God Jul o Gotlandslinjen

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Kehinde

Re: God Jul o Gotlandslinjen

Inlägg av Kehinde »

Underligt vad mycket negativt som kommer fram, allt ifrån fartygens namns placering på bogen via relativt ovanliga öknamn till åldern och exteriören på ett av Gotlandlinjens fartyg.
Skall villigt erkännas, att några inlägg faktiskt handlar om passagerarnas bekvämlighet och det borde väl vara det viktigaste, På Gotlandlinjens fartyg fanns det restauranter och hytter värda namnet, något som tyvärr fattas på dagens fartyg.
Det finns ett s.k. restauranttorg, men ingen restaurant värd namnet med en lista på vad som serveras till oblyga rövarpriser, men där det mesta är smaklöst och illa anrättad.
Många anser säkert, att en prisvärd måltid i en hyfsad och lugn atmosfär skulle vara önskvärd under överfarten och att torget ifråga inte ett ställe för gratis sittplats.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Victory

Inlägg av Victory »

Risberg skrev: tis 29 dec 2020, 10:08
Victory skrev: mån 28 dec 2020, 23:16 Gotlandslinjen verkar inte ha varit populära bland Gotlänningarna(i min släkt är det inte så konstigt eftersom de äger aktier i Gotlandsbolaget)
Så var väl också tilldelningen av gotlandstrafiken till Gotlandslinjen högst suspekt och präglad av en statstjänstemans personliga prestige, eller?
Oj, det här kan jag ingenting om, men min farfar var inne på att upphandlingen inte gick rätt till. Enigt honom vann Gotlandslinjen upphandlingen på mycket konstigt sätt(nu vet jag inte sanningshalten i vad han säger, eller vad det riktigt betyder)
Fagerholm skrev: tis 29 dec 2020, 13:50 Tack för fina bilder! Är också väldigt dålig på att dela med mig här på forumet, men uppskattar verkligen när andra gör det. Har åkt båt till Gotland två gånger i hela mitt liv och båda dessa gångerna blev det med Nord Gotlandia. Tyckte att det var en väldigt bra och trevlig båt. Trots att det inte var en kryssningsbåt så fick man ändå lite den känslan ombord tycker jag och det var perfekt att åka med 23:30 avgången från Nynäshamn och komma fram 05:30. Perfekt att sova ombord en hel natt, något jag saknar man kan göra idag.
Mitt färjeintresse började när jag med familj och släkt började åka på kryssning till Åland, då först med Birka Princess och sedan med Athena. Som barn var det så spännande att få åka på dessa kryssningar. Dessa två fartyg har alltid legat mig varmt om hjärtat och den känslan och stämningen som var på de 24 timmars kryssningarna i början av 90 talet går aldrig att få idag, Mitt intresse för sjöfarten gjorde att jag sedan började jobba på ett rederi och det är ett av de bästa jobb jag haft. I dessa tider med Corona och allt är det nästan som man har förlorat en vän och det blöder i hjärtat att se hur det är idag.

Men nog om det. God fortsättning!!
Kul att du gillade bilderna :) Jag har suttit och funderat över om det fanns fler anledningar till att det just var Nord Gotlandia jag fastnade för. Jag minns nämligen när Destination Gotland återvände till trafiken och jag skulle åka Visby för första gången(min farfar hade ju berättat att Visby var nog ett mycket finare fartyg) men jag blev besviken. Jag tyckte hon var sämre än Nord Gotlandia. Kan det ha något med vad du är inne på, Nord Gotlandia var mer av en kryssningsfärja i grunden, medan Visby var byggd för att enkelt och bekvämt transportera människor och fordon mellan ön och fastlandet? Visby var helt enkelt konstruerad för ren transport medan Nord Gotlandia egentligen var en kryssningsfärja som hamnat på en transportrutt?Jag vet inte själv, men kan det vara något sådant?
Roligt att höra var ditt intresse startade! Jag antar att alla vi som finns här på forumet har en eller ett par fartyg som startade ens intresse och som antagligen ligger en varmast om hjärtat :)
Jag minns själv när jag åkte med Birka Princess första gången, jag var tolv år och hade egentligen bara åkt med Gotlandslinjen, Destination gotland och Peter pan(1993 tror jag det var). Det var som en helt ny värld, oj vad fint det var. Jag hade fått en egen kamera(analog) och fotade allt! God fortsättning själv.
Kehinde skrev: tis 29 dec 2020, 14:59 Underligt vad mycket negativt som kommer fram, allt ifrån fartygens namns placering på bogen via relativt ovanliga öknamn till åldern och exteriören på ett av Gotlandlinjens fartyg.
Skall villigt erkännas, att några inlägg faktiskt handlar om passagerarnas bekvämlighet och det borde väl vara det viktigaste, På Gotlandlinjens fartyg fanns det restauranter och hytter värda namnet, något som tyvärr fattas på dagens fartyg.
Det finns ett s.k. restauranttorg, men ingen restaurant värd namnet med en lista på vad som serveras till oblyga rövarpriser, men där det mesta är smaklöst och illa anrättad.
Många anser säkert, att en prisvärd måltid i en hyfsad och lugn atmosfär skulle vara önskvärd under överfarten och att torget ifråga inte ett ställe för gratis sittplats.
Jag håller med, Nord Gotlandia är ju fartyget som ligger mig varmast om hjärtat. Många verkar dock ha varit negativt inställda till Gotlandslinjen av olika orsaker. Som du är inne på fanns det(minns inte jättemycket själv som sagt)ett utbud ombord som Destination Gotland inte har erbjudit, lite konstigt att det verkar vara få som lyfter detta?
Användarvisningsbild

