Stena stärker på Östersjön

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

eldani

Stena stärker på Östersjön

Inlägg av eldani »

Västkustbaserade Stena Line kämpar som alla andra passagerarberoende rederier för sin överlevnad och söker nya möjligheter på andra marknader än den egna ”hemmaplanen”. I dag kommer beskedet att jätten stärker sin position på ”den expansiva regionen Östersjön”, enligt rederiets egna ord. Med två nya större och modernare fartyg på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils ökar Stena Line fraktkapaciteten med 30 procent under 2021 och tar samtidigt upp kampen om resemarknaden på Östersjön.

https://www.sjofart.ax/nyheter/stena-st ... -ostersjon

Det här kan bli intressant. Det här är en fundering från min sida kommer Stena att flytta ytterligare mer norrut på östersjön och med nya destinationer. Jag tror att dom det som det kan bli destinationer till och från Sverige Finland Estland Ryssland med frakt och kanske det kan också vis passagerare trafik eller.

peterpan

Re: Stena stärker på Östersjön

Inlägg av peterpan »

”Nya” ... Det är väl Stena Mersey och Stena Lagan det handlar om, dvs de 4 år äldre systrarna till de nuvarande färjorna, men förlängda med 30m och förhoppningsvis uppfräschade till nästa år.

Risberg
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Inlägg av Risberg »

Är det bara jag som får associationer till "Silver Line" i såpoperan "Rederiet" på SVT?

Tor Britannia

Inlägg av Tor Britannia »

Skall bli intressant att se om Tallink kan komma tillbaka på banan, på Lettland-Sverige.
Känns som om dom kommer att ha svårt att konkurera om ruttresenärer och frakt. Räcker det med enbart kryssningspassagerare för att det skall gå runt för Tallink?

peterpan

Inlägg av peterpan »

Hoppas verkligen att Tallink ser till att komma tillbaka på Riga-linjen ordentligt innan russinplockarna i Ventspils hinner ta för mycket fraktkunder med sina flytande stolpskott.

Fagerholm

Inlägg av Fagerholm »

Jag hoppas också verkligen att Tallink kommer tillbaka på Riga linjen. Riga är en väldigt trevlig stad att åka på kryssning till. Detta hoppas jag innerligt. Däremot om Stena väljer att göra det lite trevligare för passagerare ombord på de "nya" fartygen, så tror jag att det blir svårt. T e x om Stena skulle ha ett liknande koncept man har på linjen Karlskrona-Gdynia så hade det nog varit ännu svårare för Tallink att komma tillbaka. Har själv tänkt att åka den till Ventspils, men tyckt det varit för dyrt för vad man får. Tiden får utvisa hur det utvecklar sig.

Emil G

Inlägg av Emil G »

Ett problem för Tallink är väl att man bara kan köra en avgång om dygnet per färja vilket blir problematiskt när en så stor del av resenärerna är reguljärpassagerare som vill resa billigt, snabbt och inte spendera mycket pengar ombord. Det blir väl även svårt att konkurrera om frakten om det bara är en avgång varannan dag i varje riktning när Stena i sann russinplockaranda kör två avgångar dagligen i varje riktning i princip årets alla dagar samtidigt som man lockar ruttresenärerna.
Skriv svar