.

De har lyckats lura dig bra iallafall.

För att du ska ha råd att köpa 1 kopp kaffe 0,5% i cashback måste du först betala mer än så i högre priser och allt det andra för att sen när du handlat för 5000 kronor få tillbaks 1 kopp kaffe som tack.

Och nej ett digitalt bankbesked är inte dina pengar. Det är en skuld banken har till dig. kommer de på obestånd kan de stänga ner bankomaterna och beslagta dina pengar så får staten istället hoppa in och betala en mindre del av dina pengar genom skattemedel istället.

eller som i cypern så beslagtog staten medborgarnas pengar. Du fick betala 7% skatt på dina sparpengar eller om du hade mer pengar blev skatten 10% på allt du hade i banken.

Det är bara en fordran du har på banken när du har dina pengar hos dom. De är alltså skyldiga dig pengar på datorn som de leker med. Om alla skulle ta ut sina pengar så skulle det bli kaos.

Har du däremot riktiga pengar så kan dom inte beslagta pengarna vid kris och de kan heller inte agera mellanhand och ta % på varje köp du gör.
Därför vill dom lura i folk att kontanter är dåligt.

Det är därför de gör allt för att folk inte ska ta ut sina pengar och de plockar bort så många bankomater som möjligt och gömmer nya i köpcentrum med reducerade öppettider.

Det ena behöver däremot inte utesluta det andra.

Man kan betala sina räkningar genom internetbanken som man brukar göra.

Om det nu skulle vara så att stena line inte vill ha svarta pengar så skulle dom förlora väldigt stora inkomster från tyskland.

Så det är bara bullshit som de hittar på.

sam

Inlägg av sam »

att vi inte kan dölja våra konsumtionsvanor för starka marknadskrafter, som lägger ner stora summor på skräddarsydd marknadsföring, som också fördyrar varan/tjänsten
Nja där har du lite fel använder du Apple Pay så får inte företagen reda på vem du är när du använder tjänsten! Det var därför ICA grät krokodiltårar och var emot att erbjuda Apple Pay i butikerna i början för de inte fick reda på dina uppgifter då betalningen sker anonymt. Samma är med bankerna som varit emot att erbjuda tjänsten hos dem, vilket lett till att lanseringen har gått riktigt trögt! Vad gäller framtiden så verkar det som Apple kommer att erbjuda så du kan få ett digitalt kort från dem så du slipper bankerna. Sedan vet jag inte hur de löser frågan om pennigstvätt lagen!
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

sam skrev: lör 16 jan 2021, 19:30 Nja där har du lite fel använder du Apple Pay så får inte företagen reda på vem du är när du använder tjänsten! Det var därför ICA grät krokodiltårar och var emot att erbjuda Apple Pay i butikerna i början för de inte fick reda på dina uppgifter då betalningen sker anonymt. Samma är med bankerna som varit emot att erbjuda tjänsten hos dem, vilket lett till att lanseringen har gått riktigt trögt! Vad gäller framtiden så verkar det som Apple kommer att erbjuda så du kan få ett digitalt kort från dem så du slipper bankerna. Sedan vet jag inte hur de löser frågan om pennigstvätt lagen!
Mot att vi köper nya Apple-produkter för tusentals kronor hvarje år. Jag har en billig Huawei mobiltelefon, som jag köpte billigt på Clas Ohlson, och som jag hoppas skall vara livet ut. Enda orsaken till det är dels att jag blev nekad att fortsätta ha min mors fasttelefon, när hon dog, därför att jag hvarken var skriven i Sverige eller svensk medborgare, när det skedde, men framförallt för att jag upptäckte att mobiltelefon med kontantkort var åtskilligt billigare än fasttelefon. Visserligen kan jag inte ringa utanför Sverige med det, när jag är i Sverige (däremot när jag är i ett annat EES-land), men då har jag också på samma telefon ett norskt kontantkort. Men att använda mobiltelefonen för pengatransaksjoner: Nej tack!
Skriv svar