Stena Line kontantfritt på färjorna!

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Jonsson

Re: Stena Line kontantfritt på färjorna!

Inlägg av Jonsson »

Vill bara flika in och säga att kort är det överlägsna betalmedlet :D

Till ett riktigt kort (exempelvis Mastercard bankkort, eller kreditkort) medföljer diverse försäkringar som är bra att ha, exempelvis utökad reseförsäkring med avbeställningsskydd etc.

Förutsatt att du inte varit grovt oaktsam får du alltid igen dina pengar om du varit utsatt för ett kortbedrägeri eller blivit bestulen på ditt kort. Det är även lätt att reklamera ett köp och få tillbaka dina pengar om leveransen av varan du köpt uteblir. Blir du bestulen på ditt kort utomlands har du ett nytt inom 48 timmar (alternativt nödkontanter inom 48 timmar).

Själv har jag ett Mastercard kreditkort, men jag har valt att inte aktivera någon kredit på det. Det innebär att jag måste ha pengar på kontot som är kopplat till kortet för att det ska gå att reservera pengar till ett köp. Anledningen till att jag har valt detta kortet istället för ett vanligt bankkort är att detta kort ger mig fondandelar som bonus när jag betalar med kortet samt att det har något ytterligare utökad reseförsäkring.

När det gäller såkallade electron-kort som Maestro etc. så är dessa inte lika bra. Det brukar dels inte följa med försäkringar men framförallt så måste terminalen ha en online-uppkoppling mot banken när du ska betala. Detta gör att det inte alltid fungerar att betala, exempelvis på ett flygplan, eller varför inte på en båt (så vi håller oss till forumet) med svajig internetuppkoppling. Även ett vanligt Mastercard utan kredit funkar alldeles utmärkt för offline-köp.

Och slutligen, är man nu extremt anti precis allt vad kort heter men vet med sig att man ska till ett ställe där man måste betala med kort så kan man gå till Pressbyrån och köpa ett förbetalt Mastercard-presentkort med upp till 1500kr. Det enda som krävs för att aktivera kortet är ett europeiskt telefonnummer.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Holger skrev: tis 12 jan 2021, 16:14 Risberg, kreditkort använder jag inte.
Står lika tveksam till dessa som du står till betalning med telefon.
I Tyskland används nästan uteslutande EC-kort (Maestro) som är debit-kort. Dessa är säkrade med en PIN-kod. Vad är dina kreditkort säkrade med?
PIN-kod
Holger skrev: tis 12 jan 2021, 16:14 Kreditkort kan jag mycket väl tänka mig att många inte vill ta emot. Där är kostnaden för den som tar emot skyhöga.
Därför har danskarna börjat ta ut dem av sina (dock enbart icke-danska) kunder. Så i Danmark är det definitivt kontanter som gäller! Så är ju "skyhöga" en definitionsfråga. "Skyhöga" är de för American Express och var för Diners, inte för MasterCard och VISA.
Holger skrev: tis 12 jan 2021, 16:14 Och det är just den faktorn du nämner: du använder pengar du aldrig har betalat eller kanske inte ens har. Det går mig väldigt emot.
Jag betalar alltid hela månadsfakturan hvarje gång, och har därför heller inte ränteutgifter.
Holger skrev: tis 12 jan 2021, 16:14 Sjöbjörnen, lägg av med konspirationsteorierna, tack.
Det finns en mycket resourcestark lobby för kontanters avskaffande i både Sverige och Norge, och medan man för alla andra brott är oskyldig tills det motsatta bevisats är man när det gäller "pengatvätt" tydligen skyldig tills det motsatta bevisats. Fallet med den gamla damen som sparat sina pengar "i madrassen" och nekades byta dem mot nya sedlar är bara ett, men kanske det mest grotesqua exemplet på detta. Så att beskylla Sjöbjörnen för konspirationsteorier är en smula obefogat och ett utslag av härskarteknik. :(

Och därmed avslutar jag mitt deltagande i denna diskussion.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Mumin

Inlägg av Mumin »

Risberg skrev: tis 12 jan 2021, 09:11
Holger skrev: tis 12 jan 2021, 08:25
Risberg skrev: mån 11 jan 2021, 22:04 Hade inte tänkt blanda mig i denna diskussionen, men nu gör jag det i alla fall.
1) Trots det Holger skriver så är min erfarenhet av Tyskland litet annorlunda. Reste senast runt våren och sommaren 2019 i hela Tyskland och upplevde hela städer där inte en enda (i t.ex. Oberwesel i Rhendalen) eller bara någon enstaka (i t.ex. Wittenberg) restaurant tog kort. Det gjorde heller inte den bästa spritshopen i Saßnitz (som inte var Stenas). :(
Mycket konstigt.
I byn där jag lever kan jag t.om köpa frallor hos bagaren med EC kort.
Bagaren uppmanar t.om. till det så att allt är kontaktfritt.
Att sedan GÖRA det är upp till mig.
Använder själv Apple Pay väldigt ofta. Behöver inte röra vid något annat än min egen telefon.
Tror vi snackar om olika saker här. Vet inte ens hvad ett "EC-kort" är. Har vi det i Skandinavien? Det jag använder, när jag inte använder kontanter, är internationella kreditkort (som, som sagt, är norska och utan vare sig års- eller faktureringsavgifter), och de kan vara mycket svåra att använda i Tyskland.

Mobiltelefoner kan stjälas. Användandet av dem sker trådlöst och kan hackas.

Efter en mycket problematisk upplevelse i Argentina 2015 använder jag aldrig mer kreditkort utanför Europa med Ryssland. Mitt i en fyra månaders resa till Antarktis spärrades mitt ena kreditkort (visade sig sedan att någon försökt använda det på Filippinerna!) och det andra slukades av en bankomat (visade sig sedan att någon använt det i Chile) samma dag i Argentina, som inte har konvertibel valuta, så jag kunde heller inte få hjälp med att få överfört pengar från Norge. Däremot reste jag helt utan problem med US$ 6600 i kontanter på mig med tåg från Pretoria til Dar-es-Salaam och Victoriasjön 2001 och med €uro 6600 i kontanter på mig med tåg och flodbåt från Dakar till Timbuktu 2003.
Närmast alla bankkort har EC /Maestro funktion. Bankkort kallas EC kort i Tyskland. Fördelen emot kk är att dom ingår i kontot och är helt avgiftsfria.
Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Fyrtornet skrev: tis 12 jan 2021, 17:36
Holger skrev: tis 12 jan 2021, 16:14 Sjöbjörnen, lägg av med konspirationsteorierna, tack.
Men man skall kalla en spade för en spade och inte för något annat.
Helt rätt, MEN jag menar dessa formuleringar:
Att finanssektorn lurat i folk att kontanter har nånting med covid 19 att göra är en sak
Dessutom har jag gjort erfarenheten att folk som använder förkortningen "MSM" har en mycket stark agenda/läggning åt ett visst håll.

Back to topic.

sam

Inlägg av sam »

Jag tycker det är bra med att ha kontantfritt!

Men sedan så vet jag att många äldre gillar mer att använda kontanter! Men det går inte undgå där jag bor så är det tyvärr så att de som inte har rent mjöl i påsen eller kanske rättare sagt, så har dom mjöl i små påsar i fickorna men inget man bakar med som dom säljer helt öppet som använder sig av kontanter och mobilkontantkort!

Sedan är det klart att man inte drar alla över en kam som betalar med kontanter att de är droghandlare, utan det är nog så att kontanter är mer en generations fråga!

Har jobbat på krogar och där hade man problem med att vissa (gäng inga snälla killar om man säger så) ville åt tvinga krögarn att låta dem att ta hand om garderoben då man fick in kontanter där! Efter att några krogar börja med endast kortbetalning så blev det inte längre intressant för dessa gäng att ta hand/tvinga till sig garderoben.

Sedan om man ser det praktiska att ha kortbetaling för rederier är följande!

Sliper ta i pengar i corona tider.

Redovisningen blir enklare.

Det har blivit ett stort problem med förfalskade sedlar ombord vilka är riktigt svåra att upptäcka då de varit så välgjorda.

Personal i kassan/baren kan inte stjäla pengar.

När jag jobba på Viking Line när någon i personalen hade av mistag gett fel växel tillbaka till en gäst och det fattades pengar när man gjorde kassa avstämning, så var vi tvungna att lägga ut det ur egen ficka på avdelningen.

Blir enklare ta betalt då man slipper hålla koll på flera olika valörer.

Det har ju hänt att huvudkassan blivit rånad på en båt.

Jag har ett vanligt kort men den använder jag sällan då jag använder Apple Pay då jag skulle våga påstå är det säkraste sättet att betala med. Apple Pay är byggt så att det skickas en engångs kod som bara används en gång vid betalning, vilket gör om någon lyckas få tag på koden så är den redan förbrukad.

Vist det finns lite svagheter som nämns här när system ligger nere, men här tror jag det kommer en utveckling till att även om terminaler och system är nere så kommer det komma en offline läge! Där det går att genomföra köp genom att uppgifterna samlas internt i enheterna eller man laddat ett belopp i reserv för att sedan när systemen går igång genomförs transaktionen.

Många nämner ifall man blir rånad på sitt kort eller telefon men då brukar de väll även råna dig på pengarna telefon och kort kan du spärra! sedan som någon nämnde så om systemen ligget nere så är det tveksamt att man får ut några pengar på bankomaten heller.

