Nytt om Estonia?

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Sauli
Inlägg: 71
Blev medlem: ons 20 mar 2019, 12:27
Medlemsnamn hos Landgången: Sauli

Re: Nytt om Estonia?

Inlägg av Sauli »

Henrik skrev: sön 11 okt 2020, 05:53 Wow you analysed a joke 🤣 the joke was.. he said Star Wars and because if the rivalry between the two I just had to say Star Trek ..as simple as that 😁.
I got the joke. What I wrote is valid nonetheless, as it was also an answer to what others wrote, if you read what was written before you there was even a (rhetorical?) question about how fast ships travel in Star Wars, so my answer covers all that. I suppose I could have replied to that comment separately and in Swedish or whatever, but I put it all in my reply to your comment.

Anyway, if you want good Trek/Wars laughs, watch this:

http://www.youtube.com/watch?v=oEZVwQptvWw

(Och allt det här har ingenting att göra med Estonia...)

Henrik
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:30

Re: Nytt om Estonia?

Inlägg av Henrik »

Haha thanks I will look at it..I must please my wife first..dishes 🤦‍♂️

peterpan
Inlägg: 144
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 15:48

Re: Nytt om Estonia?

Inlägg av peterpan »

Både expressen och Aftonbladet publicerar idag uttalande från Kunnig expert på Chalmers som hävdar att fartyget sjönk av hålet i skrovet och att bogvisiret med största sannolikhet föll av först under sjunkförloppet. Detta skulle förklara allt (utom just varför själva hålet uppstod)
Den svenska regeringen och vänner av tidigare officiella utredningen torde darra på manschetterna nu.
Inte läge att mörka mer. Allt måste fram i ljuset nu.
Stort tack till filmteamet som vågade trotsa myndigheterna.

https://www.expressen.se/nyheter/expert ... tastrofen/

Risberg
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 19:15
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Re: Nytt om Estonia?

Inlägg av Risberg »

Se https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9O ... sta-skadan. Han säger dock att "att ett bogvisir faller av är osannolikt". Nåväl, det skedde faktiskt med en av tågfärjorna på Storebælt några år innan, och de seglade med helt öppen bog över bältet med en vaktman(!) i fören.
Senast redigerad av Risberg den mån 12 okt 2020, 15:48, redigerad totalt 1 gånger.

Kehinde
Inlägg: 86
Blev medlem: tis 19 mar 2019, 12:48

Re: Nytt om Estonia?

Inlägg av Kehinde »

En av Torlines färjor fick under gång i svårt väder för en del år sedan problem med bogvisiret under gång på Nordsjön med läckage och risk för att tappa det. Man saktade ner och vände för att provisoriskt svetsa fast det, för att vid hamnbesök svetsa fast det definitivt,
Så det "osannolika" var/är mer sannolikt, vad professorn än anser sig veta rent teoretiskt. Men det ger rubriker i alla fall.
Sjö och väder är inte direkt att leka med i rum sjö med hög fart och dito våghöjd.

peterpan
Inlägg: 144
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 15:48

Re: Nytt om Estonia?

Inlägg av peterpan »

Risberg skrev: mån 12 okt 2020, 13:35 Se https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9O ... sta-skadan. Han säger dock att "att ett bogvisir faller av är osannolikt". Nåväl, det skedde faktiskt med en av tågfärjorna på Storebaelt några år innan, och de seglade med helt öppen bog över bältet med en vaktman(!) i fören.
Storebältfärjorna är av en helt annan konstruktion, vidare så väger det ganska tungt när en professor emeritus i marin konstruktionsteknik på Chalmers lägger fram en trolig teori. Dessutom förklaras ju varför färjan sjönk omgående vilket endast kan ske med ett hål i skrovet under vattenlinjen. Hålet först, sedan åkte visiret av tack vare de ökade påfrestningarna när förskeppet började sjunka. Hela historien om klaffen/rampen som först skulle öppnats och sedan stängts igen är helt osannolik. Dessutom strider den officiella rapporten inte bara med en övervägande majoritet av vittnesmålen utan även fysikens lagar.
Professorn har även en teori om vad som skapat hålet men vill inte bidra till gissningar då detta i dagsläget inte kan bevisas.

Självklart kan ett fartyg teoretiskt tappa bogvisiret, men klaffen innanför var (och är fortfarande) näst intill stängd. Hålet i skrovet har inte uppstått vid sjunkförloppet, och fartyget skulle aldrig sjunkit på det snabba sättet utan ett hål i skrovet, och nu VET vi att det konspiratoriska hålet faktiskt är där. Det kan ingen regering eller myndighet blunda för längre.

Risberg
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 19:15
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Re: Nytt om Estonia?

Inlägg av Risberg »

peterpan skrev: mån 12 okt 2020, 15:18
Risberg skrev: mån 12 okt 2020, 13:35 Se https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9O ... sta-skadan. Han säger dock att "att ett bogvisir faller av är osannolikt". Nåväl, det skedde faktiskt med en av tågfärjorna på Storebaælt några år innan, och de seglade med helt öppen bog över bältet med en vaktman(!) i fören.
Storebältfärjorna är av en helt annan konstruktion, ...
...

