Stena Line kontantfritt på färjorna!

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Tor Britannia

Re: Stena Line kontantfritt på färjorna!

Inlägg av Tor Britannia »

Sjöbjörnen har förvisso uttryckt sig på ett sätt som jag inte skulle ha gjort. Men jag tycker ändå att han har tagit upp ett alvarligt spörsmål.
Jag jobbar med marknadsanalys av betalstystem (och resor) och kan intyga att tyskar är fortfarande mycket lojala med kontanter och tror det är fullt möjligt att detta kan "backfire" för Stenalines del.

Baserat bå ECB: I 2019 var 55% av alla betalningar kontant i Tyskland (ex banköverföringar), i värde (I sverige 21%), pga Corona har detta gått ned till 45% (SE 15%), så man kan räkna med att Tyskar förväntar sig med att kunna betala kontant.
Dessutom, som jag förstått det har en hel del Tyskar bara EC - Electronic Cash kort, tar Stena Line EC ombord? Mig veteligen fungerar EC bara I Tyskland. Dessutom fungerar det inte ens online även på Tyska e-handelsaijter (där gäller direktöverföring) - altså endast "card-holder present" transaktioner.
Jag var för övrigt på en tjänsteresa i Tyskland där min chef gjorde bort sig, hon skulle flasha sitt representationskort (minns inte om det var Visa/MC/Diners eller AmEx). Servitirisen beklagade sig med "sorry we only take EC cards" Jag räddade situationen med mina medhavda Euro sedlar :)

Så, ja vem vet Corona kanske innebär genombrottet för kort i Tyskland, men vi är inte där ännu och jag undrar också om inte Stena Line gör livet svårt för sig.

M.H

Inlägg av M.H »

Jag betalar med min klocka av Iwatch modell. Kontanter är till för stofiler i foliehatt...

Mumin

Inlägg av Mumin »

Tor Britannia skrev: ons 06 jan 2021, 22:03 Sjöbjörnen har förvisso uttryckt sig på ett sätt som jag inte skulle ha gjort. Men jag tycker ändå att han har tagit upp ett alvarligt spörsmål.
Jag jobbar med marknadsanalys av betalstystem (och resor) och kan intyga att tyskar är fortfarande mycket lojala med kontanter och tror det är fullt möjligt att detta kan "backfire" för Stenalines del.

Baserat bå ECB: I 2019 var 55% av alla betalningar kontant i Tyskland (ex banköverföringar), i värde (I sverige 21%), pga Corona har detta gått ned till 45% (SE 15%), så man kan räkna med att Tyskar förväntar sig med att kunna betala kontant.
Dessutom, som jag förstått det har en hel del Tyskar bara EC - Electronic Cash kort, tar Stena Line EC ombord? Mig veteligen fungerar EC bara I Tyskland. Dessutom fungerar det inte ens online även på Tyska e-handelsaijter (där gäller direktöverföring) - altså endast "card-holder present" transaktioner.
Jag var för övrigt på en tjänsteresa i Tyskland där min chef gjorde bort sig, hon skulle flasha sitt representationskort (minns inte om det var Visa/MC/Diners eller AmEx). Servitirisen beklagade sig med "sorry we only take EC cards" Jag räddade situationen med mina medhavda Euro sedlar :)

Så, ja vem vet Corona kanske innebär genombrottet för kort i Tyskland, men vi är inte där ännu och jag undrar också om inte Stena Line gör livet svårt för sig.
Jovisst används kort i Tyskland och s.k.EC kort, egentligen bankkort med Maestro funktion, fungerar också utmärkt i Sverige, Finland och resten av Norden.
I Tyskland brukar man säga " Nur bares ist wahres" vilket betyder att det är rediga pengar. Typiskt nog är skuldsättningen i tyska hushåll tydligt lägre än i Sverige. Du har helt enkelt bättre kontroll över kontanter.
Men det är rätt att en del restauranger och butiker inte accepterar kreditkort. Helt enkelt för att avgifter och utrustning är jättedyra. Maestro EC bankkort är avgiftsfria. Med de allmänt låga priserna i Tyskland ryker annars förtjänsten.

Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Skillnaden gentemot Sverige är ju att här är kontanthantering väldigt kostsam, det finns färre och färre kontantdepåer, väktartransporter kostar stora pengar, banker tar inte emot kontanter från affärsverksamheter, sedan har vi ju rånrisken som väl förvisso är mindre störande till sjöss.

Så länge man undviker att ta Diners och Amex så är avgifterna för kort överkomliga om man jämför med vad det kostar att hantera sedlar o mynt av flera olika slag.

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

Varning!!!
Följande svar på inlägget i citatet Innehåller olämpligt språk och vårdslöst användande av grov humor och ironi. Lättkränkta människor med låg tolerans/inteligens/humorförståelse bör inte läsa vidare.
M.H skrev: ons 06 jan 2021, 22:09 Jag betalar med min klocka av Iwatch modell. Kontanter är till för stofiler i foliehatt...
Sa du Twat-modell? :P

/Stomatol i filthatt ;)

Edit 3-4: Adderat Smileys för att förtydliga att jag retas med glimten i ögat.
Senast redigerad av Tjärv1 den tor 07 jan 2021, 20:38, redigerad totalt 3 gång.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Det är hur som helst arrogant av Stena. Att på hemvägen kunna byta in alla sina utländska växelmynt, som man inte orkat använda under själva utlandsvistelsen, mot en öl eller två, är en bastjänst som hör till en färjeresa.

rosquist666

Inlägg av rosquist666 »

Tor Britannia skrev: ons 06 jan 2021, 21:40
Sjögrabb skrev: ons 06 jan 2021, 01:00 OT: Finns problem med det dock. Tänk om banken utsätts för en attack eller nåt enormt haveri. Du kommer varken kunna ta ut pengar eller ens köpa bröd eller vatten, för ditt kort kommer inte fungera.
Själv betalar jag nästan uteslutande med kort, men har ändå "en veckas cash" hemma, som säkerhet om i fall att.
(Fast om ingen kan ta emot mina kontanter kanske dom inte gör någon nytta om det skulle "smälla") :|
Vid ett SHTF-scenario så kanske dina kontanter på sin höjd duger att torka sig med när toapappret är slut. Går det finansiella systemet under är kontanter lika värda som siffor på ett konto.

Och som du är inne på, vid ett strömavbrott spelar det ju ingen roll för ingen kan som du säger ta emot dom.

Marina

Inlägg av Marina »

M.H skrev: ons 06 jan 2021, 22:09 Jag betalar med min klocka av Iwatch modell. Kontanter är till för stofiler i foliehatt...
Jag använder personligen aldrig kontanter, annat än när de påtvingas mig i form av tex. presenter :D , men jag har svenska bekanta som tycker det är en mänsklig rättighet att kunna betala med kontanter. 1) För att farbror Staten inte ska kunna spåra allt de gör och 2) I en krissituation, virus-/ hackerattacker eller riktig krig, då kan vi inte förlita oss på att komplexa system, som fordrar ström, IT osv., till var en tid fungerar.

Tänk tanken; Samhället blir faktiskt extremt sårbart om vår ekonomi enbart är elektronisk.

Så, om de är foliehattar eller ej, vet jag inte, men jag tycker det är sunt med människor som tänker och agerar kritiskt.
Det, de flesta gör (sådana som du och jag), behöver inte alltid vara rätt i längden.
Göteborg: Stena Jutlandica; 1 augusti 2020
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu

Trådstartare
Sjöbjörnen

Inlägg av Sjöbjörnen »

rosquist666 skrev: tor 07 jan 2021, 08:52
Tor Britannia skrev: ons 06 jan 2021, 21:40
Sjögrabb skrev: ons 06 jan 2021, 01:00 OT: Finns problem med det dock. Tänk om banken utsätts för en attack eller nåt enormt haveri. Du kommer varken kunna ta ut pengar eller ens köpa bröd eller vatten, för ditt kort kommer inte fungera.
Själv betalar jag nästan uteslutande med kort, men har ändå "en veckas cash" hemma, som säkerhet om i fall att.
(Fast om ingen kan ta emot mina kontanter kanske dom inte gör någon nytta om det skulle "smälla") :|
Vid ett SHTF-scenario så kanske dina kontanter på sin höjd duger att torka sig med när toapappret är slut. Går det finansiella systemet under är kontanter lika värda som siffor på ett konto.

