Ålandsfärjan till Hurtigruten?

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Tjärv1

Ålandsfärjan till Hurtigruten?

Inlägg av Tjärv1 »

Vid årsskiftet är det meningen att Havila skall ta över delar av trafiken på Hurtigrutens med fyra nybyggda fartyg. Uppdraget gick till två varv varav det ena lyckats betydligt bättre och senare fått uppdraget att även bygga de övriga två då samarbetet med det andra varvet avslutats och de påbörjade skroven därifrån inte kommer användas. Självklart har det lett till förseningar och ersättningsfartyg kommer att behövas till trafikstarten 2021.

Det har spekulerats lite kring vilka fartyg som kommer att användas och nu pekar många uppgifter mot en gammal välbekant Ålandsfärja.

https://www.nrk.no/nordland/havila-kan- ... 1.15152104

Gasten

Re: Ålandsfärjan till Hurtigruten?

Inlägg av Gasten »

Intressant. Känns ju spontant som en riktig nöd nödlösning, bör ju i dessa dagar finnas något mer uppseendeväckande fartyg (åt det positiva hållet) att få tag på. Men jag antar att de kommer köra gods och måste ha ett bildäck och att det då blir lite svårare att hitta bra kandidater.

Intressant också med konkurens (eller är det det?), jag trodde Hurtigruten var typ som Destination Gotland, alltså en i praktiken monopollinje med subventioner.

Trådstartare
Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

”Havila Kystruten” kan väl egentligen inte vara en del av Hurtigruten även om det är samma trafik!?

Namnet Hurtigruten är ju samtidigt varumärket på de övriga fartygen i den trafiken vi idag känner som just ”Hurtigruten”. Vad jag förstått kommer sträckan iallafall trafikeras av elva fartyg varav fyra framöver kommer vara Havilas Kystrutens fartyg.

Kim Viktor

Inlägg av Kim Viktor »

Gasten skrev: ons 07 okt 2020, 18:18 Intressant. Känns ju spontant som en riktig nöd nödlösning, bör ju i dessa dagar finnas något mer uppseendeväckande fartyg (åt det positiva hållet) att få tag på. Men jag antar att de kommer köra gods och måste ha ett bildäck och att det då blir lite svårare att hitta bra kandidater.

Intressant också med konkurens (eller är det det?), jag trodde Hurtigruten var typ som Destination Gotland, alltså en i praktiken monopollinje med subventioner.
Det finns inget krav på bildäck, däremot ska man kunna frakta gods mellan Tromsö och Kirkenes. Annars är nog största bekymret djupgåendet som är begränsat till 5 meter på vissa delar av rutten. Det var norska staten ville ha mer konkurrens på linjen och delade upp upphandlingen i tre delar, en vanns av Havila, de två andra av Hurtigruten.

Vi får se om det verkligen behövs fyra fartyg från Havila i januari, just nu kör bara två Hurtigrutenfartyg på hela sträckan.

Risberg
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Inlägg av Risberg »

Tjärv1 skrev: ons 07 okt 2020, 19:23 ”Havila Kystruten” kan väl egentligen inte vara en del av Hurtigruten även om det är samma trafik!?

Namnet Hurtigruten är ju samtidigt varumärket på de övriga fartygen i den trafiken vi idag känner som just ”Hurtigruten”. Vad jag förstått kommer sträckan iallafall trafikeras av elva fartyg varav fyra framöver kommer vara Havilas Kystrutens fartyg.
Just för att rederiet Hurtigruten lagt beslag på det urgamla namnet på leden är det gemensamma namnet på leden nu Kystruten.

Risberg
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Inlägg av Risberg »

Gasten skrev: ons 07 okt 2020, 18:18 Intressant också med konkurens (eller är det det?), jag trodde Hurtigruten var typ som Destination Gotland, alltså en i praktiken monopollinje med subventioner.
Det är en led med subventioner. Men det är bara de sista åren som bara ett rederi har trafikerat den. Rederier som har trafikerat leden är Vesteraalens Dampskibsselskab, Det Bergenske Dampskibsselskab, Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Ofotens Dampskipsselskap, som sedan köpte upp VDS och bildade Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskab, Troms Fylkes Dampskibsselskab, som till slut slog sig samman med OVDS och bildade rederiet Hurtigruten, och Finnmark Fylkesrederi ig Ruteselskap. Rederiet Hurtigruten är inte ens längre norskägt.

Concurrence. Nåväl, inte som MTR och SJ på sträckan Stockholm - Göteborg utan endast i upphandlingsskedet, som när Arriva, Connex, SJ, DSB slåss om länstrafik.

Gasten

Inlägg av Gasten »

Oj, Många ångbåtsrederier blev det🙂
Vilka äger Hurtigruten idag?

pengolodh_sc

Inlägg av pengolodh_sc »

Rederiet Hurtigruten eies 100% av Silk Midco AS, som eies 100% av Silk Topco AS. 80,82% av Silk Topco tilhører Silk Holdings Sarl (et Luxemburg-registrert datterselskap av det britiske investeringsselskapet TDR Capital), 11,55% eies av Strawberry Equities AS (eid av den norske hotelleieren og investoren Petter Stordalen), 4,89% eies av Periscopus AS (eid av den norske investoren Trygve Hegnar, som også er styreleder), og 2,74% tilhører andre, mindre eiere.
Skriv svar