Stena stärker på Östersjön

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

danneh
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 05 maj 2019, 16:34

Re: Stena stärker på Östersjön

Inlägg av danneh »

Måste säga att jag tycker hon ser väldigt fin ut! Helt klart en trevlig skillnad mot tidigare färjor på linjen.
Användarvisningsbild

szcz49
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 16 aug 2020, 13:05
Ort: Katowice

Re: Stena stärker på Östersjön

Inlägg av szcz49 »

It looks very nice :) I'm curious about the interior. Cabins and public areas were also modernized
Upcoming cruises:

16 - 17.07.2021 Gdynia <-> Karlskrona Stena Vision

Stefan S
Inlägg: 163
Blev medlem: sön 08 nov 2020, 12:19

Re: Stena stärker på Östersjön

Inlägg av Stefan S »

Risberg skrev: tis 08 jun 2021, 19:13 Dessvärre var man tvungen att godta informationskapslar för att kunna se den. :(
Informationskapslar?

Henrik
Inlägg: 550
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:30

Re: Stena stärker på Östersjön

Inlägg av Henrik »

Cookies?
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2586
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Stena stärker på Östersjön

Inlägg av Risberg »

Henrik skrev: ons 09 jun 2021, 18:29Cookies?
Antagligen, men det jag ble ombedd att acceptera, som jag inte gjorde, kallades informationskapslar.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

peterpan
Inlägg: 406
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Re: Stena stärker på Östersjön

Inlägg av peterpan »

danneh skrev: ons 09 jun 2021, 10:03 Måste säga att jag tycker hon ser väldigt fin ut! Helt klart en trevlig skillnad mot tidigare färjor på linjen.
Den “nya” färjorna är identiska systerfartyg till de tidigare, visserligen förlängda och med ny bogport vilket effektiviserar av och pålastning betydligt. Dock blir nog inte upplevelsen som passagerare annorlunda eftersom passagerarutrymmena är identiska med tidigare fartyg. Möjligen uppsnyggad, men inte annorlunda inredning mot tidigare. Dessutom är det samma (intendenturs-) besättningar och service/bespisningskoncept som tidigare så förhoppningen om ”nya upplevelser” ombord är nog dessvärre ogrundad. Att inga bilder visas på hytterna tyder på att dessa inte heller fått ny inredning.

Det förväntas att Lettland snart kommer att lätta på restriktionerna för inresor, vilket är mycket välkommet. Efter en dålig start har nu vaccinationerna äntligen tagit fart, så nu hoppas jag att Tallink snart annonserar att huvudstadstrafiken mellan Riga-Stockholm kommer igång med de ”riktiga färjorna”. (vilket hör till ämnet eftersom jag då kan njuta av överfarter med riktiga full-service-fartyg istället för förfasa sig över omvägar med Stenas lastpråmar, om än med förlängning och lite ny färg makeup på utsidan)
:)

Mistluren
Inlägg: 911
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 10:24

Re: Stena stärker på Östersjön

Inlägg av Mistluren »

Det är väl en helt ny bog, scrubbers samt förlängning, på bekostnad av fart? -Det får väl sägas vara investeringar helt i linje med Stenas koncept samt i viss mån för att bygga om färjorna till vad som krävs och är brukligt på Östersjön.

Men några kryssningsfärjor kommer det förstås aldrig att bli.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2586
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Stena stärker på Östersjön

Inlägg av Risberg »

Mistluren skrev: tor 10 jun 2021, 16:23 Det är väl en helt ny bog, scrubbers samt förlängning, på bekostnad av fart? -Det får väl sägas vara investeringar helt i linje med Stenas koncept samt i viss mån för att bygga om färjorna till vad som krävs och är brukligt på Östersjön.

Men några kryssningsfärjor kommer det förstås aldrig att bli.
Är scrubbers farthämmande? Längd behöver inte vara det, tvärtom sades de att SJs DROTTNINGEN hade kunnat gå snabbare om hon varit tio-femton meter längre.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

peterpan
Inlägg: 406
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Re: Stena stärker på Östersjön

Inlägg av peterpan »

Risberg skrev: tor 10 jun 2021, 16:35
Mistluren skrev: tor 10 jun 2021, 16:23 Det är väl en helt ny bog, scrubbers samt förlängning, på bekostnad av fart? -Det får väl sägas vara investeringar helt i linje med Stenas koncept samt i viss mån för att bygga om färjorna till vad som krävs och är brukligt på Östersjön.

Men några kryssningsfärjor kommer det förstås aldrig att bli.
Är scrubbers farthämmande? Längd behöver inte vara det, tvärtom sades de att SJs DROTTNINGEN hade kunnat gå snabbare om hon varit tio-femton meter längre.
Möjligen farthämmande pga längre skrov och tyngre vikt så klart. Men scrubbers i sig påverkar väl inte farten?

”...till vad som krävs och är brukligt på Östersjön” var en verkligt rolig kommentar :D
Det var nog ingen i nyktert tillstånd som trodde ens i sin vildaste fantasi att det skulle förekomma något så fasligt som nöjesresor och okynneskryssningar på Stenas lastpråmar mellan Liepaja och Norviks Containerhamn...
(det krävs nog mer än en scrubber och lite rollad färg på utsidan för att locka fram dessa hemskheter till obygden, så Stena kan andas ut)
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2586
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Stena stärker på Östersjön

Inlägg av Risberg »

peterpan skrev: tor 10 jun 2021, 17:06
Risberg skrev: tor 10 jun 2021, 16:35
Är scrubbers farthämmande? Längd behöver inte vara det, tvärtom sades de att SJs DROTTNINGEN hade kunnat gå snabbare om hon varit tio-femton meter längre.
Möjligen farthämmande pga längre skrov och tyngre vikt så klart.
Är det så säkert? Är inte utformningen av skrovet och förhållandet mellan längden och bredden väl så viktigt som några ton hit och dit?
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Skriv svar