God Jul o Gotlandslinjen

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Tjärv1

Re: God Jul o Gotlandslinjen

Inlägg av Tjärv1 »

Victory skrev: ons 23 dec 2020, 22:37 Jag har kommit på mig själv med att vara rätt dålig på att dela med mig av saker jag har, så här kommer lite. Jag växte inte upp nära havet men ett par gånger per år åkte vi och hälsade på min släkt på Gotland(farsan är Gute). När jag växte upp var det Gotlandslinjen som hade trafiken och vi åkte oftast med sista turen från Nynäshamn(med Nord Gotlandia) Jag var inte gammal men minns spänningen att åka, lukten ombord, den rutiga durken(var ombord minns jag inte)och de mörkbruna hyttkorridorerna.
Fann rutig durk på systerfartyget som M/s Cristian IV på FoF
.
Är detta ungefär som din minnesbild av hennes systerfartyg?
Användarvisningsbild

Tor Britannia

Inlägg av Tor Britannia »

Marre skrev: lör 26 dec 2020, 09:51 Har också åkt Nord Gotlandia under hennes tid på Olau line. Också det en trevlig upplevelse, där släktskapet med TT-lines 80-talsfärjor var påfallande.
Håller med släktskapen är mycket påfallande. Man skulle nog kunna betrakta hon (och hennes) syster som prototyper för TTs förstorade nybyggen 1986/87. Exteriört liknande, planlösning mycket snarlik. Dessutom vill jag minnas att en hel del små detaljer som skyltingen ombord var identisk TTs kommande byggen.

Jag åkte med dessa systrar några sommrar då dom var nya, borde ha varit första gången 1983. Som liten påg blev jag mycket imponerad av Olau Britannia och Olau Holandia. Dom var en klar kontrast till i mitt tycke tråkiga PP & NH 1974/75. Ur ett småbarns perspektiv var OB och OH mycket roligare, dom publika utrymmena var spridda över tre deck som man kunde utforska, samt vilfåtöljerna högst upp! (av oklara skäl hittade jag inte ned till poolen)

Jag fick tyvärr ingen anledning att återse henne som Nord Gotlandia, men jag tyckte att OH och OB 1981/82 var trevliga fartyg som kanske t.o.m satte igång mitt färjeintresse. Så tack till Victory för att du drog igång tråden, många fina minnen från mig också! :thumme:

Dock en sak med denna serie jag aldrig gillade - det fanns i princip bara ett trapphus, även i generation 2 (PP & NH 1986/87 och OH & OB 1989/90) hadde gärna sett en andra hall akteröver så att man kunde cirkulera.
Senast redigerad av Tor Britannia den sön 27 dec 2020, 19:45, redigerad totalt 1 gånger.

Bjarne

Inlägg av Bjarne »

På Nord Gotlandia låg besättningshytterna på B-däcket med mässar för besättning och Befäl.Hytterna för besättning på Nord Gotlandia var väl ganska tråkiga med mycket brun inredning
På Graip låg också personalhytterna högt upp i fartyget. Kommer inte ihåg vilket däck. Men de nybyggda hytterna på Graip var ju fina, men ganska små Bodde en gång i en av de äldre hytterna som var mycket större. Men annars var ju inredningen för passargera på Graip väldigt fin. Den var ju nybyggd när den kom in i trafiken. Nygammalt = Bosse Larsson = Nord Gotland renoverades ju under åren i trafiken med nya golv på toaletter i hytter bland annat.
Har för mig att alla textilmattor på Nord Gotlandia byttes ut också unde åren i trafiken.
Något rutigt golv kommer jag inte ihåg, men det är ju också länge sedan jag åkte dem. :D Sista turen för mig, då som t.f. helganställd på Graip var den sista turen ifrån Oskarshamn till Visby nyårsafton 1997. Som också var sista turen i Gotlandstrafiken.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Victory

Inlägg av Victory »

Båtnörd skrev: sön 27 dec 2020, 11:24 "Bosse Larsson" var såpass känt att det benämns under fartygets händelser på fakta om fartyg, haha https://www.faktaomfartyg.se/olau_hollandia_1981.htm
Tjärv1 skrev: sön 27 dec 2020, 12:33
Fann rutig durk på systerfartyget som M/s Cristian IV på FoF
.
Är detta ungefär som din minnesbild av hennes systerfartyg?
Tack för ert grävande! :) Exakt sådär minns jag att durken såg ut, åh vilken nostalgi. Bosse Larsson, jag misstänkte att det var något min farfar hittat på själv, han är expert på att hitta på namn för saker han inte gillar :lol: . Jag skäms över att inte gjort bättre research, lite pinsamt känns det, men tack för att ni gjort jobbet.
Bjarne skrev: sön 27 dec 2020, 19:27 På Nord Gotlandia låg besättningshytterna på B-däcket med mässar för besättning och Befäl.Hytterna för besättning på Nord Gotlandia var väl ganska tråkiga med mycket brun inredning
På Graip låg också personalhytterna högt upp i fartyget. Kommer inte ihåg vilket däck. Men de nybyggda hytterna på Graip var ju fina, men ganska små Bodde en gång i en av de äldre hytterna som var mycket större. Men annars var ju inredningen för passargera på Graip väldigt fin. Den var ju nybyggd när den kom in i trafiken. Nygammalt = Bosse Larsson = Nord Gotland renoverades ju under åren i trafiken med nya golv på toaletter i hytter bland annat.
Har för mig att alla textilmattor på Nord Gotlandia byttes ut också unde åren i trafiken.
Något rutigt golv kommer jag inte ihåg, men det är ju också länge sedan jag åkte dem. :D Sista turen för mig, då som t.f. helganställd på Graip var den sista turen ifrån Oskarshamn till Visby nyårsafton 1997. Som också var sista turen i Gotlandstrafiken.
Det här var ju rent guld för mig , tack! :)

Henrik

Inlägg av Henrik »

She looks classy..❤

peterpan

Inlägg av peterpan »

Jättetack för de fina bilderna!
Gotlandlinjen blev ju aldrig någon succé, och värre blev det när inhyrda ”Visby” ersattes med Nord Gotlandia.
När man ser den sistnämnda på riktiga foto slås man över den ytterst märkliga designen för fartygsnamnet på bogen. Hur i hela friden tänkte man där?
Men o andra sidan blir den förvåningen liten när man riktar blickarna mot ”Graip” som troligen är den märkligaste bil o passagerarfärjan som någonsin trafikerat nordliga vatten. Inte särskilt konstigt att dess karriär som sådan blev kortlivad. Det skulle vara mycket intressant med bilder från inredningen. Bryggans placering måste vara världsrekord i stolpskott. Inte heller den påbyggda ”toppen” kan ha hjälpt mycket.

Fantastiskt kul att få se mer från detta rederi och dess fartyg! Stort tack o gott nytt år!
Användarvisningsbild

Trådstartare
Victory

Inlägg av Victory »

Jag ringde upp min farfar och berättade att fler kunde bekräfta att namnet Bosse Larsson var välkänt och ingenting han hittat på(vilket jag kanske antydde att jag trodde när jag pratade med honom på julafton. Han jobbade som sprängare för Cementa på brottet i Slite och hade egna namn för en stor grävmaskin och en av hjullastarna som han ogillade). Gubben lät stolt och sa att han nog vet vad han pratar om :) .Han sa att han hade berättat om vår konversation för en vän. Hans vän påminde honom om Kräklingbo och Dynggrepen vilket var öknamnen för Vindile och Graip. Gotlandslinjen verkar inte ha varit populära bland Gotlänningarna(i min släkt är det inte så konstigt eftersom de äger aktier i Gotlandsbolaget)
Jag sa att jag var klar, men råkade hitta ett par bilder till(en av bilderna kräver en liten förklaring. Det är när jag reste med Graip, jag tyckte det var så häftigt att man kunde se när "näbben"/bogvisiret var öppet från fartygets sida. Sagt och gjort tog jag den bilden, jen blev inte som jag tänkt mig. Jag var inte nöjd över den(men man ser faktiskt Nord Neptunus i bakgrunden så tjaa okej då) Det märks att jag var liten och fotograferat på den analoga tiden. Men det är bilder av Gotlandslinjen och när man väl hade fått sina framkallade bilder fick man leva med dem.
Jag roade mig med att titta igenom negativen, det finns tydligen bilder på dem som inte är framkallade :o hmm, så i framtiden kanske det kommer mer.
Nu jag ska sluta skriva och låta de sista bilderna få tala. Gott nytt år! :)
Bilagor
20201228_223743.jpg
20201228_223743.jpg
20201228_223743.jpg (4.95 MiB) Visad 562 gånger
20201228_223909.jpg
20201228_223909.jpg
20201228_223909.jpg (1.82 MiB) Visad 562 gånger
20201228_223600.jpg
20201228_223600.jpg
20201228_223600.jpg (1.95 MiB) Visad 562 gånger
20201228_223822.jpg
20201228_223822.jpg
20201228_223822.jpg (5.4 MiB) Visad 562 gånger
20201228_224055.jpg
20201228_224055.jpg
20201228_224055.jpg (1.81 MiB) Visad 562 gånger
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Victory skrev: mån 28 dec 2020, 23:16 Gotlandslinjen verkar inte ha varit populära bland Gotlänningarna(i min släkt är det inte så konstigt eftersom de äger aktier i Gotlandsbolaget)
Så var väl också tilldelningen av gotlandstrafiken till Gotlandslinjen högst suspekt och präglad av en statstjänstemans personliga prestige, eller?
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"
Användarvisningsbild

kryzzarn
Kontakt:

Inlägg av kryzzarn »

Väldigt kul med alla bilder! :-)

Jag önskar att jag hade haft möjligheten att åka med Gotlandslinjen när det begav sig. Dessvärre blev det inte så och nu går det, vad det verkar som, mest "fraktvänliga" fartyg på rutten och kanske färre "kryssningsvänliga".
. -. / ... .--- --- -- .- -. / .- .-.. ... -.- .- .-. / .... .- ...- . - ... / ...- .- --. //Kryzzarn

Min bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/

Fagerholm

Inlägg av Fagerholm »

Tack för fina bilder! Är också väldigt dålig på att dela med mig här på forumet, men uppskattar verkligen när andra gör det. Har åkt båt till Gotland två gånger i hela mitt liv och båda dessa gångerna blev det med Nord Gotlandia. Tyckte att det var en väldigt bra och trevlig båt. Trots att det inte var en kryssningsbåt så fick man ändå lite den känslan ombord tycker jag och det var perfekt att åka med 23:30 avgången från Nynäshamn och komma fram 05:30. Perfekt att sova ombord en hel natt, något jag saknar man kan göra idag.
Mitt färjeintresse började när jag med familj och släkt började åka på kryssning till Åland, då först med Birka Princess och sedan med Athena. Som barn var det så spännande att få åka på dessa kryssningar. Dessa två fartyg har alltid legat mig varmt om hjärtat och den känslan och stämningen som var på de 24 timmars kryssningarna i början av 90 talet går aldrig att få idag, Mitt intresse för sjöfarten gjorde att jag sedan började jobba på ett rederi och det är ett av de bästa jobb jag haft. I dessa tider med Corona och allt är det nästan som man har förlorat en vän och det blöder i hjärtat att se hur det är idag.

Men nog om det. God fortsättning!!
Skriv svar