Viking Grace kört på grund

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Tjärv1

Re: Viking Grace kört på grund

Inlägg av Tjärv1 »

M.H skrev: lör 21 nov 2020, 15:13 Annars en ganska stilren parkering måsta man säga.
Antar du menar den vanligtvis snygga parallella vändning och backning hon brukar göra tillsammans med Amorella både kommer in till kaj nästan samtidigt
Hon ska väl dockas ändå snart så man får väl passa på och göra det direkt. Förhoppningen är att den förfärliga stolpen hon har på taket ryker..
Din förhoppning!
=Att Viking Grace ökar sina utsläpp av CO2 några procent för att du inte förstår/uppskattar funktionen eller formen på rotorseglet?

M.H

Inlägg av M.H »

Tjärv1 skrev: lör 21 nov 2020, 18:19
M.H skrev: lör 21 nov 2020, 15:13 Annars en ganska stilren parkering måsta man säga.
Antar du menar den vanligtvis snygga parallella vändning och backning hon brukar göra tillsammans med Amorella både kommer in till kaj nästan samtidigt
Hon ska väl dockas ändå snart så man får väl passa på och göra det direkt. Förhoppningen är att den förfärliga stolpen hon har på taket ryker..
Din förhoppning!
=Att Viking Grace ökar sina utsläpp av CO2 några procent för att du inte förstår/uppskattar funktionen eller formen på rotorseglet?
Senast jag hörde VikingLine uttalade sig om rotorseglet var det ingenting som gav någon besparing alls, tvärtom. Grace drar mer bränsle med rotorseglet för att man får stötta fartyget med mer roder och motorkraft. Det kanske har förändrats men att Glory inte får rotorsegel säger väl allt om stolpen på taket

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

M.H skrev: lör 21 nov 2020, 18:29 Senast jag hörde VikingLine uttalade sig om rotorseglet var det ingenting som gav någon besparing alls, tvärtom. Grace drar mer bränsle med rotorseglet för att man får stötta fartyget med mer roder och motorkraft. Det kanske har förändrats men att Glory inte får rotorsegel säger väl allt om stolpen på taket
Borde egentligen inte ta den diskussionen i denna tråd.
Tidigare uppgifter som jag minns dem antydde att det gatt mätbara besparingar men med en rutten huvudsakligen inomskärs med många girar i skärgårdarna var det svårt att nyttja dess fulla potential och kunde ge de effekter du nämner! Är dock inte rotorseglets fel att Grace går där hon går. Skulle gärna se Viking Line testa rotorseglet på sina andra rutter med Viking Grace!
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Finns en egen tråd "Rotorsegel": Rotorsegel
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

ABSOLUTEQ

Inlägg av ABSOLUTEQ »

Risberg skrev: lör 21 nov 2020, 16:22 Avdelningen för cyniskt betraktande: Får de nu inte välkomna försäkringspengar för driftsvbrott av p.g.a. corona-epidemin förlustbringande trafik? :?:
Försämrat anseende tillsamans med försäkringsbolagets självrisk borde ju göra att förlusten blir mycket kännbar

Stefan S

Inlägg av Stefan S »

På det hemska FB börjar nu passagerare ombord lägga upp egna filmer från färjan....

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

Risberg skrev: lör 21 nov 2020, 19:45 Finns en egen tråd "Rotorsegel": Rotorsegel
Och???
Jag känner till den!
Gissar M.H inte är intresserad av den tråden. Jag tycker bara det är trist och tjatigt med upprepade negativa kommentarer över Viking Grace’s rotorsegel.

Kanske är rotorseglet relevant i detta samanhang!
Var det i drift när hon gjorde vändningen för att backa in i Mariehamn? Hur påverkar det avdrift i inaktivt läge då det står stilla och Viking Grace gör liten fart genom vattnet?

I tråden Risberg länkar till hade jag funderingen på teleskopisk konstruktion som kan fällas in likt vingseglen på Wallenius framtidsstudie för seglande biltransportfartyg.

Ulf Berlin

Inlägg av Ulf Berlin »

Vilken tur att det inte låg några andra fartyg vid den kajen.../Ulf
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

M.H skrev: lör 21 nov 2020, 18:29
Senast jag hörde VikingLine uttalade sig om rotorseglet var det ingenting som gav någon besparing alls, tvärtom. Grace drar mer bränsle med rotorseglet för att man får stötta fartyget med mer roder och motorkraft. Det kanske har förändrats men att Glory inte får rotorsegel säger väl allt om stolpen på taket
Tjärv1 skrev: lör 21 nov 2020, 20:39
Risberg skrev: lör 21 nov 2020, 19:45 Finns en egen tråd "Rotorsegel": Rotorsegel
Och???
Och??? Jag hänvisade till den istället för att upprepa mig, men apropå M.H.s betraktningar om den verkliga nyttan av rotorseglen, kom jag i tråden Rotorsegel med följande funderingar: En sak är att en skruvad boll förflyttar sig och att ett rotorsegel, teoretiskt placerat på en flotte också skulle göra det, men det förvånar (och imponerar) mig fortfarande att den kraften på ett rotorsegel klarar att påverka ett helt fartygs framdrift och Vidare borde ju rotorseglet, stillastående, bromsa fartyget i motvind och hjälpa till med framdriften i medvind?. Och så har jag ingen förutfattad uppfattning om hvad M.H. eventuellt är intresserad av.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Kehinde

Inlägg av Kehinde »

Och vad har det med, att Viking Grace DREV på grund att göra ???
Skriv svar