Tor Britannia

Inlägg av Tor Britannia »

Hur kom det sig att "MS Bosse Larsson" kom att bli sa pass sunking, naer hon levererades till Gotlandslinjen?
Jag akte med henne som Olau Holandia som barn och varken jag eller mina foerakdrar upfattade henne som annat aen fraesh.
Det verkar vara nagot med fartyg i Englands trafik att dom till synes unerhalls daligt. Jaemfor med hennes for och aeftertraedare, Visby (1980)
- fast hon seglade ju for ett Svenskt rederi! :roll:

Som vanligt beklagar att jag saknar Svenskt tangentbord.

Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Från passagerares synvinkel var det ett fruktansvärt nedköp när m/s Visby byttes ut mot m/s Nord Gotlandia, de publika utrymmena var väldigt eftersatta både vad gäller underhåll och renlighet, en del hann man fixa i ordning under de år som hon gick i trafik men inte allt och det kan jag tänka mig berodde på ekonomin. Helt klart var hon inte färdig att sättas in i trafik när så skedde.

Vad gäller m/s Graip så var hytterna det positiva eftersom dem var helt nya (med vattenarmaturer i toan av fabrikat "Hansa") i övrigt var ju planlösningen lite spännande och det blev lätt väldigt trångt när pax antalet närmade sig 75-80% av max.

m/s Nord Neptunus var ju i princip ett rent RoRo lastfartyg med minimalt pax utrymme och kan jämföras med m/s Gute, Gute:s hytter var dock trevligare.

Att bordsservering med vita dukar och hovmästare har försvunnit är nog p.ga bristande efterfrågan, om det faktiskt fanns ett intresse är jag övertygad om att det skulle finnas fortfarande.

Nu är det ju ingen nöjestripp där resan är nöjet utan en ren transport som ska gå så snabbt som möjligt.

Sedan så är utbudet och kvaliten på maten betydligt bättre idag jämfört med för typ 10-15 år sedan, priserna är jämförbara med iland och så måste det nog vara.

Vad gäller hytter så vill jag nog påstå att dagens hytter/kupeer har betydligt bättre standard än på dem Nord Gotlandia, eftersom de i princip bara används som dagkupeer erbjuds inga bäddade sängar för den dryga 3 timmar långa överfarten.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Victory skrev: tis 29 dec 2020, 23:18
Risberg skrev: tis 29 dec 2020, 10:08
Victory skrev: mån 28 dec 2020, 23:16 Gotlandslinjen verkar inte ha varit populära bland Gotlänningarna(i min släkt är det inte så konstigt eftersom de äger aktier i Gotlandsbolaget)
Så var väl också tilldelningen av gotlandstrafiken till Gotlandslinjen högst suspekt och präglad av en statstjänstemans personliga prestige, eller?
Oj, det här kan jag ingenting om, men min farfar var inne på att upphandlingen inte gick rätt till. Enigt honom vann Gotlandslinjen upphandlingen på mycket konstigt sätt(nu vet jag inte sanningshalten i vad han säger, eller vad det riktigt betyder)
Såvitt jag minns från hvad jag läste på den tiden det begav sig hade Nordström & Thulin överhuvudtaget inga planer på att lägga anbud på gotlandstrafiken, när de blev direkt uppmanade av ovan nämnda tjänsteman att göra det, med orden "Gotlandsbolaget skall bort". N&T hävdade då att de inte hade färjor och skall då ha fått beskedet att "det spelade ingen roll, de komme att få trafiken om de lade ett bud".