Och som du är inne på, vid ett strömavbrott spelar det ju ingen roll för ingen kan som du säger ta emot dom.
Vid ett ström avbrott, hackerattack eller om kassasystemet gått ner sig går det alltid att betala med kontanter på en del småbutiker.

De lägger sig inte ner och dör om systemet pajar som kortmänniskor som har tummen mitt i handen ofta skulle göra.

Seven eleven i stockholm cirka 10 år sen på en knytpunkt.
deras kassasystem gick ner och varken kassorna eller kortsystemet funkade.
De började ta betalt i en pappkartong och skrev upp allt i ett block. De som hade riktiga pengar fick en korv och mat. De som bara hade plastkort fick gå vidare utan mat.

En annan stad cirka 10 mil utanför stockholm.
cirka 4-5 år sen.
De hade grävt sönder nån huvudkabel eller liknande och en del av city var mörklagt.
1 kiosk hade marschaller och öppet. Sålde varor genom fönsterluckan istället för alla som hade riktiga pengar. Det var gott med en chokladbit och lite annat då. De som hade kort fick givetvis ingenting.

Det är därför kontanter som är basen i all affärsverksamhet ska erbjudas om man bedriver handel gentemot vanliga kunder.

Att stena plockat bort det är för jävligt och kommer straffa sig då tyskar och polacker aldrig kommer acceptera deras tvingande försök att inte ta kontanter.

Det är lagstadgat i andra länder att affärsverksamheter måste ta emot av staten utgivet betalmedel alltså kontanter.

peterpan

Inlägg av peterpan »

Så är det åter skottlossning och höga vågor i en tråd som redan från början drog igång med ett nackskott. Mycket intressant och angeläget ämne.
Visserligen är det åter ”Albert&Herbert-rederiet” som i skuggan av Covidkrisen tar chanser och sänker den redan låga ribban för service och utbud och denna gång ser möjligheten att tjäna en snabb krona på att avskaffa kontanthanteringen.

Laguppställningen denna gång är inte helt olik den vanliga där vi oftast hittar:
(1): ”progressiva nytänkare” som vurmar för östtyska lastpråmar, sovjetiska skolbespisningar och med viss förkärlek till skrothandlare och slumhyresvärdar, på ena sidan,

(2): ...”alkoholiserade bakåtsträvare” som älskar à la carte, midnattshower samt springa och skräna i korridorer mellan midnatt och klockan 0400 på morgonen.

men vi får inte heller glömma bort...
(3): ...den lilla gruppen liberala fritänkare i mitten som faktiskt kan tänka sig EN riktig restaurang ombord och MÖJLIGEN en liten bar, förutsatt att den stänger före midnatt OCH bara har underhållning i form av ”en pianobar”, absolut inget mer. (Förövrigt bör den vara stängd på alla dagar utom helger, och allt springande i korridorernas ska vara förbjudet efter 2200). En fin kompromiss i mitten.
(ovanstående beskrivning innehåller en rejäl dos med ironi)

Men frågan om kontanthanteringen är ju intressant. Å ena sidan kände jag en naturlig reaktion att direkt välja sida eftersom det rörde sig om Albert&Herbert-Line som åter skulle dansa limbo med sina stackars passagerare, men å andra sidan använder jag ju själv nästan aldrig kontanter.
Men det som sedan följde i tråden där man började kriminalisera alla som ”bakade pizza” och dela ut foliehattar till alla som använde kontanter så kände jag nog att valet blev lätt. Poängen med att växla eller använda överbliven utländsk valuta ombord på hemresan OCH det faktum att länder som Tyskland och Polen är mycket mer ”kontanta” än Sverige (utan att alla bakar pizza eller bär foliehattar) är också ett tungt vägande skäl att fördöma detta.

Att sänka en ribba som redan ligger på golvet är en konst.
Senast redigerad av peterpan den tor 07 jan 2021, 12:34, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar