Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 439
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Re: Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Inlägg av Risberg »

Origoxy skrev: mån 26 okt 2020, 16:34 Aktre bryggor har nog kommit ur bruk rätt mycket med tiden, svårt att tänka mig att man skulle bygga något nytt fartyg idag med aktre brygga, tekniken har gjort att man idag kan backa från den vanliga bryggan med hjälp av ECDIC, en radar scanner akterut och en kamera.

Med moderna kryssningsfartyg backar man ofta långt, extremfallet är väll att man backar hela vägen från Papenburg till sjön (10 timmar), men ett par sjömil är rutin.

Med Poddade båtar, som man backar lika bra som man kör framåt, är det ofta snabbare att ”svänga runt” längre ut där det är gott om plats än att svänga inne vid kajen.
Aktre kommandobrygga var nog mycet en tågfärjeföreteelse (och på DSBs bilfärjor). Utvecklingen på Trelleborg - Rostock-leden har fgått åt motsatt håll, att man nu oftast vänder i Trelleborgs yttre och Rostocks hamn, istället för ute på redden. Så är det litet skillnad på kryssningsfartyg och färjor efter (stram) tidtabell, och det faktum att det hela tiden går färjor ut ur och in till Trelleborgs hamn - de får ofta vänta på hvarandra och går ofta "i kö" - kan det ha betydelse om de sjörättsligt går framåt även om de går med den tekniska aktern först. Det är inte till att komma ifrån att MECKLENBURG-VORPOMMERN, som uppenbarligen styrs från den aktre kommandobrygga så fort hon har vänt, går åtskilligt snabbare in i läget än SKÅNE, hvars pyttelilla aktre kommandobrygga helt ut på babords sida nog inte används så ofta. Det är trots allt inte bara fråga om att "lägga till vid kaj", utan precisionsangöring av ett tågfärjeläge.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia

Henrik
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:30

Re: Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Inlägg av Henrik »

Ahh.. but do they carry any rail freight? Passenger trains? Its jice they still exist..

Johnny
Inlägg: 210
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 11:34
Medlemsnamn hos Landgången: Johnny

Re: Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Inlägg av Johnny »

Inte bara DSB hade aktre brygga på bilfärjor, det hade många danska och även norska bilfärjor. JKL, GHL och Moltzau Line hade det. Europafärjan II hade aktre brygga som användes vid avgång från Grenaa.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 439
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Re: Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Inlägg av Risberg »

Henrik skrev: mån 26 okt 2020, 17:26 Ahh.. but do they carry any rail freight? Passenger trains? Its jice they still exist..
Yes, they do carry goods vans but no passenger trains. The Swedish train company "Snälltåget", however, sent passenger trains beween Malmö and Berlin on the Trelleborg - Sassnitz service and had planned daily trains for this summer, but Stena closed that service in May this year.

However, the capacity on the Trelleborg - Rostock ferries are far from fully occupied, and the train deck is very much used for lorries as well, which definitely was not the intention when the ferries were built in 1996 and 1998 respectively. They have a capacity of 3000 metres of track length/day together, but from my observations (I live with a view over the port of Trelleborg) only some 700 m/day as an average (4 tracks out of 6, and normally only one of the three daily calls) is being used. But it varies, sometimes the ferries are full of rail cars, and even on the late evening call, sometimes not a single rail car is transported. The port of Rostock has recently extended its ferry rail yard, maybe because the Ystad - Swinoujscie service closed late 2018.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 439
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Re: Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Inlägg av Risberg »

Actually, the last passenger train to be transported on a train ferry north of the Messina Strait was on 14th December 2019 on the Bee Line (Fugleflugtslinien/Fågelvägsleden) Rødby - Puttgarden, but when that happened it was believed that the Trelleborg - Saßnitz service would continue to transport the trains of "Snälltåget" this year.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 439
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Re: Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Inlägg av Risberg »

I morse vände för ovanlighetens skuld MECKLENBURG-VORPOMMERN ute på redden utanför Trelleborg och gick in med den tekniska aktern först, i total stiltje (som i sig är ytterst ovanligt i Trelleborg). Ny kapten, som upptäckt hur mycket enklare det är att vända ute på fritt hav än precisionsvända inne i Trelleborgs yttre hamn?
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia

Stefan S
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 08 nov 2020, 12:19

Re: Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Inlägg av Stefan S »

Man kan ju använda den aktra kommandobryggan för hytter som på Prince :)
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 439
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Re: Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Inlägg av Risberg »

Även igår morse gick MECKLENBURG-VORPOMMERN med den tekniska aktern först in genom inseglingsrännan i Trelleborg, denna gång i hård sydvästlig vind.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 439
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Re: Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Inlägg av Risberg »

Kan det vara så att det är förste styrman (som har vakt 04-08 & 16-20) som föredrar det för tågfärjor traditionella sättet att gå in i hamn på, eftersom det inte tycks bero på vädret och hon inte gör det vid ankomst c:a kl 13 (då andre styrman har vakt) eller c:a kl 21, då tredje styrman har vakt?
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia

Daniel P
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 26 nov 2020, 05:08

Re: Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Inlägg av Daniel P »

Risberg skrev: tis 24 nov 2020, 20:39 Kan det vara så att det är förste styrman (som har vakt 04-08 & 16-20) som föredrar det för tågfärjor traditionella sättet att gå in i hamn på, eftersom det inte tycks bero på vädret och hon inte gör det vid ankomst c:a kl 13 (då andre styrman har vakt) eller c:a kl 21, då tredje styrman har vakt?
Det är alltid Befälhavaren som den yttersta beslutsfattaren ombord som bestämmer vilken metod som ska användas vid angöring. Undantaget rutter där vilotid etc inte medger för BFH att närvara vid fartygets manöver till/från kaj. Detta sköts lite olika runt om i världen. En del med två kaptener ombord som dag/natt skift. Andra med att Överstyrman (1:e styrman) får ansvaret.

2:e och 3:e styrman har inte något med angöringsmetod att göra. Så svaret på din fråga är att det möjligen kan vara så, men högst sannolikt inte.
Vind, ström, vattendjup, hamnens utseende, personliga ideér om vad som funkar bäst och trafik i hamnen har långt längre betydelse än vilken junior styrman som har vakten.
Skriv svar