Stena Line kontantfritt på färjorna!

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

M.H

Re: Stena Line kontantfritt på färjorna!

Inlägg av M.H »

Stefan S skrev: mån 11 jan 2021, 15:15 Och var får du sedlar ifrån om bankerna klappar ihop? :lol:
Man får trycka egna, men allvarligt talat så är rånrisken högre med sedlar( För tillfället är det en rånvåg vid bankomater med ett tragiskt rånmord förra veckan för simpla 200kr). Sedlar är dessutom en smitthärd.

Marre

Inlägg av Marre »

Jag håller med om att vårt digitala samhälle är sårbart. Men fungerar inte tekniken lär man inte kunna få kontanter inne på banken heller, om den mot förmodan skulle hålla öppet, eller i en bankomat.

Har en episod från ett besök i Tyskland där vi skulle passa på att shoppa på Bordershopen i Puttgarden innan vi åkte hem. Det var ganska mycket folk utanför, men vakterna släppte inte in någon i butiken som inte hade för avsikt att betala med kontanter. Betalsystemet fungerade inte. Köerna inne i Bordershoppen var långa av folk som handlat och inte kunde betala. Systemet hade tydligen legat nere en timme och det fanns ingen prognos på när man skulle få igång det igen.

Vad gör man då om man är på shoppingresa i Tyskland och betalfunktionen inte fungerar? Eftersom de närbelägna samhällena är fulla med gränshandelsbutiker var det bara att köra på sightseeing på Fehmarn. I Burg, som är en trevlig liten stad, ligger gränshandelsbutikerna som ett pärlband på infartsgatan. Där fungerade tekniken och det vara inga problem att betala. Dessa småstäder, Burg och även Heiligenhafen, någon halvmil därifrån, är för övrigt väl värda ett besök, men det är en helt annan historia.

Tillbaka i Puttgarden möttes vi av vällastade bilar som kom från Bordershoppen, så avbrottet hade tydligen åtgärdats ganska snabbt trots allt.
Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Marre skrev: mån 11 jan 2021, 16:45 Vad gör man då om man är på shoppingresa i Tyskland och betalfunktionen inte fungerar?
Man sparar pengar :-D

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Checkhäfte?

Borde rimligen vara det säkraste betalningsmedlet vid ström/internet-problem

Riktiga pengar i guld ärförstås det enda som fungerar i krig. Problemet är bara att guldpengar inte är så funktionellt för privatpersoner, då staterna har en tendens att stjäla dem i krig eller kris.
Användarvisningsbild

pOlman

Inlägg av pOlman »

Lite kontanter kan nog alltid vara bra att ha i plånboken, brukar själv försöka ha ett par tusen
kronor i kontanter samt lite euro. 2020 var jag med om 2 avbrott i kreditkortssystemet, det ena
var över 3 timmar långt och drabbade alla nordiska färjor vad jag förstod kanske det även drabbade
landterminaler? Det andra var ca. 1 timma långt och drabbade då också flera färjor. Då märktes snabbt
hur mycket det påverkade verksamheten ombord för det var inte många som hade kontanter på sig
som det ju givetvis då gick att betala med.
En annan lite off topic grej är frisören i min lilla hemort, har tar inga kreditkort alls utan endast kontanter,
frågade han om han fick mycket problem med detta då folk från andra ställen stannade och klippte sig där,
nä då tyckte han, skickar bara iväg dom till närmaste bankomat ett par hundra meter därifrån så kommer
dom tillbaks och betalar kontant sen.
Användarvisningsbild

Fyrtornet

Inlägg av Fyrtornet »

Visserligen tycker jag att möjligheten att betala med kontanter alltid skall finnas (oavsett stömavbrott eller ej). Men fungerar ens kontanter vid strömavbrott? Alla kassamaskiner är väl elektriska, man kan inte få kvitto etc?

Check. Har faktiskt sparat en från 1990-talet när det var vanligt att använda dem i butiker. Jag tror det fortfarande skall gå att använda den men tror bankens avgift för inlösen är hög. Om butiker eller butiksbiträden ens vet vad det är nuförtiden vet jag inte heller.

Jag minns iirritationen i kassakön när någon där framme vid kassan i matbutiken skulle stå och skriva check... men det var många år sedan nu.

PS
På mitt första sommarjobb i mitten på 1980-talet så fick jag lönen genom att gå till företagets kassakontor där jag fick lönen i kontanter, och detta var ett svenskt storföretag. Men jag tror de ordinarie anställda fick lönen på bankkonto.

Trådstartare
Sjöbjörnen

Inlägg av Sjöbjörnen »

M.H skrev: mån 11 jan 2021, 16:07
Stefan S skrev: mån 11 jan 2021, 15:15 Och var får du sedlar ifrån om bankerna klappar ihop? :lol:
Man får trycka egna, men allvarligt talat så är rånrisken högre med sedlar( För tillfället är det en rånvåg vid bankomater med ett tragiskt rånmord förra veckan för simpla 200kr). Sedlar är dessutom en smitthärd.
Då kan du ta och berätta för mig hur många kryssningsbåtar blivit rånade på östersjön de senaste 50 åren?

