Nytt om Estonia?

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Nytt om Estonia?

Inlägg av Holger »

Enligt ntv.de har filmare illegalt skickat ner en robot-ubåt och tagit filmer och bilder på vraket. De upptäckte ett 4x1,2 meter stort hål på styrbordsidan.

På plattformen dplay finns nu en femdelig film om detta.

Är detta nyheter eller var detta redan bekannt?

tommsta

Re: Nytt om Estonia?

Inlägg av tommsta »

TV4 hade extra nyhetssändning kl 14.00 idag med anledning av den nya filmen

Henrik

Inlägg av Henrik »

The governments of Sweden, Finland and Estonia cant lie anymore. However they will try to mislead us again..I hope the peoples of those countries will not let them. I never trusted them and now we know!
Användarvisningsbild

Trådstartare
Holger
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Yes, but WHAT did they lie about?
Kollision med en ubåt? Med ett annat fartyg? Jag skulle vilja påstå att det nog hade varit svårt att hålla hemligt om Estonia hade kolliderat med ett (krigs)fartyg t.ex., många på bryggan hade sett det och rapporterat via radio eller? Varför skulle man hålla det hemligt öht?

Inga konspirationsteorier tack!

ABSOLUTEQ

Inlägg av ABSOLUTEQ »

Om vi viste om vad dom ljuger om så hade det ju inte behövts någon ny utredning

Kehinde

Inlägg av Kehinde »

Om jag inte minns fel, var Estonia klassad för kustfart och trafik på Stockholm Åbo via Mariehamn. Tror att det då hon byggdes hette större kustfart, men är lite osäker och ett fartyg klassat i den kategorin fick inte gå mer än ett visst avstånd från närmaste kust och definitivt inte där hon förliste. Är ett fartyg av Estonias typ klassat för kustfart antar jag, att t.ex. bogvisir och en del andra konstruktionsdetaljer är anpassade till de hållfasthetsregler som gäller i kustfart.
Som en lite kuriosa detalj kan det nämnas, att Estonia aldrig var försenad vad gäller ankomsten till Stockholm och det oavsett väder och vind.

Sjögrabb

Inlägg av Sjögrabb »

Sjöbjörn
Medlemsnamn hos Landgången: Sverige

Inlägg av Sjöbjörn »

Henrik kom igen nu

Du som är så mån att vara forumets beskyddare

Är du navigation befäl?
om ja då borde du ju veta att om man kolliderar med sådana KRAFTER att folk kommer känna och höra. En mina om man tar upp det argumentet skulle spräcka allas trumhinnor på 20 -50 meters radie.

Många sov fortfarande när Estonia tog in vatten. Inget man skulle ha gjort om det smällde till med annat UFO eller mina. Hela båten kommer skaka och jag tror alla nautiker kommer kalla upp varenda JRCC i Östersjön och VHF rapport till andra fartyg som de gjorde.

Vad är det du vet Henrik?
ett hål på skrovet EFTER efter vad...nästan 30 år .... är inget konstigt ... ifall du inte visste det så rostar fartyget , sprickor uppstår.. kanske kommer som en chock men om 30 år kommer man upptäcka "3 hål på sidan ".

När 800 personer dör , så tror Finland, Sverige, Estland bara tystar?? det var många ombord och du menar att ingen skulle märka...inte ens en?

Låt de döda vila ifrid och ingen skall störa de FÖRRÄN riktigt bevisning dyker upp.

ABSOLUTEQ

Inlägg av ABSOLUTEQ »

Sjöbjörn skrev: mån 28 sep 2020, 16:47 Henrik kom igen nu

Du som är så mån att vara forumets beskyddare

Är du navigation befäl?
om ja då borde du ju veta att om man kolliderar med sådana KRAFTER att folk kommer känna och höra. En mina om man tar upp det argumentet skulle spräcka allas trumhinnor på 20 -50 meters radie.

Många sov fortfarande när Estonia tog in vatten. Inget man skulle ha gjort om det smällde till med annat UFO eller mina. Hela båten kommer skaka och jag tror alla nautiker kommer kalla upp varenda JRCC i Östersjön och VHF rapport till andra fartyg som de gjorde.

Vad är det du vet Henrik?
ett hål på skrovet EFTER efter vad...nästan 30 år .... är inget konstigt ... ifall du inte visste det så rostar fartyget , sprickor uppstår.. kanske kommer som en chock men om 30 år kommer man upptäcka "3 hål på sidan ".

När 800 personer dör , så tror Finland, Sverige, Estland bara tystar?? det var många ombord och du menar att ingen skulle märka...inte ens en?

Låt de döda vila ifrid och ingen skall störa de FÖRRÄN riktigt bevisning dyker upp.

Om utredningsteorin stämmer så är det väl bara bra om en oberoende och trovärdig utredning får bekrefta det så dom överlevande kan få sinnesro, att låta osäkerhet tvivel oro växa, med alla ständigt återkomande konsperatiosteorier det leder till måste väl va mer kränkande för både dom döda och överlevande.

Kippari

Inlägg av Kippari »

Som ganska erfaren inom stålarbeten och inte helt obekant med bärgning av fartyg, så känner jag mig tämligen övertygad om att detta nyupptäckta hål inte beror på vare sig rost, utmattning eller dylikt. Detta är en skada uppkommen av yttre påverkan.
Inte är det heller säkert att folk ombord verkligen skulle känna någon omstörtande skakning vid uppkomsten. Detta var en natt med hög sjö, och ett fartyg med raka sidor för då vissa oljud och vibrationer. Finns otaliga exempel på bryggpersonal som är helt ovetande om hur stora strukturella skador deras fartyg fått vid kollisioner och grundstötningar. Och vid hårt väder kan en sammanstötning lika gärna misstas för en överhalning midskepps.
Skriv svar