Nytt om Estonia?

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Mumin

Re: Nytt om Estonia?

Inlägg av Mumin »

Victory skrev: mån 05 okt 2020, 12:12
Jag är mycket välbekant med området där Estonia ligger, där är lera, och inga klippor eller stora stenar finns där. Dessutom borde ett hål som uppstått när hon träffade botten finnas mer akteröver, samt längre ner på skrovet. Även det faktum att hålet inte ser karaktäristiskt ut för en sådan typ av skrovskada gör mig mycket tveksam till att hålet uppstått vid kontakt med havsbotten.
Du skriver exakt det jag själv funderat på :D

Jag har läst bägge rapporterna nu och bara baserat på vad som står i dessa(dvs bortsett från att man hittat ett hål) har jag fått en helt annan bild av katastrofen och jag har fått ett gäng nya frågor. Någon annan som reagerat likadant?
Exakt detta. Ett ännu större mysterium än tidigare.

Kippari

Inlägg av Kippari »

Hur man än vrider på det så liknar inte efterspelet efter förlisningen någon för mig känd civil fartygsförlisning i modern tid. Och haveriutredningen var och är ett skämt.

Gasten

Inlägg av Gasten »

Och här ytterligare lite i nyhetsflödet, inget som inte redan sagts, men ändå!

https://www.expressen.se/kronikorer/lot ... ch-forakt/

peterpan

Inlägg av peterpan »

Kippari skrev: tis 06 okt 2020, 04:36 Hur man än vrider på det så liknar inte efterspelet efter förlisningen någon för mig känd civil fartygsförlisning i modern tid. Och haveriutredningen var och är ett skämt.
Precis, och med tanke på att det kokar i Estland från högsta nivå till en enig press så måste svenska myndigheter och regering hållas på armslängds avstånd denna gången om det överhuvudtaget ska bli trovärdigt. Bara det faktum att man väljer att åtala filmarna som nu hjälp till att sprida ljus över mysteriet är en skam.

Kippari

Inlägg av Kippari »

peterpan skrev: tis 06 okt 2020, 05:35
Kippari skrev: tis 06 okt 2020, 04:36 Hur man än vrider på det så liknar inte efterspelet efter förlisningen någon för mig känd civil fartygsförlisning i modern tid. Och haveriutredningen var och är ett skämt.
Precis, och med tanke på att det kokar i Estland från högsta nivå till en enig press så måste svenska myndigheter och regering hållas på armslängds avstånd denna gången om det överhuvudtaget ska bli trovärdigt. Bara det faktum att man väljer att åtala filmarna som nu hjälp till att sprida ljus över mysteriet är en skam.
Ja och de ville beslagta filmen direkt vid kajen i Tyskland. Ännu ett beteende som ger dålig smak i munnen.
Notera att om det i framtiden skulle komma fram att Sveriges regering verkligen haft information om vad som verkligen hände Estonia, hindrat utredningen osv, så inte fasen kommer någon där att åtalas....

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Det har talats om eskorterande U-båt. Men vilket syfte skulle en sådan eskort ha? Antag att det dök upp ytterligare en U-båt från ett annat land, vad skulle man göra åt det?

Kippari

Inlägg av Kippari »

Mistluren skrev: tis 06 okt 2020, 07:54 Det har talats om eskorterande U-båt. Men vilket syfte skulle en sådan eskort ha? Antag att det dök upp ytterligare en U-båt från ett annat land, vad skulle man göra åt det?
I ett sådant scenario skulle en sådan ubåt vara där som avskräckande eskort.
Men jag tror det är långsökt. Större sannolikhet om man nu tänker i de banorna, vore att en ubåt använde Estonia som osynliggörare. Svårt att "lyssna" efter en ubåt som ligger tätt intill ett ytfartyg som gör fart. Kanske någon tränade just detta vid tillfället utan Estonias vetskap? Annars finns inte mycket anledning till det på internationella vatten.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Kippari skrev: tis 06 okt 2020, 11:40
Mistluren skrev: tis 06 okt 2020, 07:54 Det har talats om eskorterande U-båt. Men vilket syfte skulle en sådan eskort ha? Antag att det dök upp ytterligare en U-båt från ett annat land, vad skulle man göra åt det?
Men jag tror det är långsökt. Större sannolikhet om man nu tänker i de banorna, vore att en ubåt använde Estonia som osynliggörare. Svårt att "lyssna" efter en ubåt som ligger tätt intill ett ytfartyg som gör fart. Kanske någon tränade just detta vid tillfället utan Estonias vetskap? Annars finns inte mycket anledning till det på internationella vatten.
Men man har ju inget handlingsutrymme. Antag att det kommer en rysk ubåt. Man kan ju inte bara torpederna den hur som helst på internationellt vatten. Det enda man i princip skulle kunna göra är att rapportera hem. Så någon direkt avskräckande eskort är svårt att tänka sig.

Sedan om någon övat och det gått fel. Tja, det är väl inget som är omöjligt. Men skulle en vanlig besättning kunna vara tyst om det?

I Ryssland kanske, men knappast om det vore vanliga värnpliktiga som övade. Då är det nästan mer sannolikt med en professionell ramning och en besättning speciellt utvald för detta. Fast varför ramma, när man kan skjuta av en torped?

Kippari

Inlägg av Kippari »

Mistluren skrev: tis 06 okt 2020, 11:52
Men man har ju inget handlingsutrymme. Antag att det kommer en rysk ubåt. Man kan ju inte bara torpederna den hur som helst på internationellt vatten. Det enda man i princip skulle kunna göra är att rapportera hem. Så någon direkt avskräckande eskort är svårt att tänka sig.

Sedan om någon övat och det gått fel. Tja, det är väl inget som är omöjligt. Men skulle en vanlig besättning kunna vara tyst om det?

I Ryssland kanske, men knappast om det vore vanliga värnpliktiga som övade. Då är det nästan mer sannolikt med en professionell ramning och en besättning speciellt utvald för detta. Fast varför ramma, när man kan skjuta av en torped?
Om jag vore chef på en ubåt med ordern att sänka en färja full med folk, då valde jag definitivt att ramma. Inga explosioner som dödar, utan sänker snällt utan bevis på en ubåt. Sen om visiret sänker båtfan lite för fort var ju inte med i beräkningen...

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Kippari skrev: tis 06 okt 2020, 12:14
Mistluren skrev: tis 06 okt 2020, 11:52

Om jag vore chef på en ubåt med ordern att sänka en färja full med folk, då valde jag definitivt att ramma. Inga explosioner som dödar, utan sänker snällt utan bevis på en ubåt. Sen om visiret sänker båtfan lite för fort var ju inte med i beräkningen...
Men en övningstorped skulle ju få samma effekt och jag sluppe risken att ramla i ubåten.
Skriv svar