Nytt om Estonia?

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Henrik

Re: Nytt om Estonia?

Inlägg av Henrik »

You mean Star Trek? 🤔😊

Gasten

Inlägg av Gasten »

Litet sidospår på det där med tryck och kraft och Star Wars/Trek:

Vilken hastighet måste en VW Bubbla ha för att vid frontalkrock stoppa 50 ton stridsvagn som kör i 20 km/t?
Svar: ca 1000 km/t!

Kehinde

Inlägg av Kehinde »

Det där med Star dittan och dattan är ett exempel på hur ett litet föremål kan ställa till det, men exemplet med stridsvagnen är infantilt löjligt och dumt påhopp.
Övriga exempel är nog ganska så möjliga även om de inte faller de i smaken, som lutar åt mer konspiratoriska skäl till haveriet.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Gasten skrev: tor 08 okt 2020, 16:24 Litet sidospår på det där med tryck och kraft och Star Wars/Trek:

Vilken hastighet måste en VW Bubbla ha för att vid frontalkrock stoppa 50 ton stridsvagn som kör i 20 km/t?
Inte helt sant. Bubblan kommer inte att smeta ut sig helt och fastna vid stridsvagnen.

Det är summan av hastigheterna som bubblan har när den kör in i stridsvagnen och hastigheten som den studsar tillbaka med som skall bli 1000 km/tim, förutsatt att bubblan väger 1 ton. (Det gäller även om den studsar tillbaka i bitar)

750 km/timme in i stridsvagnen och en studs bakåt i 250 km/timme kanske är rimligare?

Gasten

Inlägg av Gasten »

Ja, Så blir det nog i praktiken. Men för att få reda på det måste vi först få upp en Bubbla i 750-1000 km/t😬.

Kehinde:
Det var inget påhopp. Det vara bara ett litet sidospår om en räkneövning i fysik från skolan om rörelsemängder jag kom att tänka på när ljusets hastighet och star wars nämndes. Hade inget i övrigt med diskussionen att göra. Det var ingen antydan att det skulle vara orimligt för ett litet föremål att skada ett stort föremål, om det var så det tolkades och om det var det du menar va ett påhopp.

Själv så tror jag i första hand som rimligaste teori att hålet blev till vid bottenkänning. Mindre troligt anser jag kollision med något i vattnet vara. Men om det skulle vara kollision med något så skulle jag säga att det är typ en tappad container eller liknande som gjort hålet. Hård sjögång i kombo med vasst föremål, så som fysiken förklarad enligt Victory

Kehinde

Inlägg av Kehinde »

Gasten skrev: tor 08 okt 2020, 16:24 Litet sidospår på det där med tryck och kraft och Star Wars/Trek:

Är inte så säker på det om nu stridsvagnen hade samma plåttjocklek som VW:n. Rent hypotetiskt alltså eftersom det rör sig om ett hål och inte frågan om att stoppa något.
Fast man får väl, rent hypotetiskt alltså, i stället tänka sig en stridsvagn minus larvfötter och andra små ovidkommande detaljer. Dessutom byta VW:n mot en Kugelwagen utan runda former, men däremot med kantiga diton :idea: :D

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Kehinde skrev: fre 09 okt 2020, 16:54

Är inte så säker på det om nu stridsvagnen hade samma plåttjocklek som VW:n. Rent hypotetiskt alltså eftersom det rör sig om ett hål och inte frågan om att stoppa något.
Fast man får väl, rent hypotetiskt alltså, i stället tänka sig en stridsvagn minus larvfötter och andra små ovidkommande detaljer. Dessutom byta VW:n mot en Kugelwagen utan runda former, men däremot med kantiga diton :idea: :D
Det stämmer. När det gäller deformationen är det energin som är det viktigta, inte rörelsemängden. För energi är det hastigheten i kvadrat som gäller, så massan är mindre viktig i det fallet.

Victory

Inlägg av Victory »

Jag är fortsatt väldigt försiktig med att spekulera om hålets uppkomst, jag anser att jag har för lite information. Men som sagt har läst och granskat de två olika rapporterna och det i mina ögon finns det många lösa trådar som ingen verkar ha försökt knyta ihop. Om intresse finns och jag har tid någon dag kan jag försöka sammanställa dessa(det kommer typ bli en roman) Jag påstår inte att jag har rätt i mina funderingar men det skulle kanske ge ämnen att diskutera här på forumet och ju fler som tittar och tänker desto bättre.
Jag hittade även rockwaters rapport till Sjöfartsverket för den som är intresserad.
https://turvallisuustutkinta.fi/materia ... tus_20.pdf

Sauli
Medlemsnamn hos Landgången: Sauli

Inlägg av Sauli »

Henrik skrev: tor 08 okt 2020, 14:33 You mean Star Trek? 🤔😊
I have absolutely no idea how discussing fictional space travel is related to sea travel, or Estonia of all things, but because I happen to know something about those Star Wars/Trek things here is an explanation to everybody who's interested (and I expect that to be no one, but what do I know...).

In Star Wars spaceships travel in hyperspace. Basically it means that those ships exit the universe we know, and travel in some alternate dimension where laws of our universe, like E=mc² don't exist. To give a clumsy comparison, imagine a bubble of air in the water, inside that bubble the resistance of water doesn't exist. In the hyperspace concept, the traveller in hyperspace can exceed the speed of light.

In Star Trek spaceships travel in warp bubble, where inside the bubble they never go faster than the speed of light, but the warp engines warp the space around it, in other words, they bring the destination closer to you. If this seems confusing, imagine the distance from Helsinki to Stockholm on a map, and then fold the map over the sea, and suddenly the distance gets shorter. For all practical purposes, in travel time they exceed the speed of light, even though technically speaking, they never do.

Both hyperspace and warping space, as well as worm holes and other things are hypothetical concepts, which according to the laws physics as we know them may or may not exist, but none of them have been proven.

In any event, whether we talk about Star Wars or Star Trek, we are talking about concepts where the relationship between speed, mass, fuel consumption and all that is irrelevant.

Now, if I at all followed the point here, if we are talking about what could have caused hull breach on Estonia, that is indeed a calculation of what that object was, what where its properties, and at what speed that object hit Estonia. You could throw a pillow full of feathers against Estonia, but if you somehow manage to throw that at 0,9 speed of light, it will most certainly cause serious damage.

Talking about real interstellar travel, a single grain of dust could destroy the spacecraft, so that's how it goes.

For anyone interested (and that's still none of you probably), start by reading this:

http://www.space.com/is-interstellar-tr ... sible.html

Henrik

Inlägg av Henrik »

Wow you analysed a joke 🤣 the joke was.. he said Star Wars and because if the rivalry between the two I just had to say Star Trek ..as simple as that 😁.
Skriv svar