Stena Line’s ”Scottish Viking”

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

peterpan

Re: Stena Line’s ”Scottish Viking”

Inlägg av peterpan »

Lars Ödlund skrev: tor 15 okt 2020, 17:56 Eftersom Scottish Viking inte är Stena ägd undrar jag om hon går på Time - eller Bareboat charter?
Intressant fråga: Hon har seglat för Stena Line i dryga 8 år nu och all personal ombord är Stena Line så jag tror vi kan utgå ifrån att det är bareboat charter.

Henrik

Inlägg av Henrik »

According to the press release the pax capacity of the new ships is 900 plus. Best wishes

Johnny
Medlemsnamn hos Landgången: Johnny

Inlägg av Johnny »

peterpan skrev: tor 15 okt 2020, 09:31 Dock måste jag säga att priset var (denna gång) överraskande billigt jämfört med DFDS och Tallink.

Man kanske har anpassat biljettpriset till fartygets standard?

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Henrik skrev: tor 15 okt 2020, 18:21 According to the press release the pax capacity of the new ships is 900 plus. Best wishes
New ships? I thought it was Stena Lagan and Stena Mersey that would be transferred to Nynäshamn-Ventspils?
They are older sisters to the present Scottish Viking and Stena Flavia.
Update: ——
You’re right!
I just found the link. They are being rebuilt. Let’s hope it will be better than this disaster. 👍

https://ferryshippingnews.com/stena-lin ... ventspils/

Right now I just wish I was onboard Isabelle or Romantika. Tallink, please...

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

“Middagen” avklarad. Upplevelsen Kan liknas vid en skolbespisning i öststaterna, på den tiden det begav sig. Under en timme håller matsalen öppet så då måste alla köa och äta samtidigt.
Det finns i princip inga val, ingen meny, Nothing. Bara ”middag”, bestående av en ”soppa” , urkokta grönsaker, standard sallad, potatis/vetegroddar/makaroner (välj själv) att kombinera med någon form av fläskbit/kyckling/fisk (alla tre alternativen med ben) en standard sås oberoende av ”varmrätt” . Allt urkokt och inga som helst kryddor.
Detta var utom tvekan det sämsta jag sett ombord på ett fartyg någonsin. Har Stena Lines marknadsavdelning överhuvudtaget åkt med ombord och sett vad det är för produkt de säljer? Det finns inget annat att få ombord än detta frånsett en torr plastmacka i den tidigare baren som blivit korvmojje (dock utan korv).
Om 45min ska vi vara framme i Nynäshamn. Tack och lov för det!
Jag har dokumenterat allt med bilder som kommer att publiceras när jag kommit hem och återhämtat mig från upplevelsen.
En tanke som slår en är att om nu allt är så dåligt och nergånget i det man ser och upplever, då undrar man hur det står till bakom kulisserna. Den tanken kan jag inte fortsätta med för nu känner jag att det vänder sig i magen.
Kycklingen var nog lite för rosa-färgad på insidan...

boathansm
Medlemsnamn hos Landgången: boathansm

Inlägg av boathansm »

peterpan skrev: tor 15 okt 2020, 18:39
Henrik skrev: tor 15 okt 2020, 18:21 According to the press release the pax capacity of the new ships is 900 plus. Best wishes
New ships? I thought it was Stena Lagan and Stena Mersey that would be transferred to Nynäshamn-Ventspils?
They are older sisters to the present Scottish Viking and Stena Flavia.
Update: ——
You’re right!
I just found the link. They are being rebuilt. Let’s hope it will be better than this disaster. 👍

https://ferryshippingnews.com/stena-lin ... ventspils/

Right now I just wish I was onboard Isabelle or Romantika. Tallink, please...
https://www.niferry.co.uk/in-pictures-s ... ngthening/

Johnny
Medlemsnamn hos Landgången: Johnny

Inlägg av Johnny »

peterpan skrev: tor 15 okt 2020, 18:39 Right now I just wish I was onboard Isabelle or Romantika. Tallink, please...

Varför reser du inte med Tallink då, så slipper du klaga?

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Johnny skrev: fre 16 okt 2020, 04:46
peterpan skrev: tor 15 okt 2020, 18:39 Right now I just wish I was onboard Isabelle or Romantika. Tallink, please...

Varför reser du inte med Tallink då, så slipper du klaga?
...helt enkelt därför att Tallink tyvärr ännu inte inte seglar regelbundet mellan Riga och Stockholm och att tiderna från Ventspils passade. Vidare så har jag inte åkt med Stena Line på Östersjölinjerna, så jag hade ett ”ärligt uppsåt”.
Men, då är ju frågan om att det är det fel att rapportera om en osedvanligt dålig reseupplevelser från ett fartyg i ett fullständigt oacceptabelt skick?

Andreas Karlsson

Inlägg av Andreas Karlsson »

Jag har läst fler som skrivit om låg standard på linjen, lägre än på Stenas andra rutter. Det är för dåligt som du beskriver. Stena Lagan reste jag med för några år sedan. Fräsch och bättre än väntat. Men ganska enkel och renodlad transportfärja trots allt. Tog 4 timmar att lossa och lasta! Portar i fören kommer att hjälpa mycket.

Lars Ödlund
Medlemsnamn hos Landgången: Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

peterpan skrev: tor 15 okt 2020, 18:17
Lars Ödlund skrev: tor 15 okt 2020, 17:56 Eftersom Scottish Viking inte är Stena ägd undrar jag om hon går på Time - eller Bareboat charter?
Intressant fråga: Hon har seglat för Stena Line i dryga 8 år nu och all personal ombord är Stena Line så jag tror vi kan utgå ifrån att det är bareboat charter.
Även personalen i driften?
Skriv svar