Stena Line’s ”Scottish Viking”

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

peterpan

Stena Line’s ”Scottish Viking”

Inlägg av peterpan »

Sitter och väntar i Ventspils för att köra ombord på Stena Line’s färja ”Scottish Viking” som just nu dök upp, 4 timmar sen, efter en hård stormig natt tydligen. Självklart fick man inte reda på förseningen i tid (via sms service) så man inser nu att man fått gått upp jo 0300, 4 timmar för tidigt, helt i onödan.
Vikingen har trotts många år i Stenas service inte fått någon ny målning utan kör vidare med blått bedagat skrov där rost och ljusblå Maersk/Norfolkline tittar fram både här och där. På linjen till Nynäshamn seglar hon med systern Stena Flavia.
Första gången jag provar Stena på denna linjen så jag kommer att återkomma med en ”reseberättelse” så klart.
Jag är medveten om att jag tidigare svingat yxan mot detta rederi när tillfälle givits så självklart är inte förväntningarna speciellt höga, men jag ska absolut försöka hålla de förutfattade tankarna på armslängds avstånd. Dock måste jag säga att priset var (denna gång) överraskande billigt jämfört med DFDS och Tallink.
Vikingen har ingen bogport, så avlastningen ser oerhört komplicerad och ineffektiv ut med backande lastbilar (i början) och kaos på klaffen. Det finns ingar portar eller ramper till över bildäck (från kajen) så alla måste köra runt i serpentin-formation ombord. Det här kommer att ta lång tid.
Återkommer när vi är ombord!

Trossen

Re: Stena Line’s ”Scottish Viking”

Inlägg av Trossen »

Återkom! Följer med intresse!

Blir skogstokig över att behöva gå upp i ottan utan anledning - i detta fall kom förseningen knappast som en överraskning för Stena, utan hade man haft rutiner hade informationen gått ut korrekt. Helt galet.

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Trossen skrev: tor 15 okt 2020, 10:25 Återkom! Följer med intresse!

Blir skogstokig över att behöva gå upp i ottan utan anledning - i detta fall kom förseningen knappast som en överraskning för Stena, utan hade man haft rutiner hade informationen gått ut korrekt. Helt galet.
Precis, det kändes mindre kul.
Nu är jag ombord på ”Scottish Viking” och vi väntar på avgång. Vikingen ska enligt uppgift ta upp till 800 pax och ha ca 430 bäddar. Detta kommer att bli ett väldigt intressant resereportage. Efter en första syn så är jag minst sagt i chock: Färjan verkar vara i bedrövligt skick. Hon har seglat för Stena Line i 8 år nu, och det känns som en likkista från 60-talet. Jag vill påstå att man inte gjort något som helst underhåll i de offentliga utrymmena under hela denna tiden. På en översiktsritning ser däck 5 med salongerna riktigt trevliga ut, men väl ombord ser man att inredningen, som redan från början varit ytterst spartansk, nu är fullkomligt nerkörd. Baren har blivit en korvmojje, ”Restaurangen” ser närmast ut som en kass cafeteria (men vi ska testa den, så jag kanske misstar mig) det sk, stengolvet som finns i salongerna är sprucket och fullt av hål. Alla övriga utrymmen, korridorer OCH hytter har en hemsk gammal grön plastmatta som man senast såg på Wawel (från 1965!) Lampor i hytten tejpade för att hålla ihop. Stora hål efter år av slitage i sofforna i de offentliga utrymmena, rost, smuts och branddörrar som står uppbundna mm. Kan fortsätta hur mycket som helst.
Ett riktigt lågvattenmärke är glasdörren till restaurangen som är sönderslagen men bara ihoptejpad med sopsäckar och pappskivor.
Ok, nu tar vi paus i klagandet, för nu är det avgång, och restaurangen har öppnat.

