Regarding a possible sale of Mariella

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Henrik

Re: Regarding a possible sale of Mariella

Inlägg av Henrik »

I totally do not like your tone Rosquist666. If you would have bothered to read I have written that I" wish things were different" I have also in other threads written that I prefer VL to TS so to accuse me of being categorical it is to throw rocks in a glass house... I also didn't start that thread about business aspects, and if you start a thread you must accept that others might not agree, cut the insults and present arguments instead and then you might end up with a more rewarding discussion. Best wishes Hanrik/Honrik/Flonrik/Flunrik etc.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Faktiskt, Henrik, så var det Du som startade tråden (även om den markeringen märkligt nog, har uteblivit från Ditt senaste inlägg). Men jag tycker Ni båda två, Du och rosquist666, har undvikit de värsta förolämpningarna, andra forummedlemmar i andra trådar har varit mycket värre! :thumme: :)
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Trådstartare
Henrik

Inlägg av Henrik »

I think you probably read my post before I changed,, you were fast. I pushed edit 1 min after I posted after realising I mixed things up... Getting old...I meant the other thread.... since it seems ..well!

sam

Inlägg av sam »

Jag är förvånad över att det är så mycket lättkränkningar på det här forumet och vissa går direkt till attack när någon har en annan åsikt!
Liknar lite om vissa bilforum där det är Tesla ägare som går till attack direkt om någon har en annan synpunkt på deras ögonsten! Jag tycker att det är berikande med olika synpunkter som vädras för annars skulle ju forumet bli väldigt tråkigt i längden. Men det verkar som vissa har väldigt stora egon som blir lätt kränkta när någon inte håller med!

Jag hänger på ett HIFI forum där samtalstonen är mer ödmjuk, även om vi kan ha helt olika åsikt om ifall en ström eller högtalarkabel för 100,000:- kan göra stor skillnad för ljudet! Men allt beror ju på vad hen har för anläggning och även vana av att lyssna och där har vi väldig respekt för varandras upplevelser.

Det samma tycker jag det gäller diskussionerna om VL TS diskussionerna och vilken erfarenhet och synsätt vi har, vem vet kanske är det så att alla vi kan ha rätt men även fel! Men det som är intressant är ju ändå att här kan vi ju se lite facit i framtiden hur det verkligen utvecklas för dessa rederier!

Som sagt tycker det är berikande att det finns olika uppfattningar om läget! Så om Henrik tycker att VL har gjort fel så tycker jag att det är intressant att läsa Henriks syn på sin sak och låta honom ha sin åsikt om detta, sedan dom som tycker att VL gör allt rätt är också intressant att läsa och reflektera över! Även om jag inte inte är riktigt 100% övertygad om detta hittills, men samtidigt är jag medveten om att jag kan vara helt fel ute med min uppfattning om detta!

En sak som är säker är att Covid har ju ställt till det rejält och hur framtiden ser ut för sjöfarten blir intressant att se, men risken är stor att den inte kommer bli sig lik för VL och TS då dessa har krigat mot varandra. Nu när kassan är rätt så krass för båda parter så får de nog koncentrera mer på att överleva och bedriva trafik där man får mest vinst! Eller kanske det slutar med att ett riskkapital bolag köper något av rederierna.

Men samtidigt är det spännande att vara med som en baksätes expert här på forumet och spekulera om framtiden!

Skulle någon blivit kränkt av mitt inlägg vill jag redan i förväg be om ursäkt till denne! Jag vill passa på och önska alla forum medlemmar en riktigt trevlig dag och samtalston.
Användarvisningsbild

rosquist666

Inlägg av rosquist666 »

sam skrev: mån 17 maj 2021, 10:24 Jag är förvånad över att det är så mycket lättkränkningar på det här forumet och vissa går direkt till attack när någon har en annan åsikt!
Liknar lite om vissa bilforum där det är Tesla ägare som går till attack direkt om någon har en annan synpunkt på deras ögonsten! Jag tycker att det är berikande med olika synpunkter som vädras för annars skulle ju forumet bli väldigt tråkigt i längden. Men det verkar som vissa har väldigt stora egon som blir lätt kränkta när någon inte håller med!

Jag hänger på ett HIFI forum där samtalstonen är mer ödmjuk, även om vi kan ha helt olika åsikt om ifall en ström eller högtalarkabel för 100,000:- kan göra stor skillnad för ljudet! Men allt beror ju på vad hen har för anläggning och även vana av att lyssna och där har vi väldig respekt för varandras upplevelser.

