Stena Line’s ”Scottish Viking”

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

danneh

Re: Stena Line’s ”Scottish Viking”

Inlägg av danneh »

Driften är italiensk, så tror inte det är en bareboat.

boathansm
Medlemsnamn hos Landgången: boathansm

Inlägg av boathansm »

Stena Flavia og Stena Gothica har byttet rute for en rundtur hver.

Skal Stena Flavia inn på denne rute senere når Lagan er klar?

Henrik

Inlägg av Henrik »

970 pax for the streched sisters 😊

boathansm
Medlemsnamn hos Landgången: boathansm

Inlägg av boathansm »

Her er noen flere bilder og mer info fra Stena :)

https://news.cision.com/stena-roro/r/st ... s,c3215963

aries
Medlemsnamn hos Landgången: aries

Inlägg av aries »

peterpan skrev: tor 15 okt 2020, 17:05 De färjor som ersätter Scottish Viking och Stena Flavia nästa år är Stena Lagan och Mersey. Båda dessa identiska systrar till Scottish Viking och Flavia bortsätt från en förlängning av bildäcket. Dock är pax antalet 480 istället för 800 (på Scottish Viking).
Mersey och Lagan är dock 4-5 år äldre än Viking. Tror att förhoppningen om en bättre reseupplevelse på linjen (än det stolpskott jag upplever nu) ligger väldigt nära noll.
Har just vilat färdigt och tänkte ta en tur för att kolla om de med plastband uppbundna branddörrarna fortfarande är öppna...
Mersey och Lagan är moderniserade, så det kommer bli en enorm skillnad gentemot Scottish Viking.

OT: Jag som trodde att Baltivia och Tom Sawyer var katastrof...

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

aries skrev: lör 17 okt 2020, 19:29
peterpan skrev: tor 15 okt 2020, 17:05 De färjor som ersätter Scottish Viking och Stena Flavia nästa år är Stena Lagan och Mersey. Båda dessa identiska systrar till Scottish Viking och Flavia bortsätt från en förlängning av bildäcket. Dock är pax antalet 480 istället för 800 (på Scottish Viking).
Mersey och Lagan är dock 4-5 år äldre än Viking. Tror att förhoppningen om en bättre reseupplevelse på linjen (än det stolpskott jag upplever nu) ligger väldigt nära noll.
Har just vilat färdigt och tänkte ta en tur för att kolla om de med plastband uppbundna branddörrarna fortfarande är öppna...
Mersey och Lagan är moderniserade, så det kommer bli en enorm skillnad gentemot Scottish Viking.

OT: Jag som trodde att Baltivia och Tom Sawyer var katastrof
Ja, det får vi verkligen hoppas att de är. Frågan är bara hur mycket bättre, när rederiet (Stena) uppenbarligen inte har några problem att sälja biljetter till vad som närmast skulle kunna liknas vid en en flytande likkista.

Just nu befinner jag mig ombord i riktning tillbaka från Sverige men denna gång valde jag DFDS från Karlshamn.
Victoria Seaways har just lämnat Karlshamn, nästan en timme före tidtabell. Vet inte om detta är vanligt när de tydligen bockat av alla bokade pax och fordon?

Hursomhelst helst Victoria Seaways byggd 2009 (samma år som Scottish Viking) men i fint skick, och troligen också mycket mer påkostad redan vid bygget. Salongerna är riktigt fina, inredning hel, ren och fräsch. Känns mycket större än Viking/Flavia etc men har faktiskt mindre pax capacitet, bara 600, och även lite färre hytter.