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

”Restaurangen” är numera bara en cafeteria (inga andra options finns ombord. Den öppnade 1400 för att ha öppet en (1?) timme, MEN de serverade bara ”frukost” pga förseningen. Sedvanliga covid-bakom-glas-pek-processen. Maten var dessvärre av lägre kvalitet. Uppenbart att man inte gör någonting alls i köket förutom att ”värma upp” färdig mat . Har man tur innan ankomsten sent i kväll lyckas man även pricka in den korta ”timmen” det serveras lunch eller middag (lite oklart vilket).
Vi har redan blivit ytterligare 30 minuter försenad nu så nu (om allt går som det ska) så kommer vi fram 4,5 timmar sent.
Fick precis reda på att förseningen inte bara va r pga storm utan även tekniska problem. Det beskedet gjorde mig inte mindre bekymrad.

En kul detalj som ger nostalgikänsla: När man kommer ombord får alla köa till receptionen för att få ut sin hyttnyckel! Jodå, här ombord är det vanliga nycklar till hytterna.

Dagens chock: Kollade precis FoF och denna färja byggdes 2009!!!! Anmärkningsvärt att den redan är i betydligt sämre skick en en halvtaskig 60-färja i de skummare delarna av medelhavet...
Senast redigerad av peterpan den tor 15 okt 2020, 12:11, redigerad totalt 3 gång.

Fagerholm

Inlägg av Fagerholm »

Nästa år blir det två andra färjor som sätta in på denna rutt. En rutt jag gärna skulle vilja testa men tyckt att det varit lite för dyrt för den korta resan.

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Fagerholm skrev: tor 15 okt 2020, 11:46 Nästa år blir det två andra färjor som sätta in på denna rutt. En rutt jag gärna skulle vilja testa men tyckt att det varit lite för dyrt för den korta resan.
Jo förvisso, men det är samma rederi som har en tydlig förkärlek till skräptonnage. Åldern på fartyget är ointressant när det handlar om ett kvalitetsbygge satt i händerna på ett rederi som nogsamt sköter underhållet. Det har bla Viking, Tallink/Silja, TT-Line och DFDS visat. Med ett rederi som gärna köper/ seglar med gamla avdankade fartyg eller möjligen bygger nya billiga ”papp-byggen” och sedan kör dem med minimal (till nästan obefintligt) underhåll då blir även (på pappret) förhållandevis ”nya” fartyg till skräptonnage. Jag befinner mig just nu på ett av dessa fartyg, som seglat i över 8 år för Stena, och nu verkar vara helt nerkört.

Henrik

Inlägg av Henrik »

I sailed in her a few years ago..back then she was ok but maybe the end of charter is nearing and there is little or no drive to invest any money in her? I had a similar experience on the Silja Europa. Just terrible, a strong smell of urin mixed with alcohol, a used! Condom under the bed and uneatable food and the typical East European rudeness was some of many issues..my wife who is a positive person said..never again Tallink and I tend to agree with her..

Bobby1978

Inlägg av Bobby1978 »

Jag åker med Stena Scandinavica till Göteborg ikväll. Återkommer med mina upplevelser imorgon :)

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

De färjor som ersätter Scottish Viking och Stena Flavia nästa år är Stena Lagan och Mersey. Båda dessa identiska systrar till Scottish Viking och Flavia bortsätt från en förlängning av bildäcket. Dock är pax antalet 480 istället för 800 (på Scottish Viking).
Mersey och Lagan är dock 4-5 år äldre än Viking. Tror att förhoppningen om en bättre reseupplevelse på linjen (än det stolpskott jag upplever nu) ligger väldigt nära noll.
Har just vilat färdigt och tänkte ta en tur för att kolla om de med plastband uppbundna branddörrarna fortfarande är öppna...

Lars Ödlund
Medlemsnamn hos Landgången: Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Eftersom Scottish Viking inte är Stena ägd undrar jag om hon går på Time - eller Bareboat charter?
Skriv svar