Regarding a possible sale of Mariella

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Risberg

Re: Regarding a possible sale of Mariella

Inlägg av Risberg »

Väl på plats där ska hon målas gul och börja röra sig mellan Korsika, Sardinien och Balererna under namnet Mega Regina.

Litet oprecist. Idag måste man åka via fastlandet, om man skal åka från Corsica eller Sardinien till Mallorca och Menorca, så jag hoppas att det blir MEGA REGINA, som kommer att gå på routen Toulon – Alcúdia.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Tor Britannia

Inlägg av Tor Britannia »

Risberg skrev: ons 19 maj 2021, 13:36 För fyra timmar sedan var MARIELLA utanför Iberiska halvöns nordvästklippor på väg till Stockholm, dit hon väntades ankomma kl 9 imorse.
Risberg skrev: lör 15 maj 2021, 15:27
Tor Britannia skrev: lör 15 maj 2021, 14:56 Villka ombyggnader tror ni kommer att bli akuella inför Corsica Ferries övertagande?
Som jag förstått det blir det aktuellt med både dag och natturer, men linjen till Mallorca kommer att ha en liknande längd som nuvarande trafik.

För dagturer lär man behöva en större cafeteria. Dessutom är nya kundkretsen lika intresserade av smörgåsbord - kanske buffen blir cafeteria?
Tax-free lär inte vara lika stort utanför "våra" farvatten och resorna kommer att ske innom EU. Kanske en omdisponering av detta utrymme?
Vad tror ni om den stora konferesavdelingen. Ombyggand till något annat. Premium lounge, Spa eller läsrum?
Skall hon gå till Mallorca? Det låter ju intressant! Bara från Corsica eller också från italienska fastlandet?
Tack till Tor Britannia, som uppmärksammade mig på att Corsica Ferries går till Mallorca. De går tydligen från Toulon, öster om Marseille, till Alcuida i nordöstra Mallorca. Det kan ju bli en trevlig kortsemester, när pandemin har lagt sig. Man kan inte se på Corsica Ferries hemsida hvilka färjor som går hvar, men man kan ju hoppas att MARIELLA sätts in på en så lång route.
Var så god Risberg!
Ser fram emot kommande resereportage!

Jag tycker det aer merkvaerdigt att Corsica Ferries inte har nagra fartygspresentationer pa sin hemsida. Reagerade pa detta naer jag researchade restaurangutbudet, efter svaret pa mitt tidigare inlaeg om ev ombyggnader infoer hennes nya trafik.

Man får hoppas att Corsica Ferries inte goer som TT-Line och vaexlar rutter och fartyg. (Off topic: Vad betraeffar TT-Line giter jag inte ens laengre att halla reda pa deras tidtabell, trots min faerjeintresse)
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Tor Britannia skrev: ons 19 maj 2021, 23:34
Man får hoppas att Corsica Ferries inte goer som TT-Line och vaexlar rutter och fartyg. (Off topic: Vad betraeffar TT-Line giter jag inte ens laengre att halla reda pa deras tidtabell, trots min faerjeintresse)
Kommenterar i Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Men om Corsica ferries Sardinia Ferries inte talar om hvilka färjor som går hvart, så vet man ju inte om och när de byter! ;)
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

MARIELLA rundar nu Portugals sydvästspets. Rapporterad destination Savona.
Senast redigerad av Risberg den tor 20 maj 2021, 17:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild

pepe57

Inlägg av pepe57 »

Läget så att säja under kontroll!Bra jobbat.

Douglas

Inlägg av Douglas »

Har ju ingen större erfarenhet av att "kryssa" mellan stockholm mfl hamnar.
Men Mariella var mitt bästa favorit fartyg. Och som många skriver hade/har hon en fartygssjäl som inte många andra fartyg har.
Sedan gjorde väl den noga utvalda besättningen sitt till.
Användarvisningsbild

Fyrtornet

Inlägg av Fyrtornet »

Risberg skrev: mån 17 maj 2021, 12:16 :lol: Jag måste erkänna att jag till fullo delar Henriks motstånd mot det otroligt löjliga pronominat "hen" (som man försökte införa på norska redan på 80-talet, men det är gränser för hvilka dumheter norrmännen anammar) - om man kallar sig Henrik är det rimligt att tro att man är en han. Är man osäker kan man skriva hon eller han, eller om man nu är sådan PK-motståndare av genus i språket, "den", ordet människa är reale (eller felleskjønn, som norrmännen förnuftigt nog kallar det). Det är ju faktiskt mer oklart hvad forumnamn som Risberg eller rosqvist666 representerar för kön, men härmed vill jag kungöra att jag är en "han" (och inte skäggiga damen) och undanbeder mig likaledes pronominat "hen". Men kul inlägg - jag undrade faktiskt var detta epitet Hanrik/Honrik kom ifrån! :lol:
Yes! Helt riktigt!
"Hen" är ett konstruerat fjantord som skall motas tillbaka under den gråsten det tittade upp ifrån.
När en förening jag tillhör började använda det i medlemstidningen kunde jag inte tiga utan skrev till redaktionen att det redan finns etablerade ord: han/hon, honom/henne, hans/hennes. Vad var problemet? Jo, man hävdade att man ville anonymisera vem artikeln handlade om. Yeah right. Då kan man skriva det etablerade ordet "personen" istället för hen. Ett typiskt tilltag av Sverige där man vill radera ut skillnaderna mellan könen.

Dumheter kan inte lämnas oemotsagda (vilket tyvärr sker alldeles för ofta i Sverige)!
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

MARIELLA har just paserat Gibraltar. Quiz: Hvad står de två lodräta strecken i det amerikanska dollartecknet för?
Användarvisningsbild

rosquist666

Inlägg av rosquist666 »

Risberg skrev: fre 21 maj 2021, 10:06 MARIELLA har just paserat Gibraltar. Quiz: Hvad står de två lodräta strecken i det amerikanska dollartecknet för?
Manlig kärlek, eftersom två manliga fallossymboler.
Eller från det spanska stadsvapnets herkulesstoder.

Btw om jag någon gång skulle vara med i på spåret, så skulle du vara den första jag vände mig till som medtävlande.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

rosquist666 skrev: fre 21 maj 2021, 10:35
Risberg skrev: fre 21 maj 2021, 10:06 MARIELLA har just paserat Gibraltar. Quiz: Hvad står de två lodräta strecken i det amerikanska dollartecknet för?
Manlig kärlek, eftersom två manliga fallossymboler.
Eller från det spanska stadsvapnets herkulesstoder.

Btw om jag någon gång skulle vara med i på spåret, så skulle du vara den första jag vände mig till som medtävlande.
Nej, de två strecken i dollartecknet symboliserar två imaginära kolonner, en på hvarsin sida om Gibraltarsundet; porten mot "Världen utanför" (den civilicerade världen=Medelhavet). Eller som vikingarna skulle ha uttryckt det; porten mot Utgård från Midgård.
Skriv svar