Självklart kan ett fartyg teoretiskt tappa bogvisiret, men klaffen innanför var (och är fortfarande) näst intill stängd. ...
Jag har inte kommenterat professorns teori, bara satt frågetecken vid påståendet "att ett bogvisir faller av är osannolikt". Boglastande tågfärjor har inte klaff innanför, enda undantaget var Fred. Olsens/Color Lines' BORGEN/SKAGEN. (Jadå, jag vet att ESTONIA inte var en tågfärja och hade klaff innanför.)

aries
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 16 maj 2019, 19:48
Medlemsnamn hos Landgången: aries

Re: Nytt om Estonia?

Inlägg av aries »

peterpan skrev: mån 12 okt 2020, 15:18
Risberg skrev: mån 12 okt 2020, 13:35 Se https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9O ... sta-skadan. Han säger dock att "att ett bogvisir faller av är osannolikt". Nåväl, det skedde faktiskt med en av tågfärjorna på Storebaelt några år innan, och de seglade med helt öppen bog över bältet med en vaktman(!) i fören.

Professorn har även en teori om vad som skapat hålet men vill inte bidra till gissningar då detta i dagsläget inte kan bevisas.

Det största problemet är att ingen teori kan bevisas just nu. Har en känsla att Estoniafallet kommer sträcka sig i vääääldigt lång tid, och i värsta fall så kan diplomatiska tvister uppstå.

peterpan
Inlägg: 144
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 15:48

Re: Nytt om Estonia?

Inlägg av peterpan »

aries skrev: mån 12 okt 2020, 17:14
peterpan skrev: mån 12 okt 2020, 15:18
Risberg skrev: mån 12 okt 2020, 13:35 Se https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9O ... sta-skadan. Han säger dock att "att ett bogvisir faller av är osannolikt". Nåväl, det skedde faktiskt med en av tågfärjorna på Storebaelt några år innan, och de seglade med helt öppen bog över bältet med en vaktman(!) i fören.

Professorn har även en teori om vad som skapat hålet men vill inte bidra till gissningar då detta i dagsläget inte kan bevisas.

Det största problemet är att ingen teori kan bevisas just nu. Har en känsla att Estoniafallet kommer sträcka sig i vääääldigt lång tid, och i värsta fall så kan diplomatiska tvister uppstå.
Tja, Men är det inte tvärt om, dvs det är ju först nu som teorierna verkligen kan testas (och bevisas) eftersom hålet i skrovet hittats?
De oundvikliga diplomatiska tvisterna har redan börjat se dagens ljus, men där har man sig själv nog att skylla eftersom man rusat iväg med osannolika slutsatser i kombination med mörkläggning.

Update:
Vittne känner sig grundlurad och bedragen i 26 år. Hon hörde det metall-ljudet som startade allt och som haverikommissionen valde bort att rapportera om:

https://www.expressen.se/nyheter/yasmin ... iskt-ljud/

Estland börjar tappa tålamodet med svenska regeringens aktiva ointresse, kräver dykningar nu:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aP ... gar-snabbt

Tjärv1
Inlägg: 259
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 10:57
Ort: Stockholm/Roslagen

Re: Nytt om Estonia?

Inlägg av Tjärv1 »

Såg dokumentären på kanal5!
Tänker att vatteninträngning och slagsida helt klart kan ha gjort att bogvisiret lossnat istället för det omvända! Tyvärr verkar inga seriösare undersökningar av brottytor och i vilken riktning bogvisiret brutits loss gjorts. Viktiga bevis kan enligt vissa utsagor slängts tillbaka i sjön.

Edit:
Min tanke är att allt på bogvisiret är utformat för ett upprätt fartyg och tar främst upp krafter längsskepps. Lite mer än normala sidokrafter är nog med i beräkningarna men större momentana krafter sidledes borde inte kunna uppstå och är inte med i beräkningarna. Atlantlåsen låser nedåt och inåt och bogvisiret fördelar i normala fall ut belastningarna relativt jämnt åt sidorna. De sidobelastningar eller brytningar som jag tror uppstått pga kraftig slagsida >20°är långt ifrån något normalt. Med ökande slagsida i grov sjö träffar bogvisirets styrbordssida vågorna allt plattare och högre upp på visiret. Snart är bogvisirets styrbordssida nästan horisontell när den dyker ner i en vågorna och infästningarna utsätts för extrema krafter sidledes. Gångjärn och infästningar upptill på sb-sidan bryts ganska snart av. Bogvisiret fungerar sedan som en hävarm runt atlantlåset på babordssidan och sliter upp atlantlåset på sb sidan. Därefter vickas det lösa bogvisiret fram och tillbaka i sjöhävningen tills det lossnat från resterande infästningarna på babordssidan.
Skriv svar