Det samma tycker jag det gäller diskussionerna om VL TS diskussionerna och vilken erfarenhet och synsätt vi har, vem vet kanske är det så att alla vi kan ha rätt men även fel! Men det som är intressant är ju ändå att här kan vi ju se lite facit i framtiden hur det verkligen utvecklas för dessa rederier!

Som sagt tycker det är berikande att det finns olika uppfattningar om läget! Så om Henrik tycker att VL har gjort fel så tycker jag att det är intressant att läsa Henriks syn på sin sak och låta honom ha sin åsikt om detta, sedan dom som tycker att VL gör allt rätt är också intressant att läsa och reflektera över! Även om jag inte inte är riktigt 100% övertygad om detta hittills, men samtidigt är jag medveten om att jag kan vara helt fel ute med min uppfattning om detta!

En sak som är säker är att Covid har ju ställt till det rejält och hur framtiden ser ut för sjöfarten blir intressant att se, men risken är stor att den inte kommer bli sig lik för VL och TS då dessa har krigat mot varandra. Nu när kassan är rätt så krass för båda parter så får de nog koncentrera mer på att överleva och bedriva trafik där man får mest vinst! Eller kanske det slutar med att ett riskkapital bolag köper något av rederierna.

Men samtidigt är det spännande att vara med som en baksätes expert här på forumet och spekulera om framtiden!

Skulle någon blivit kränkt av mitt inlägg vill jag redan i förväg be om ursäkt till denne! Jag vill passa på och önska alla forum medlemmar en riktigt trevlig dag och samtalston.
Problemet har aldrig varit att Hanrik/Honrik (anledningen till namnet är att hen förbjöd oss att använda ordet hen då hen störde sig på det i en annan tråd) har en annan åsikt, problemet har hela tiden varit att hen aldrig kommer med något konkret utan bara skriver samma inlägg gång på gång , hänger ut sin drule med en utbildning och erfarenhet utan att kunna backa upp det osv.

Sen är det ju lite ironiskt att du, enligt din definition av kränkt, blir kränkt över att du upplever att andra blir kränkta.

Och nej, vem pallar ens att bli kränkt över vad nån anonym eller semianonym skriver i ett forum på internet, då har den personen betydligt större problem med sig själv. :back2topic:

Sen tror jag inte heller att varken världen i stort eller färjetrafiken i österpölen kommer se lika ut som innan pandemin, och delvis håller jag faktiskt med Henrik om att det har varit en likriktning och stagnerande, men inte bara hos viking utan i hela norra östersjötrafiken. Nu var jag inte med alls innan 90-talet och knappt under 90-talet heller, men visst ser trafiken mindre annorlunda ut överlag när det gäller passagerartrafiken. Sen är det ju så att den förmodligen peakat i den formen den har haft nu. Men som jag skrivit tidigare tror jag att VLs miljötänk är innovativt och ett steg i rätt riktning, och på sikt tror jag att det är mer såna innovationer vi kommer få se än något i stil med gågatorna. Och jag tror vi kommer få se mer fraktorienterade nybyggen (personligen sjukt sugen på Finnlines nybyggen), men tror också att det kommer finnas en marknad för supkryssningar.

Så med det sagt, jag tror inte alla rederier kommer överleva i sin nuvarande form, utan jag tror mer på samarbeten. Sen kan man ju alltid drömma om nya linjer och superinnovationer i nybyggen, men den tiden tror jag är förbi tyvärr.

Och förändring för förändringens skull är aldrig rätt väg att gå, är mitt uppe i en sån och det kommer inte sluta väl för nån av parterna.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

rosquist666 skrev: mån 17 maj 2021, 12:05
Problemet har aldrig varit att Hanrik/Honrik (anledningen till namnet är att hen förbjöd oss att använda ordet hen då hen störde sig på det i en annan tråd) har en annan åsikt, problemet har hela tiden varit att hen aldrig kommer med något konkret utan bara skriver samma inlägg gång på gång , hänger ut sin drule med en utbildning och erfarenhet utan att kunna backa upp det osv.
:lol: Jag måste erkänna att jag till fullo delar Henriks motstånd mot det otroligt löjliga pronominat "hen" (som man försökte införa på norska redan på 80-talet, men det är gränser för hvilka dumheter norrmännen anammar) - om man kallar sig Henrik är det rimligt att tro att man är en han. Är man osäker kan man skriva hon eller han, eller om man nu är sådan PK-motståndare av genus i språket, "den", ordet människa är reale (eller felleskjønn, som norrmännen förnuftigt nog kallar det). Det är ju faktiskt mer oklart hvad forumnamn som Risberg eller rosqvist666 representerar för kön, men härmed vill jag kungöra att jag är en "han" (och inte skäggiga damen) och undanbeder mig likaledes pronominat "hen". Men kul inlägg - jag undrade faktiskt var detta epitet Hanrik/Honrik kom ifrån! :lol:
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

pepe57

Inlägg av pepe57 »

Pepe57 är även Han,och för att inte vara anonym försöker vi få fotot på sidan när barnbarnet kommer på visit i dessa dagar om inte redan idag?
Trevlig 17 Maj önskas Herr Risberg från Kyrkslätt,Finland.

sam

Inlägg av sam »

Och nej, vem pallar ens att bli kränkt över vad nån anonym eller semianonym skriver i ett forum på internet, då har den personen betydligt större problem med sig själv. :back2topic:
Detta bevisar ju att du har en sund inställning :thumme:
delvis håller jag faktiskt med Henrik om att det har varit en likriktning och stagnerande, men inte bara hos viking utan i hela norra östersjötrafiken. Nu var jag inte med alls innan 90-talet och knappt under 90-talet heller, men visst ser trafiken mindre annorlunda ut överlag när det gäller passagerartrafiken. Sen är det ju så att den förmodligen peakat i den formen den har haft nu. Men som jag skrivit tidigare tror jag att VLs miljötänk är innovativt och ett steg i rätt riktning, och på sikt tror jag att det är mer såna innovationer vi kommer få se än något i stil med gågatorna.
Håller med om att det inte har hänt mycket när det kommer till ombord upplevelse. Tidigare så var ju färjorna före i upplevelser i land men idag så har man hamnat efter i trender som händer i land. VLs miljötänk är innovativt och tycker även att de försöker anpassa fartygen till omgivningen på ett bra sätt när det gäller Grace och Glory för åbo rutten, även att de satsar på ökat fraktkapacitet. Om vi jämför med TS skutor är de enda som jag tycker fortfarande är trevliga och innovativa är ju Silja´s gågator. Siljas åbo båtar tycker jag inte förmedlar någon som helst Silja själ men detta är nog en mer känslomässig känsla och inte sett ur kostnadseffektivitet! Det TS har varit vassa på eller hade tur med timingen med att starta linjefart på Helsingfors-Tallin och satsat hårt där!
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

För fyra timmar sedan var MARIELLA utanför Iberiska halvöns nordvästklippor på väg till Stockholm, dit hon väntades ankomma kl 9 imorse.
Risberg skrev: lör 15 maj 2021, 15:27
Tor Britannia skrev: lör 15 maj 2021, 14:56 Villka ombyggnader tror ni kommer att bli akuella inför Corsica Ferries övertagande?
Som jag förstått det blir det aktuellt med både dag och natturer, men linjen till Mallorca kommer att ha en liknande längd som nuvarande trafik.

För dagturer lär man behöva en större cafeteria. Dessutom är nya kundkretsen lika intresserade av smörgåsbord - kanske buffen blir cafeteria?
Tax-free lär inte vara lika stort utanför "våra" farvatten och resorna kommer att ske innom EU. Kanske en omdisponering av detta utrymme?
Vad tror ni om den stora konferesavdelingen. Ombyggand till något annat. Premium lounge, Spa eller läsrum?
Skall hon gå till Mallorca? Det låter ju intressant! Bara från Corsica eller också från italienska fastlandet?
Tack till Tor Britannia, som uppmärksammade mig på att Corsica Ferries går till Mallorca. De går tydligen från Toulon, öster om Marseille, till Alcuida i nordöstra Mallorca. Det kan ju bli en trevlig kortsemester, när pandemin har lagt sig. Man kan inte se på Corsica Ferries hemsida hvilka färjor som går hvar, men man kan ju hoppas att MARIELLA sätts in på en så lång route.

Sjögrabb

Inlägg av Sjögrabb »

Intervju med Mariellas befälhavare:

https://alandsradio.ax/gomorron/ombord- ... sista-fard
Skriv svar