Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Risberg
Inlägg: 113
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 19:15
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Inlägg av Risberg »

Tyska, danska och svenska statsbanetågfärjor har med få undantag, som Statens Järnvägars MALMÖ och Deutsche Reichsbahns STUBBENKAMMER, haft aktre kommandobrygga och förligt roder och propellrar. Boglastande tågfärjor har vänt utanför hamnen/inseglingsrännan efter att de gått ut, akterlastande innan de gick in. De två sista tågfärjorna i trafik till Skandinavien MECKLENBURG-VORPOMMERN och SKÅNE gör det ytterst sällan, även om det undantagsvis sker, utan vänder inne i hamnarna i Rostock och Trelleborg. Tågfärjeläget i Rostock är dessutom sådant att det inte bara är att "gå rakt in". Skillnaden mellan de båda är dock att SKÅNE överhuvudtaget inte tycks använda sin aktre kommandobrygga, förståeligt, eftersom den är väldigt liten och sitter helt ut på styrbords sida, lika illa som på Danske Statsbaners TREKRONER, och använder därför förhållandevis lång tid på att gå in i färjeläget i Trelleborg. MECKLENBURG-VORPOMMERN däremot verkar använda sin, åtskilligt större och inte lika asymmetrisk placerade, aktre kommandobrygga, efter att hon vänt färdigt i Trelleborgs yttre hamn, och när det är mörkt "kastar hon också om" lanternbelysningen, som innebär att den tekniska aktern blir för. Däremot hissar hon inte två klot/skivor i det som blir aktermast när det är ljust, hvilket hade inneburit samma sak sjörättsligt som omvänd lanternbelysning.

Kehinde
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 19 mar 2019, 12:48

Re: Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Inlägg av Kehinde »

Betyder inte två klot med vertikalt placering i linje, att fartyget har svårigheter med att manövrera eller rent av står på grund ???

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 113
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 19:15
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Re: Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Inlägg av Risberg »

Kehinde skrev: tis 13 okt 2020, 21:31 Betyder inte två klot med vertikalt placering i linje, att fartyget har svårigheter med att manövrera eller rent av står på grund ???
Det är möjligt, men för att markera att den tekniska aktern är för hissas kloten upp parallellt, horisontellt placerade i linje.

Däremot skrev jag fel när jag skrev att de skulle hissats i det som bleve aktermast - de skulle hissatts i aktermasten, som därmed bleve förmast.

Det är mer utförligt beskrivet och illustrerat i min bok "Fra LILLEBELT til SKÅNE".
Senast redigerad av Risberg den mån 19 okt 2020, 17:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild

Skepptikern
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 06:46
Medlemsnamn hos Landgången: Skepptikern

Re: Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Inlägg av Skepptikern »

"Sjötrafikkungörelsen (SjöTK)
Sjöfartsverkets kungörelse med föreskrifter för sjötrafiken m m (SJÖFS 1994:21),

2 kap. Allmänna föreskrifter för sjötrafiken

1 §.
Föreskrifterna i 7–18 §§ gäller endast på inre vatten om annat inte särskilt anges.

2 §.
Om ett maskindrivet fartyg, som har styranordning även i förskeppet, backas inom ett hamnområde eller på en redd, skall sjövägsreglernas styrningsregler för färd framåt gälla om det inte är fråga om endast en tillfällig manöver. På fartyget skall under backningen föras
– vid dager: två svarta klot, vardera med en diameter om minst 0,6 meter, placerade symmetriskt ett på vardera sidan om fartygets midskeppslinje, minst två meter över skorstenens topp och på ett inbördes avstånd av minst tre meter,
– under mörker: i sjövägsreglerna föreskrivna ljus på ett sådant sätt att den faktiska färdriktningen anges. "


//Skepptikern

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 113
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 19:15
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Re: Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Inlägg av Risberg »

Skepptikern skrev: ons 14 okt 2020, 17:07 "Sjötrafikkungörelsen (SjöTK)
Sjöfartsverkets kungörelse med föreskrifter för sjötrafiken m m (SJÖFS 1994:21),

2 kap. Allmänna föreskrifter för sjötrafiken

1 §.
Föreskrifterna i 7–18 §§ gäller endast på inre vatten om annat inte särskilt anges.

//Skepptikern
Räknas hela Öresund som "inre vatten"? Den lilla danska bilfärjan FYNSHAV, som såg ut som en "riktig" båt med tydlig för och akter, till skillnad från HH-tågfärjorna, gick nämligen hela sommaren 1986 med den tekniska aktern först hela vägen till Helsingborg. Man vände således aldrig i den skytteltrafiken.
Användarvisningsbild

Skepptikern
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 06:46
Medlemsnamn hos Landgången: Skepptikern

Re: Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Inlägg av Skepptikern »

Näe, tror Öresund räknas som territorialvatten ut till danska gränsen. Inre vatten är det innanför baslinjen, dvs yttersta land eller riktiga öarna. "ej ständigt överspolad bräning"
På inre vatten måste man följa denna regel. På andra vatten får man inte bryta mot andra regler. Tror inte det är förbjudet någon annan stans. Danskarna har möjligen samma regel på sitt vatten?

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 113
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 19:15
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Re: Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Inlägg av Risberg »

Just nu går SKÅNE in med aktern först genom hela inseglingsrännan, hvilket är ytterst ovanligt. Kanske för att det är ganska frisk, nordvästlig vind och hon tvingas gå in i färjeläge 8, eftersom läge 9 upptas av MECKLENBURG-VORPOMMERN. Men utan två svarta klot i någon mast, så hon har faktiskt backat in hela vägen.

Origoxy
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 22 jun 2020, 22:15

Re: Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Inlägg av Origoxy »

Aktre bryggor har nog kommit ur bruk rätt mycket med tiden, svårt att tänka mig att man skulle bygga något nytt fartyg idag med aktre brygga, tekniken har gjort att man idag kan backa från den vanliga bryggan med hjälp av ECDIC, en radar scanner akterut och en kamera.

Med moderna kryssningsfartyg backar man ofta långt, extremfallet är väll att man backar hela vägen från Papenburg till sjön (10 timmar), men ett par sjömil är rutin.

Med Poddade båtar, som man backar lika bra som man kör framåt, är det ofta snabbare att ”svänga runt” längre ut där det är gott om plats än att svänga inne vid kajen.

Henrik
Inlägg: 304
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:30

Re: Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Inlägg av Henrik »

Are there any train ferries left in Sweden? I mean active and not former train ferries?

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 113
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 19:15
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Re: Bruk av aktre kommandbrygga på tågfärjor

Inlägg av Risberg »

Henrik skrev: mån 26 okt 2020, 16:11 Are there any train ferries left in Sweden? I mean active and not former train ferries?
Yes, MECKLENBURG-VORPOMMERN, German, and SKÅNE, Swedish, both belonging to Stena Line and both on the last remaining train ferry service to Scandinavia, the Trelleborg - Rostock connection.
Senast redigerad av Risberg den mån 26 okt 2020, 16:22, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar