Stena stärker på Östersjön

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Stefan S

Re: Stena stärker på Östersjön

Inlägg av Stefan S »

Sjöbjörnen skrev: fre 11 jun 2021, 03:05
Risberg skrev: tis 08 jun 2021, 22:30
Simme skrev: tis 08 jun 2021, 21:44 Vad är problemet med kontantfritt? Särskilt nu i dessa tider tycker det är skönt att slippa ta i papperslappar som tusentals människor kladdat på.
Oj, låt oss inte börja den diskussionen igen! Den har vi haft, och bara för att vissa, kanske till och med en majoritet, klarar sig utmärkt utan kontanter, hade det inneburit stora problem för andra, inte minst principiellt. :back2topic:

till och med en majoritet?
vad menar du???

99,8% av världens befolkning använder kontanter och klarar sig INTE utan kontanter.

Men visst vill stena förlora tyska och polska kunder till andra rederier så är det upp till dom idioterna.

Säger som på Flashback, källa på det?
Användarvisningsbild

rosquist666

Inlägg av rosquist666 »

Stefan S skrev: fre 11 jun 2021, 15:36

Oj, låt oss inte börja den diskussionen igen! Den har vi haft, och bara för att vissa, kanske till och med en majoritet, klarar sig utmärkt utan kontanter, hade det inneburit stora problem för andra, inte minst principiellt. :back2topic:

vad menar du???

99,8% av världens befolkning använder kontanter och klarar sig INTE utan kontanter.

Men visst vill stena förlora tyska och polska kunder till andra rederier så är det upp till dom idioterna.

källa på D.png
källa på D.png
källa på D.png (5.94 MiB) Visad 384 gånger

Sjöbjörnen

Inlägg av Sjöbjörnen »

Stefan S skrev: fre 11 jun 2021, 15:35
Sjöbjörnen skrev: fre 11 jun 2021, 03:00
Simme skrev: tis 08 jun 2021, 21:44 Vad är problemet med kontantfritt? Särskilt nu i dessa tider tycker det är skönt att slippa ta i papperslappar som tusentals människor kladdat på.
Du vet att virus inte trivs på ytan på svenska sedlar .
det var fake news från bankerna för att lura folk att använda ännu mer kort så de kan sparka ännu mer folk och få in ännu mer kortköpsavgifter och få bort kontanterna så att de kan höja kortköpsavgifte,årsavgifter och införa minusränta då ingen kan ta ut sina pengar.

däremot trivs virus bra på plast.
dvs så kan du inte använda kortteminal,bankkort,allt som är av plast på stan och kollektivtrafiken,allt som folk tafsat på butiken som har plastförpackningar och kundkorgar self service blipp och mycket mer.

Eller så fattar du att det inte är farligt att leva normalt.

du får mer virus i håret och på kläderna efter en promenad på stan eller i kollektivtrafiken som du sen tar med hem till soffan och sängen osv.

Om stena nekar och diskriminerar kontantkunder så behöver de inte mina pengar.
Stena klara sej nog . . F ö kommer Liseberg nu när dom öppnar inte längre ta emot sedlar och slantar, det är kort som gäller fr o m nu.
Jo de blir inget liseberg i år för de bara tar pengar på hjulen och spelen.
Blir nog tysk eller finsk nöjespark som inte har problem med riktiga pengar.(självklart inte med stena)
Förlust för göteborgs stad och hotell men inte mig emot. bättre att stödja andra länder med skattepengar med en något bättre politik än sveriges feminister men det är en annan diskussion.
Senast redigerad av Sjöbjörnen den sön 13 jun 2021, 07:19, redigerad totalt 2 gång.

Sjöbjörnen

Inlägg av Sjöbjörnen »

Stefan S skrev: fre 11 jun 2021, 15:36

vad menar du???

Behövs ingen källa förutom för nån verklighetsfrånvänd stockholmsmupp eller feminist som lever i sin egen lilla bubbla i sverige.

Det är bara att åka till andra länder och kolla hur många som har riktiga pengar i fickan och inte använder bankens fiktiva låtsaspengar.

8 av 10köp görs med kontanter ute i europa. just nu tillfälligt något lägre i vissa länder då bankerna lyckades med kuppen att lura i folk att sedlar skulle vara farliga pga corona.

Simme

Inlägg av Simme »

Men herregud, är behovet så stort hos dig att få betala med fysiska pengar att du väljer bort roliga upplevelser som en båtresa eller en kväll på Liseberg? Snacka om att vara elak mot sig själv. Vi lever bara en kort stund på jorden och att slösa det på att hänga upp sig på sådana totala skitsaker måste vara helt galet. Det är ju meningen att saken eller tjänsten du köper ska vara till glädje, det är ju inte betalningen i sig som är upplevelsen eller har jag helt kommit på kant med min verklighetsuppfattning? 😁

Marina

Inlägg av Marina »

Simme skrev: sön 13 jun 2021, 08:49 Men herregud, är behovet så stort hos dig att få betala med fysiska pengar att du väljer bort roliga upplevelser som en båtresa eller en kväll på Liseberg? Snacka om att vara elak mot sig själv. Vi lever bara en kort stund på jorden och att slösa det på att hänga upp sig på sådana totala skitsaker måste vara helt galet. Det är ju meningen att saken eller tjänsten du köper ska vara till glädje, det är ju inte betalningen i sig som är upplevelsen eller har jag helt kommit på kant med min verklighetsuppfattning? 😁
Kunde inte ha sagt det bättre!

