Har Bahamas blivit mindre attraktiv flaggstat?

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Risberg
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Har Bahamas blivit mindre attraktiv flaggstat?

Inlägg av Risberg »

Polen är tydligen inte ett attraktivt land att flagga sina färjor i. Den tidigare TT-färjan NILS DACKE (nu ROBIN HOOD) hade visserligen Szczecin som hemmahamn när TT-Line började gå på Swinoujscie, men den nuvarande NILS DACKE har hemmahamn Limassol. Det har även EuroAfrica's JAN SNIADECKI, GALILUEUSZ och COPERNICUS. Men Unity Line'sa egna färjor POLONIA, SKANIA, GRYF och WOLIN var tidigare Bahamas-registrerade, med Nassau som hemmahamn. Det är visserligen Polferries' färjor fortfarande, men Unity Line har bytt från Nassau till Limassol. Har Bahamas blivit mindre attraktiv som flaggstat? Och hvad är det för polska regler som gör att inte ens polskägda färjor är polskflaggade? (TT-Line's MARCO POLO mellan litauiska Klaipeda och Trelleborg är också cypriotisk-flaggad - de övriga fem TT-färjorna är antingen tysk- eller svenskflaggade.)

Gasten

Re: Har Bahamas blivit mindre attraktiv flaggstat?

Inlägg av Gasten »

För vissa är ju val av flagga en strikt ekonomisk fråga, så kanske har Bahamas blivit för dyra för dessa rederier. Men jag har ingen aning egentligen om varför de bytt.

Utvecklingen av flaggstater är ju normalt som utvecklingen av länder och dess arbetskrafts kostnader. Så fort levnadsstandarden går upp så ökar arbetskraftskostnaden och industrier flyttar vidare till nya låglöneländer. Samma med flaggstater, så fort de börjar bli bra etablerade så vill man förbättra sitt rykte och komma in i ”finrummet” och vipps är man för dyr för vissa rederier.

Så kanske är det bara något sånt som är anledningen.

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Apropå flaggstater så reste jag 2015 med det 333 m långa och 48 m breda containerfartyget CAP SAN NICOLAS från Buenos Aires till Maasvlakte. Hon hadde hemmahamn Luxembourg! Jag har åkt flodbåt från Luxembourg ner hela Mosel till Koblenz, och jag har väldigt svårt att se för mig detta containerfartyg ta sig upp för den meandrande Mosel till sin hemmahamn, för att inte tala om under järnvägsbron i Koblenz, eller ens upp Rhen till Koblenz.

Gasten

Inlägg av Gasten »

He he, det hade varit en syn!
Mongoliet har ju också ett register (Mongolian Register of Shipping). Jämfört med Mongoliet antar jag Luxenburg är en ”kuststat” då de i alla fall verkar ha en farbar sjövägskontakt med havet 😂

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Gasten skrev: tis 20 okt 2020, 18:52 He he, det hade varit en syn!
Mongoliet har ju också ett register (Mongolian Register of Shipping). Jämfört med Mongoliet antar jag Luxenburg är en ”kuststat” då de i alla fall verkar ha en farbar sjövägskontakt med havet 😂
Hvad har mongolskflaggade fartyg för hemmahamn? Inte Ulaanbaatar, väl?
Åkte 1999 med bulk- och containerfartyget MONTEBELLo, ägd av tyska Oltmann, chartrad av uruguyanska Montemar, Antigua-flaggad men med hemmahamn Hamburg!
Schweiz har en handelsflotta med hemmahamn Genova. Är den någon som vet om den är italiensk- eller schweiziskflaggad?

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

För övrigt, om jag inte minns fel var det i krisen efter Stålverk 80s kollaps tal om att göra Svappavaara till hemmhamn för bekvämlighetsflaggade fartyg. Men det blev det väl inte något av?
Skriv svar