Sen kan du också berätta om en eventuell rånare har med sig en gummibåt som han blåser upp och hoppar ner i vattnet med.
Rånaren var väl antagligen också inte registrerad som passagerare och det finns inga bilder på honom ombord eller hur?

Rån är mer vanligt förekommande i sverige på senare tid för att vi släppt in fel folk in i landet utan kontroll och för att våra straff är skrattretande låga med straffrabatter dessutom.

Man straffar dock inte hela befolkningen för det utan röstar på lämpligt parti som slänger in rånarna istället så vi vanliga kan fortsätta använda kontanter.
i östeuropa där man bara hanterar kontanter nästan är rån ganska ovanligt och man slänger in de få som vågar i fängelset.

Sedlar är ingen smitthärd. virus trivs inte bra på den ytan.

Däremot är kortterminaler och alla saker gjorda av plast som kontokort och kundkorgar osv och saker folk tar på i kollektivtrafiken och i luften du går mitt i stan en större smitthärd som du sen tar med i kläderna och håret hem til soffan och till kudden.
virus trivs bra på plast.

till och med who och riksbanken och loomis säger att sedlar inte smittar.
Du måste tänka själv ibland och inte låta vänstermedia styra allt du tänker.

Trådstartare
Sjöbjörnen

Inlägg av Sjöbjörnen »

Fyrtornet skrev: mån 11 jan 2021, 18:50 Visserligen tycker jag att möjligheten att betala med kontanter alltid skall finnas (oavsett stömavbrott eller ej). Men fungerar ens kontanter vid strömavbrott? Alla kassamaskiner är väl elektriska, man kan inte få kvitto etc?

Check. Har faktiskt sparat en från 1990-talet när det var vanligt att använda dem i butiker. Jag tror det fortfarande skall gå att använda den men tror bankens avgift för inlösen är hög. Om butiker eller butiksbiträden ens vet vad det är nuförtiden vet jag inte heller.

Jag minns iirritationen i kassakön när någon där framme vid kassan i matbutiken skulle stå och skriva check... men det var många år sedan nu.

PS
På mitt första sommarjobb i mitten på 1980-talet så fick jag lönen genom att gå till företagets kassakontor där jag fick lönen i kontanter, och detta var ett svenskt storföretag. Men jag tror de ordinarie anställda fick lönen på bankkonto.
Jo kontanter funkar alltid nånstans vid strömavbrott.
man får fortsätta sälja varor och skriva ner köpen i kvittoblock vid strömavbrott tillexempel och det är alltid driftsäkert med kontanter i fickan.
Finns alltid nån liten butik som vill sälja eller en bonde som man kan köpa ägg av osv.

seven eleven i stockholm hade hela kassasystemet nere cirka 10-år sen nånting och de började sälja med block och la pengarna i en pappkartong tillfälligt.
De med riktiga pengar fick en korv å dricka medans kort töntarna fick suga på sina fingrar.

Trådstartare
Sjöbjörnen

Inlägg av Sjöbjörnen »

Holger skrev: mån 11 jan 2021, 11:21 Nu måste jag som bor i Tyskland komma med en tvärkommentar: alla här bär med sig ett kort av något slag.
Under Pandemin rekommenderades att man använder kortbetalning, vilket JAG tycker är bra.
INGEN tysk har problem att betala med kort, väldigt få skulle stå och skrika och härja för att man inte kan betala kontant. De få som gör det tittar man lite snett på här.
Man anpassar sig.
Det är ec kort de har. För att det är enda kortet som inte har kortköpsavgifter på vaje köp och heller inga årsavgifter . utanför tyskland så funkar den ofta inte att betala med vad jag vet.
De kan däremot ta ut pengar utomlands med kortet.

Verkligheten är att 8 av 10 köp i tyskland görs med kontanter.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Hade inte tänkt blanda mig i denna diskussionen, men nu gör jag det i alla fall.
1) Trots det Holger skriver så är min erfarenhet av Tyskland litet annorlunda. Reste senast runt våren och sommaren 2019 i hela Tyskland och upplevde hela städer där inte en enda (i t.ex. Oberwesel i Rhendalen) eller bara någon enstaka (i t.ex. Wittenberg) restaurant tog kort. Det gjorde heller inte den bästa spritshopen i Saßnitz (som inte var Stenas). :(
2) Inget av mina tre norska kreditkort har hvarken årsavgift eller faktureringsavgift. På det ena kan jag t.o.m. ta ut kontanter avgifts- och räntefritt utomlands (som Sverige är, eftersom kortet är norskt), om jag bara sett till att ha betalat in önskat belopp på förhand. Ändå använde jag uteslutande kontanter när jag bodde i Norge. I Norge är det tack och lov fortfarande lagstadgad plikt att ta emot kontanter. Orsaken till att jag inte kan göra det i Sverige, är att jag inte hittat någon bank att upprätta konto i, som överhuvudtaget befattar sig med kontanter. :(
3) Skulle aldrig våga använda min mobiltelefon, som jag dessutom sällan bär med mig, för några penningtransaktioner, och har därför t.ex. inte Swish, eller hvad det heter. :(
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"
Skriv svar