Min erfarenhet av de som vurmar för kontanter är att de i regel "har något att skydda", som tex. hyra från inneboende eller försäljning av diverse varor eller tjänster, som inte är redovisad. Jag ska inte spela helig, det är bara min åsikt, att ju större del av ens egen ekonomi, som på något sätt är insyltad i icke-redovisad verksamhet, ju större är benägenheten att vurma för kontanter med den ursäkt, att "Big Brother is watching" och så vidare ....

Sedan kan man tycka att det är naivt av Stena Line att tro att alla som åker båt gör det för skattade och redovisade pengar, speciellt på linjer till och från tex Östeuropa ;-)
Göteborg: Stena Jutlandica; 1 augusti 2020
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Marina skrev: sön 13 jun 2021, 09:32
Min erfarenhet av de som vurmar för kontanter är att de i regel "har något att skydda", som tex. hyra från inneboende eller försäljning av diverse varor eller tjänster, som inte är redovisad. Jag ska inte spela helig, det är bara min åsikt, att ju större del av ens egen ekonomi, som på något sätt är insyltad i icke-redovisad verksamhet, ju större är benägenheten att vurma för kontanter med den ursäkt, att "Big Brother is watching" och så vidare ....

Sedan kan man tycka att det är naivt av Stena Line att tro att alla som åker båt gör det för skattade och redovisade pengar, speciellt på linjer till och från tex Östeuropa ;-)
Nej, ärligt talat, det där är den tarvligaste formen för meningsyttring - att tillägga meningsmotståndare dolda agendor och någonting att dölja. Det finns forummedlemmar, som inte hade förvånat mig om de argumenterat på det viset, men av Marina hade jag inte väntat mig något sådant! :x
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Marina

Inlägg av Marina »

Risberg skrev: sön 13 jun 2021, 10:24Nej, ärligt talat, det där är den tarvligaste formen för meningsyttring - att tillägga meningsmotståndare dolda agendor och någonting att dölja. Det finns forummedlemmar, som inte hade förvånat mig om de argumenterat på det viset, men av Marina hade jag inte väntat mig något sådant! :x
Låter som att du tillägger mig ideal jag inte besitter :D
Göteborg: Stena Jutlandica; 1 augusti 2020
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Marina skrev: sön 13 jun 2021, 13:26
Låter som att du tillägger mig ideal jag inte besitter :D
Inte det? Din reaktion på mitt inlägg tyder på något annat. Jag tillägger Dig allmän hyfs och redlighet, för så har jag uppfattat Dina inlägg tidigare.

Så till saken, även om den är Off Topic: Sjöbjörnens principer kan tyckas föra till extrema följder för honom själv. Men de kan rätt och slätt vara rena principer, utan oädla motiv. Jag vet om en gotlänning, som inte ville byta ut sitt svarta svenska pass mot ett vinrött EU-pass, även om det betydde at han inte kunde resa efter att hans svarta pass hade gått ut. Då är Sjöbjörnens totalvägran mot betalning med annat än kontanter mild. Jag har själv ett par käpphästar: Jag reser inte med Stena Line, p.g.a. upplevd dålig kundbehandling. Jag flyger inte - har bara gjort det en gång privat, från Søndre Strømfjord till Kastrup, när båten jag kom till Grönland med inte gick tillbaka Med FRAM till Grönland 2007 (om man ser bort från den gången jag skulle från Söderhamn till Cherbourg, för att ta QUEEN ELIZABETH 2 till New York, och SJ skickade mig med flyg från Arlanda till Kastrup p.g.a. missad anslutning i Stockholm Risberg @ Mina resor med transatlantiska linjefartyg) - och det jag kan lova Dig får konsekvenser, satt på Zanzibar och hade inte en aning om hur jag skulle ta mig till Mombasa, hvarifrån jag hade en fraktbåtsbiljett till Europa Risberg @ Freighter travelling between six Continents och kom t.ex. inte till Rhodos utan bara till Chios, Samos, Mykonos, Naxos och Kreta på den tid jag hade till rådighet våren 2019, och inte lika stor förståelse hos alla resebyråer, inte ens de som är mästare på skräddarsydda resor till fjärran strök. Jag åker inte buss parallellt med en järnvägssträcka, så när det bara gick två-tre utlandståg om dagen men en buss/timmen mellan Malmö och Trelleborg 1973-2000 så åkte jag ändå bara med tågen, och när man från 2000 inte längre kunde ta utlandstågen tog jag taxi eller blev hämtad/avlämnad i Malmö med privatbil, och hvarje påsk, när min arbetsgivare Jernbaneverket/BaneNOR stängde Østfoldbanen de sista åren åkte jag över Kongsvinger - Kil till Göteborg istället för att ta buss for tog (blev tyvärr tvungen att frånvika den principen från Christchurch till Dunedin på Nya Zealand på min Jorden-Runt-resa). Risberg @ Freighter travelling between six Continents

Det finns säkert en diagnos med flera versaler för sådana som Sjöbjörnen och mig. :lol: :back2topic:
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Stefan S

Inlägg av Stefan S »

Jag ser det som positivt att man slipper såna stollar som bara tror att papperspengar är riktiga pengar. Jag handlar nästan aldrig för mynt och sedlar längre och det går bra, det är Jag tycker mej märka att det här på detta forum samlas riktiga pajasar med skumma åsikter om allt möjligt och som stavar en egna påhittade regler. Corona, pengar eller vad den nu må vara. Det är nog fler här som fortfarande tror att Trump van det amerikanska valet...
Skriv svar