Till ett riktigt kort (exempelvis Mastercard bankkort, eller kreditkort) medföljer diverse försäkringar som är bra att ha, exempelvis utökad reseförsäkring med avbeställningsskydd etc.
Förutsatt att du inte varit grovt oaktsam får du alltid igen dina pengar om du varit utsatt för ett kortbedrägeri eller blivit bestulen på ditt kort. Det är även lätt att reklamera ett köp och få tillbaka dina pengar om leveransen av varan du köpt uteblir. Blir du bestulen på ditt kort utomlands har du ett nytt inom 48 timmar (alternativt nödkontanter inom 48 timmar).
Själv har jag ett Mastercard kreditkort, men jag har valt att inte aktivera någon kredit på det. Det innebär att jag måste ha pengar på kontot som är kopplat till kortet för att det ska gå att reservera pengar till ett köp. Anledningen till att jag har valt detta kortet istället för ett vanligt bankkort är att detta kort ger mig fondandelar som bonus när jag betalar med kortet samt att det har något ytterligare utökad reseförsäkring.
När det gäller såkallade electron-kort som Maestro etc. så är dessa inte lika bra. Det brukar dels inte följa med försäkringar men framförallt så måste terminalen ha en online-uppkoppling mot banken när du ska betala. Detta gör att det inte alltid fungerar att betala, exempelvis på ett flygplan, eller varför inte på en båt (så vi håller oss till forumet) med svajig internetuppkoppling. Även ett vanligt Mastercard utan kredit funkar alldeles utmärkt för offline-köp.
Och slutligen, är man nu extremt anti precis allt vad kort heter men vet med sig att man ska till ett ställe där man måste betala med kort så kan man gå till Pressbyrån och köpa ett förbetalt Mastercard-presentkort med upp till 1500kr. Det enda som krävs för att aktivera kortet är ett europeiskt telefonnummer.