Jag jobbar med marknadsanalys av betalstystem (och resor) och kan intyga att tyskar är fortfarande mycket lojala med kontanter och tror det är fullt möjligt att detta kan "backfire" för Stenalines del.
Baserat bå ECB: I 2019 var 55% av alla betalningar kontant i Tyskland (ex banköverföringar), i värde (I sverige 21%), pga Corona har detta gått ned till 45% (SE 15%), så man kan räkna med att Tyskar förväntar sig med att kunna betala kontant.
Dessutom, som jag förstått det har en hel del Tyskar bara EC - Electronic Cash kort, tar Stena Line EC ombord? Mig veteligen fungerar EC bara I Tyskland. Dessutom fungerar det inte ens online även på Tyska e-handelsaijter (där gäller direktöverföring) - altså endast "card-holder present" transaktioner.
Jag var för övrigt på en tjänsteresa i Tyskland där min chef gjorde bort sig, hon skulle flasha sitt representationskort (minns inte om det var Visa/MC/Diners eller AmEx). Servitirisen beklagade sig med "sorry we only take EC cards" Jag räddade situationen med mina medhavda Euro sedlar

Så, ja vem vet Corona kanske innebär genombrottet för kort i Tyskland, men vi är inte där ännu och jag undrar också om inte Stena Line gör livet svårt för sig.