Har inte så mycket att jämföra med - mina tidigare resor till/från Gotland var dagtourer Västervik - Visby och Visby - Oskarshamn 1966 med dåvarande VISBY, men såvitt jag minns var min nattresa med NORD GOTLANDIA Nynäshamn - Visby 1991 helt OK, däremot var dagresan med NORD NEPTUNUS tillbaka en tråkig upplevelse i vilfåtölj.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

peterpan

Inlägg av peterpan »

Lars Ödlund skrev: ons 30 dec 2020, 00:54 Från passagerares synvinkel var det ett fruktansvärt nedköp när m/s Visby byttes ut mot m/s Nord Gotlandia, de publika utrymmena var väldigt eftersatta både vad gäller underhåll och renlighet, en del hann man fixa i ordning under de år som hon gick i trafik men inte allt och det kan jag tänka mig berodde på ekonomin. Helt klart var hon inte färdig att sättas in i trafik när så skedde.

Vad gäller m/s Graip så var hytterna det positiva eftersom dem var helt nya (med vattenarmaturer i toan av fabrikat "Hansa") i övrigt var ju planlösningen lite spännande och det blev lätt väldigt trångt när pax antalet närmade sig 75-80% av max.

m/s Nord Neptunus var ju i princip ett rent RoRo lastfartyg med minimalt pax utrymme och kan jämföras med m/s Gute, Gute:s hytter var dock trevligare.

Att bordsservering med vita dukar och hovmästare har försvunnit är nog p.ga bristande efterfrågan, om det faktiskt fanns ett intresse är jag övertygad om att det skulle finnas fortfarande.

Nu är det ju ingen nöjestripp där resan är nöjet utan en ren transport som ska gå så snabbt som möjligt.

Sedan så är utbudet och kvaliten på maten betydligt bättre idag jämfört med för typ 10-15 år sedan, priserna är jämförbara med iland och så måste det nog vara.

Vad gäller hytter så vill jag nog påstå att dagens hytter/kupeer har betydligt bättre standard än på dem Nord Gotlandia, eftersom de i princip bara används som dagkupeer erbjuds inga bäddade sängar för den dryga 3 timmar långa överfarten.
TT-Line var missnöjda med Olau-Line eftersom verksamheten både var dyr och att man aldrig fick upp kvaliteten till ”TT-nivå”, vilket också var anledningen att de valde att snabbt lägga ner hela verksamheten när facken protesterade mot omflaggning på 90-talet. Mycket bråk mellan ledning och de lokala facken gjorde inte saken bättre. Oengagerad besättning kan ha medverkat till att Olau Hollandia var i slitet skick när hon överlämnades, och eftersom hon sattes i trafik nästan omgående efter övertagandet så blev också skillnaden med påkostade och omtyckta ”Visby” anmärkningsvärd.

Att Rederi AB Gotland (Destination Gotland) valt att satsa på snabbfärjor är ju tidsmässigt bra för pendlarna, men att ombordkvalteten och utbudet ombord försämrats radikalt är nog inte för att ”efterfrågan saknas” utan snarare rent krassa ekonomiska faktorer för att minska kostnader och öka vinstmarginalerna. Det är lätt att fostra passagerarna genom att helt enkelt bara ta bort utbud och valfrihet, och sedan skylla på efterfrågan. Motivationen är ju så klart att överfartstiden blivit kortare OCH (inte att förglömma) alla passagerarna MÅSTE resa (inga nöjesresor) OCH det finns INGA alternativ.
Att tro att passagerare (om de själv fått välja) skulle tacka nej till mer påkostad inredning, fler och bättre bistro/restaurang/mat alternativ, en pub/bar etc, är nog lite väl naivt. Vem skulle säga ”Nej, jag vill gärna ha mindre och välja på och helst en inredning som mer påminner om ett pendeltåg istället för fartyg” ?

Gotlandstrafikens fartyg är moderna och ändamålsenliga men utarmade sett ur komfort och utbud-synvinkel. Hade jag rest regelbundet och tillbringat många timmar ombord skulle jag som passagerare vilja ha trevligare inredning och större ut us ombord, självklart. Men sitter man på rederiets ekonomiavdelning och samtidigt inser att passagerarna inte har några alternativ (förutom flyget) så är man så klart av en annan åsikt. (som en kul kontrast kan nämnas att pendeltågen (Metro North) från Grand Central (NYC) på vissa linjer ut till Connecticut vanligtvis hade en Pub-vagn där man kan ägna sig åt AW med pendlarkollegor på vägen hem efter arbetsdagen. Dessa rysligheter pågick ända fram till 2014, men saknas fortfarande av pendlarna)
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