Skepticism -> Nyfikenhet -> Testning -> Övertygelse -> :smile:

Oavsett utfall av betalnings metod så kan man ju vara nöjd, då har man iaf gjort vad man kunnat.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Trodde inte jag skulle delta mer i denna diskussion, men ser mig tvungen till det:
Mumin skrev: tis 12 jan 2021, 22:17 Närmast alla bankkort har EC /Maestro funktion. Bankkort kallas EC kort i Tyskland. Fördelen emot kk är att dom ingår i kontot och är helt avgiftsfria.
Ingen av de banker, Jernbanepersonalets Bank og Forsikring eller SEB, som jag har konto i, erbjuder något som helst kort som ingår i kontot och är helt avgiftsfria. Däremot är samtliga mina tre (hade ett tag t.o.m. fyra) norska kreditkort helt avgiftsfria, så länge jag betalar hela månadsfakturan hvarje gång, hvilket jag gör.

Så til sam:

Det ljusskygga användandet av kontanter är just det vikarierande motiv banker och andra ekonomer i kontantfrilobbyn använder för att avskaffa kontanter. Deras huvudmotiv är att få full kontroll över pengaflödet (gissa hvilka avgifter vi vill få, när där inte längre är några alternativ!) och kunna sälja våra förbruksvanor till marknadsförare. Bankernas moral när det gäller hjälp till ljusskygga penningtransaktioner har vi fått bevis på gång på gång. Finns det någon oskyldig, svensk bank kvar? Inte Nordea, inte Swedbank, inte SEB i alla fall. (Och Holger, kalla inte det konspirationsteorier.)

De problem man löser bör alltid vara större än de man skapar vid lösandet, och det borde gälla i alla sammanhang!

Det är lättare att gömma pengar än en mobiltelefon. Jag reste, som sagt, helt utan problem 2001 med US$ 6600 i kontanter på mig med tåg från Pretoria till Dar-es-Salaam och Victoriasjön och 2003 med € 6600 i kontanter på mig med tåg och flodbåt från Dakar till Timbuktu; en fjärdedel i svångremmen, en fjärdel i en påse, som hängde innanför byxlinningen och resten i två påsar, som hängde från halsen till utanpå kalsongerna. Hade aldrig mer än en dagskassa i börsen. Litet svårt att gömma en mobiltelefon på samma sätt.

Skepticism -> Nyfikenhet -> Testning -> Insikt att fördelarna inte uppvägde nackdelarna -> :(
Senast redigerad av Risberg den ons 13 jan 2021, 22:58, redigerad totalt 1 gånger.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"
Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Risberg skrev: ons 13 jan 2021, 17:59
Mumin skrev: tis 12 jan 2021, 22:17 Närmast alla bankkort har EC /Maestro funktion. Bankkort kallas EC kort i Tyskland. Fördelen emot kk är att dom ingår i kontot och är helt avgiftsfria.
Ingen av de banker, Jernbanepersonalets Bank og Forsikring eller SEB, som jag har konto i, erbjuder något som helst kort som ingår i kontot och är helt avgiftsfria. Däremot är samtliga mina tre (hade ett tag t.o.m. fyra) norska kreditkort helt avgiftsfria, så länge jag betalar hela månadsfakturan hvarje gång, hvilket jag gör.
Mumin snackar om Tyskland.
Här är det som han beskriver helt normalt.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Holger skrev: ons 13 jan 2021, 22:10 Mumin snackar om Tyskland.
Ja, det ser ut att vara olika från land till land. Avgiftsfria kreditkort finns visst inte i Sverige?

peterpan

Inlägg av peterpan »

Efter alla turer i ämnet kan vi alltså konstatera att det finns både fördelar och nackdelar samt faror och vinster med både kontanthantering och kortbetalningar. Vi kan säkert också konstatera att det vore fint om rederierna kan erbjuda både och så att alla kan bli nöja och glada. Att man gör tillfälliga inskränkningar i service under covid-krisen är självklart ok, men när allt återgår till det normala bör man nog dock vara lite lyhörd med vad kunderna kräver och önskar om det ligger inom rimliga gränser. Sen kan man säkert ha olika behov och önskemål på olika linjer.
Senast redigerad av peterpan den tor 14 jan 2021, 01:32, redigerad totalt 1 gånger.

Kehinde

Inlägg av Kehinde »

Risberg skrev: ons 13 jan 2021, 22:54
Holger skrev: ons 13 jan 2021, 22:10 Mumin snackar om Tyskland.
Ja, det ser ut att vara olika från land till land. Avgiftsfria kreditkort finns visst inte i Sverige?
Jag trodde at det var olika bankkort och inte kreditkort, som det talades om. Vad det förresten har med Stenas policy att göra, kan man ju förstås undra :o
Vad gäller fria bankkort finns alla uppgifter om dessa på hitta på nätet.
Skriv svar