En fråga om Tallinks tidiga historia

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Fyrtornet
Inlägg: 183
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:26

En fråga om Tallinks tidiga historia

Inlägg av Fyrtornet »

Vid resor till Helsingfors under 1990-talet kunde man ofta se äldre färjor tillhörande andra rederier än Silija och Viking, ofta från det för mig då okända och oglamoröst klingande "Tallink".

Jag har ett svagt minne av att jag hamnade i en diskussion med någon om dessa fartyg som för mig såg ut som skorvar, men den andre personen sa - Neej, de är jättefina inuti, det måste de vara pga konkurrensen (till Estland???). Jag minns inte om den här personen var en medpassagerare på Silja/Viking eller vad han hade för referensram, men någon annan här på forumet kanske har egna erfarenheter och kan berätta mer?

Första gången jag själv reste med Tallink var 2007 med Romantika, ett fartyg jag fick blandade känslor inför.

Bilderna är från Helsingfors en novemberdag 1992. Längst bort, bakom Silja Symphony, ligger en Tallinkfärja.
30151779154_5081cbb638_o.jpg
30151779154_5081cbb638_o.jpg
30151779154_5081cbb638_o.jpg (146.33 KiB) Visad 1054 gånger
30746374486_8bbbe966e9_o.jpg
30746374486_8bbbe966e9_o.jpg
30746374486_8bbbe966e9_o.jpg (142.66 KiB) Visad 1054 gånger

Sauli
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 20 mar 2019, 12:27
Medlemsnamn hos Landgången: Sauli

Re: En fråga om Tallinks tidiga historia

Inlägg av Sauli »

Fyrtornet skrev: fre 16 okt 2020, 08:01Bilderna är från Helsingfors en novemberdag 1992. Längst bort, bakom Silja Symphony, ligger en Tallinkfärja.
Färjan är M/S Tallink, den första Tallink-färjan, ex-Svea Regina.

Svea Regina och Aallotar var de största och finaste i början av 70-talet, tror jag.

http://www.valkeatlaivat.net/laivasto/s ... 2-1972.htm

Trådstartare
Fyrtornet
Inlägg: 183
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:26

Re: En fråga om Tallinks tidiga historia

Inlägg av Fyrtornet »

Jag hittade en bild till, från sommaren 1993.
En annan Tallinkfärja bortom SIlja Europa.
A16065_21Ab.jpg
A16065_21Ab.jpg
A16065_21Ab.jpg (424.47 KiB) Visad 790 gånger

Mistluren
Inlägg: 434
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24

Re: En fråga om Tallinks tidiga historia

Inlägg av Mistluren »

Systerfartyg till det ryska fartyget (byggt i Polen) Konstantin Simonov du har på första bilden, dvs George Ots.

Trådstartare
Fyrtornet
Inlägg: 183
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:26

Re: En fråga om Tallinks tidiga historia

Inlägg av Fyrtornet »

Tack Sauli och Mistluren för info om fartygens namn.

Det vore kul att veta något om hur det var att resa med Tallink på den tiden, innan de hade egna nybyggda fartyg.

Lite off topic men när jag tittar på sista bilden på Silja Europa i Helsingfors 1993, så var det så att jag reste på enkelbiljett med Cinderella från Stockholm för att möta en kompis i Helsingfors, så skulle vi resa hem till Sverige tillsammans på nya Silja Europa (på så vis fick jag prova både Cinderella och Silja Europa för första gången). När jag tänker efter nu, så undrar jag hur vi bestämde mötestider och annat. 1993 hade vi varken mobiltelefoner, SMS eller e-mail. Vi måste antagligen ha bestämt tider redan hemma i Sverige flera dagar i förväg.

Under dagen vandrade jag omkring i Helsingfors och passerade varvet, där ett par kryssningsfartyg ur Fantasy-ķlassen var under byggnad för Carnival Cruise Line. Jag tänkte fotografera dem, men då hade det börjat regna så kameran förblev i väskan. Det var en grå, kall och regnig sommardag i Helsingfors. Skönt när vi slutligen kunde stiga ombord på Silja Europa.

Sauli
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 20 mar 2019, 12:27
Medlemsnamn hos Landgången: Sauli

Re: En fråga om Tallinks tidiga historia

Inlägg av Sauli »

Fyrtornet skrev: lör 17 okt 2020, 21:07Lite off topic men när jag tittar på sista bilden på Silja Europa i Helsingfors 1993, så var det så att jag reste på enkelbiljett med Cinderella från Stockholm för att möta en kompis i Helsingfors, så skulle vi resa hem till Sverige tillsammans på nya Silja Europa (på så vis fick jag prova både Cinderella och Silja Europa för första gången). När jag tänker efter nu, så undrar jag hur vi bestämde mötestider och annat. 1993 hade vi varken mobiltelefoner, SMS eller e-mail. Vi måste antagligen ha bestämt tider redan hemma i Sverige flera dagar i förväg.
1993 fanns det mobiltelefoner och SMS och e-mail, kanske ni inte använde dem, men teoretiska möjligheter fanns då i alla fall.
NMT i 1993 var redan ganska vanlig teknologi.

Men jag gissar att ni hade någon mötestid i terminalen.
Skriv svar