Stor imponerande reception med lobby café, butik, fräsch riktig bar salong och både à la carte och buffet.
Snyggt och fint, mycket personal, helt enkelt ett RIKTIGT fartyg.
Bara en sådan detalj som att all belysning lyser med enhetligt varm-vitt sken, troligen led, till skillnad från Stenas ”Viking” med billiga fladdrande lysrörsarmaturer och ett mischmasch av olika gamla lågenergilampor med kallt obehaglit sken.
Men framför allt, här ombord är det välskött och väl underhållit. Vilken skillnad!!
Hittade alltså inga avrostade rör, krossade glasrutor övertäckt av papp och tejpade sopsäckar, trasig säkerhetsutrustning, hål i golvet eller ihoptejpad hyttinredning... nu kan man sova tryggt inatt. 👍😃

aries
Medlemsnamn hos Landgången: aries

Inlägg av aries »

peterpan skrev: lör 17 okt 2020, 20:56
aries skrev: lör 17 okt 2020, 19:29

OT: Jag som trodde att Baltivia och Tom Sawyer var katastrof
Ja, det får vi verkligen hoppas att de är. Frågan är bara hur mycket bättre, när rederiet (Stena) uppenbarligen inte har några problem att sälja biljetter till vad som närmast skulle kunna liknas vid en en flytande likkista.

Just nu befinner jag mig ombord i riktning tillbaka från Sverige men denna gång valde jag DFDS från Karlshamn.
Victoria Seaways har just lämnat Karlshamn, nästan en timme före tidtabell. Vet inte om detta är vanligt när de tydligen bockat av alla bokade pax och fordon?

Hursomhelst helst Victoria Seaways byggd 2009 (samma år som Scottish Viking) men i fint skick, och troligen också mycket mer påkostad redan vid bygget. Salongerna är riktigt fina, inredning hel, ren och fräsch. Känns mycket större än Viking/Flavia etc men har faktiskt mindre pax capacitet, bara 600, och även lite färre hytter.

Stor imponerande reception med lobby café, butik, fräsch riktig bar salong och både à la carte och buffet.
Snyggt och fint, mycket personal, helt enkelt ett RIKTIGT fartyg.
Bara en sådan detalj som att all belysning lyser med enhetligt varm-vitt sken, troligen led, till skillnad från Stenas ”Viking” med billiga fladdrande lysrörsarmaturer och ett mischmasch av olika gamla lågenergilampor med kallt obehaglit sken.
Men framför allt, här ombord är det välskött och väl underhållit. Vilken skillnad!!
Hittade alltså inga avrostade rör, krossade glasrutor övertäckt av papp och tejpade sopsäckar, trasig säkerhetsutrustning, hål i golvet eller ihoptejpad hyttinredning... nu kan man sova tryggt inatt. 👍😃
Apuani-båtarna är dock mycket mer bekostade och bättre byggda än Visentini-båtarna.
Ett undantag lär Hypatia De Alejandria vara, enligt vad jag har hört.

Johnny
Medlemsnamn hos Landgången: Johnny

Inlägg av Johnny »

peterpan skrev: fre 16 okt 2020, 06:05 ...helt enkelt därför att Tallink tyvärr ännu inte inte seglar regelbundet mellan Riga och Stockholm och att tiderna från Ventspils passade.

Då har Stena i praktiken konkurrerat ut Tallink på Lettland-Nynäshamn/Stockholm. Hur stor är sannolikheten att Tallink kommer tillbaka med två kryssningsfärjor på Riga?

Stena har ju fördelen att kunna göra en rundresa per dygn när Tallink bara kan göra en halv. De ombyggda färjorna torde ha en betydligt lägre kostnad än Tallinks kryssningsfärjor. Stena kommer således att ha en betydligt lägre produktionskostnad per längdmeter, passagerare och rundresa än Tallink. Kanske det är läge för Tallink att lämna Stockholm och segla från Nynäshamn eller Oxelösund?

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Tallink har ju utökat till Paldiski, som ligger någorlunda nära både Tallinn och Riga. Det finns väl ingen anledning att gå till ytterligare någon hamn när man avser att åter sätta fler kryssningsfärjor i trafik så snart pandemin är över?

Johnny
Medlemsnamn hos Landgången: Johnny

Inlägg av Johnny »

Finns det någon marknad kvar för kryssningsfärjor på Lettland från Stockholmsområdet. Har man råd med dyra färjor som ligger vid kaj en stor del av dagen när konkurrenten kör dubbelt så många avgångar per fartyg?
Skriv svar