M/S Amorella på grund

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Chris_73
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 12:43

Re: M/S Amorella på grund

Inlägg av Chris_73 »

En del av besättningen var kvar efter evakueringen , och på film från youtube ser man att det står besättning på akterdäck under lossdragningen

weatherc
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 27 apr 2020, 19:18

Re: M/S Amorella på grund

Inlägg av weatherc »

Nånstans sades det att ca 50 pers från besättningen blev kvar ombord. På VL:s finska twitter finns finns bilder av personal på däck.
https://twitter.com/vikingline_fi

Kippari
Inlägg: 45
Blev medlem: fre 25 sep 2020, 08:33

Re: M/S Amorella på grund

Inlägg av Kippari »

Nyckelbesättningen bestående av minst Befälhavare, Överstyrman samt Teknisk Chef blir alltid kvar ombord vid haveri, såvida inte risken för förlisning är överhängande. Befälhavaren FÅR inte ens lämna om det inte är fara för livet. Ett helt övergivet fartyg är bärgningsbolagens våta dröm.

peterpan
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 15:48

Re: M/S Amorella på grund

Inlägg av peterpan »

Kippari skrev: lör 26 sep 2020, 08:42 Nyckelbesättningen bestående av minst Befälhavare, Överstyrman samt Teknisk Chef blir alltid kvar ombord vid haveri, såvida inte risken för förlisning är överhängande. Befälhavaren FÅR inte ens lämna om det inte är fara för livet. Ett helt övergivet fartyg är bärgningsbolagens våta dröm.
Exakt. Därav frågan. Tack för svar. 👍😃

Biggles
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 26 sep 2020, 10:25

Re: M/S Amorella på grund

Inlägg av Biggles »

Man bytte till och med besättning innan man backade ut ur leran. Och det var nog några tiotal personer

Kippari
Inlägg: 45
Blev medlem: fre 25 sep 2020, 08:33

Re: M/S Amorella på grund

Inlägg av Kippari »

I Amorellas fall så stod ju skutan på bakgården, och man hade väl en fräsch besättning att tillgå. Saknas inte heller folk som känner båten utan och innan. Annars är det ovanligt att man byter besättningen på en haverist, såvida inte man avlägsnar någon medelst polis pga intag av alkoholhaltiga drycker.
Känner till ett fall faktiskt där polisen tog bort hela bryggbesättningen inklusive Teknisk Chef vid en incident. Blev ett herrans hallå då övriga besättningen inte ens kunde slå av huvudmaskinerna eller hjälpkärrorna. Kustbevakningen åkte till slut till häktet och hämtade ut Tekniska Chefen och Andre Styrman och återbördade dessa till fartyget. Polisen önskade skicka någon bogserbåtsbesättning ombord istället, men då slog KBV sjölagen i skallen på lagens långa arm.

Kehinde
Inlägg: 83
Blev medlem: tis 19 mar 2019, 12:48

Re: M/S Amorella på grund

Inlägg av Kehinde »

Kippari skrev: lör 26 sep 2020, 08:42 Nyckelbesättningen bestående av minst Befälhavare, Överstyrman samt Teknisk Chef blir alltid kvar ombord vid haveri, såvida inte risken för förlisning är överhängande. Befälhavaren FÅR inte ens lämna om det inte är fara för livet. Ett helt övergivet fartyg är bärgningsbolagens våta dröm.
Ett av de mest kända fallen under 1900-talet borde vara Carlsen på Isbrantsens Flying Enterprise. Han var ensam kvar när hon drev och så länge befälhavaren var kvar kunde inte bärgaren sno henne, så att säga.

Kippari
Inlägg: 45
Blev medlem: fre 25 sep 2020, 08:33

Re: M/S Amorella på grund

Inlägg av Kippari »

Tyvärr har vi inte många kaptenen kvar av det virket som Kapten Kurt Carlsen bestod av. Idag har vi kaptener som Schettino och Hugo Larsen tyvärr.

Kehinde
Inlägg: 83
Blev medlem: tis 19 mar 2019, 12:48

Re: M/S Amorella på grund

Inlägg av Kehinde »

Undrar hur det är rent sjöjuridiskt, om man skickar ombord en ny befälhavare i ett fall som med AMORELLA, då hon drogs loss och bogserades iväg.
Är då en ny befälhavare behörig om vederbörande inte har mönstrat på och får hon bogseras utan påmönstrad befälhavare.
Det har kommit fram en del funderingar om lastägarnas del i kostnaderna för haveriet. Någonstans har jag läst, att lastägarna juridiskt enligt sjölagen chartrar en del av fartyget och på så sätt har ett visst ansvar baserat på det utrymme de tar i anspråk.

Kippari
Inlägg: 45
Blev medlem: fre 25 sep 2020, 08:33

Re: M/S Amorella på grund

Inlägg av Kippari »

Just finlandsfärjorna har flera besättningar per fartyg påmönstrade som växlar av varandra, så i detta fall var det enkelt med ett byte.
Det kommer inte bli några kostnader för lastägarna i detta fall, fanns aldrig någon risk för lasterna , och den akuta situationen var avklarad när Amorella ställdes säkert på grund. Detta är solklart för erfarna experter på sjölagen. Någon räddningsoperation fanns aldrig behov av, mer än en lossdragning och div åtgärder för att minimerar vatteninträngning i skrovet. Skulle man börja utnyttja möjligheten av Gemensamt Haveri på detta slarviga vis, så skulle snart ingen lastbil ens våga åka Vägverkets vägfärjor utan tecknad varuförsäkring.
Skriv svar