peterpan skrev: ons 30 dec 2020, 10:59 Att Rederi AB Gotland (Destination Gotland) valt att satsa på snabbfärjor är ju tidsmässigt bra för pendlarna, men att ombordkvalteten och utbudet ombord försämrats radikalt är nog inte för att ”efterfrågan saknas” utan snarare rent krassa ekonomiska faktorer för att minska kostnader och öka vinstmarginalerna. Det är lätt att fostra passagerarna genom att helt enkelt bara ta bort utbud och valfrihet, och sedan skylla på efterfrågan. Motivationen är ju så klart att överfartstiden blivit kortare OCH (inte att förglömma) alla passagerarna MÅSTE resa (inga nöjesresor) OCH det finns INGA alternativ.
Att tro att passagerare (om de själv fått välja) skulle tacka nej till mer påkostad inredning, fler och bättre bistro/restaurang/mat alternativ, en pub/bar etc, är nog lite väl naivt. Vem skulle säga ”Nej, jag vill gärna ha mindre och välja på och helst en inredning som mer påminner om ett pendeltåg istället för fartyg” ?

Gotlandstrafikens fartyg är moderna och ändamålsenliga men utarmade sett ur komfort och utbud-synvinkel. Hade jag rest regelbundet och tillbringat många timmar ombord skulle jag som passagerare vilja ha trevligare inredning och större ut us ombord, självklart. Men sitter man på rederiets ekonomiavdelning och samtidigt inser att passagerarna inte har några alternativ (förutom flyget) så är man så klart av en annan åsikt. (som en kul kontrast kan nämnas att pendeltågen (Metro North) från Grand Central (NYC) på vissa linjer ut till Connecticut vanligtvis hade en Pub-vagn där man kan ägna sig åt AW med pendlarkollegor på vägen hem efter arbetsdagen. Dessa rysligheter pågick ända fram till 2014, men saknas fortfarande av pendlarna)
Ännu värre exempel på det är Color Line, som lade ner trafiken med "ordentliga färjor" melan Oslo och Hirtshals, Larvik och Frederikshavn och Kristiansand och Hirtshals och ersatte dem med SUPERSPEED 1 och SUPERSPEED 2 mellan Larvik resp. Kristiansand och Hirtshals. På "business class" sitter passagerarna som i en buss, fast utan fönsterplats - endast 1/6 har fönsterplats och då med utsikt till en livbåt. Och sedan har man mage att påstå att detta var en jättesuccé passagerartalsmässigt och ser då helt bort från alla passagerare på Oslo - Hirtshals-leden, som man valde bort.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Kehinde

Inlägg av Kehinde »

Tor Britannia skrev: tis 29 dec 2020, 23:37 Hur kom det sig att "MS Bosse Larsson" kom att bli sa pass sunking, naer hon levererades till Gotlandslinjen?
Jag akte med henne som Olau Holandia som barn och varken jag eller mina foerakdrar upfattade henne som annat aen fraesh.
Det verkar vara nagot med fartyg i Englands trafik att dom till synes unerhalls daligt. Jaemfor med hennes for och aeftertraedare, Visby (1980)
- fast hon seglade ju for ett Svenskt rederi! :roll:

Som vanligt beklagar att jag saknar Svenskt tangentbord.
Tror att de flesta, som talade om sunkighet, när det gällde Nord Gotlandia, gjorde det av princip och inte fakta. Det var ju en främmande fågel så att säga och inte Gotlandsbolaget.

Bjarne

Inlägg av Bjarne »

Kom på när jag satt och läste tidningen idag att det även fanns personalhytter på däck A på Nord Gotlandia. Fram emot bryggan för befäl och längst akterut för besättning. Tror att det emellan fanns någon vilsalong för passargerare. Hon var i alla fall sunkig när hon kom in i trafiken. Var det inte så att miljö och hälsa stängde det stora restaurangköket ett tag i början. Då fick man "laga" mat uppe i det lilla "grill" köket framför baren? kom ihåg att det var väldigt osigt.
Den var som sagt sunkig i inredningen när den kom in i trafiken. Jag minns hur jag medels högtryckstvätt etc skurade durk och taket i byssan. Men de sista åren så vart hon ju uppfräschad både inom personalavdelnningar och passargeraravdelningar.

Bjarne

Inlägg av Bjarne »

Roligt att se lite bilder på Nord Neptunus också. Var ombord i henne när de kördes räkkryssningar på lördagskvällar längs den gotländska kusten ifrån Visby bort mot Karlsöarna, Det borde ha varit sommaren 1992.
Skriv svar