M/S Amorella på grund

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Spanaren
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 31 mar 2019, 19:29
Medlemsnamn hos Landgången: Spanaren

Re: M/S Amorella på grund

Inlägg av Spanaren »

Gemensamt haveri är intressant. I och med att fartyget bärgas så bärgas även den last som finns ombord. Då är det rimligt att t ex alla fordons försäkringar finns med när kostnaderna för bärgningen ska fördelas. Och inte bara fordonen, även ägarna till lastbilarnas last och deras försäkringsbolag blir inblandade. Även personbilarnas försäkringsbolag blir förstås inblandade. I detta fall verkar det som att bärgaren (Håkans Rederi) vill förvissa sig om att ägare till bilar och transportfordon och deras försäkringsbolag förstår att de ska vara med och dela notan. Innan de bekräftar detta torde de inte få bilnycklarna. Detta blir säkert en bra inkomstkälla för ett gäng sjörättsjurister resten av året.

Mistluren
Inlägg: 449
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24

Re: M/S Amorella på grund

Inlägg av Mistluren »

e. Mails, passengers' luggage, personal effects and accompanied private motor vehicles shall not
contribute to general average.

Johnny
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 10:34
Medlemsnamn hos Landgången: Johnny

Re: M/S Amorella på grund

Inlägg av Johnny »

Henrik skrev: ons 23 sep 2020, 19:53 Ok brr...I didn't even know this...and I own a transport business...I guess plenty of business owners will have a nice surprise...:-) Im not sure the CMR insurance covers that...Now you got me nervous haha

Your insurance will most likely cover GA.

Mistluren
Inlägg: 449
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24

Re: M/S Amorella på grund

Inlägg av Mistluren »

Märkligt dock att man blandar in bogseringskostnaden i detta. Den har varken uppkommit akut eller som någon särskild åtgärd för att rädda lasten. Snarare uppkommer den som en följd av den första grundstötningen. Det är enbart kostnaden för den avsiktliga akuta manövern att efteråt köra upp på land som skall delas.

Johnny
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 10:34
Medlemsnamn hos Landgången: Johnny

Re: M/S Amorella på grund

Inlägg av Johnny »

Mistluren skrev: tor 24 sep 2020, 02:29 Märkligt dock att man blandar in bogseringskostnaden i detta. Den har varken uppkommit akut eller som någon särskild åtgärd för att rädda lasten. Snarare uppkommer den som en följd av den första grundstötningen. Det är enbart kostnaden för den avsiktliga akuta manövern att efteråt köra upp på land som skall delas.
Det gemensamma haveriet täcker kostnaderna för att rädda fartyg och last, lasten kan nog inte räknas som räddad förrän den nått hamn.

Mistluren
Inlägg: 449
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24

Re: M/S Amorella på grund

Inlägg av Mistluren »

Johnny skrev: tor 24 sep 2020, 05:33
Mistluren skrev: tor 24 sep 2020, 02:29 Märkligt dock att man blandar in bogseringskostnaden i detta. Den har varken uppkommit akut eller som någon särskild åtgärd för att rädda lasten. Snarare uppkommer den som en följd av den första grundstötningen. Det är enbart kostnaden för den avsiktliga akuta manövern att efteråt köra upp på land som skall delas.
Det gemensamma haveriet täcker kostnaderna för att rädda fartyg och last, lasten kan nog inte räknas som räddad förrän den nått hamn.
Nej det handlar bara om kostnader för ett akut och aktivt handlande för att rädda fartyg och last. När hon väl står där, finns rådrum och då har man ingen rätt att föra över kostnader på någon man inte rådfrågat trots att det funnits tid för det.

Om jag får gissa så argumenterar nog VL och försäkringsbolaget snarare som att själva åtgärden att dra henne flott är en direkt följdkostnad av att man kört upp henne.

Men det är inte självklart att man i så fall själva får besluta om vem och hur, dessutom så gäller det ju inte hela bogseringen.

Men det lär väl framkomma så småningom hur man argumenterar och huruvida man får gehör för det i domstolarna.

Johnny
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 10:34
Medlemsnamn hos Landgången: Johnny

Re: M/S Amorella på grund

Inlägg av Johnny »

Dispaschörerna brukar resonera som jag.

Mistluren
Inlägg: 449
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24

Re: M/S Amorella på grund

Inlägg av Mistluren »

Johnny skrev: tor 24 sep 2020, 06:36 Dispaschörerna brukar resonera som jag.
Brukar skriver du. Men hur vanligt är det att ett fartyg avsiktligt körs upp på land där det sedan står säkert, för att därefter dras flott, men inte kunna fortsätta för egen maskin, på grund av en olycka som inträffat precis innan det kördes upp på land.

Skulle vara välkommet med en enda referens...

Johnny
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 10:34
Medlemsnamn hos Landgången: Johnny

Re: M/S Amorella på grund

Inlägg av Johnny »

Man körde nog upp på grund för att begränsa skadorna efter den initiala grundkänningen. Ett inte helt ovanligt förfarande, Sally Albatross utanför Helsingfors är bara ett exempel.

Mistluren
Inlägg: 449
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24

Re: M/S Amorella på grund

Inlägg av Mistluren »

Johnny skrev: tor 24 sep 2020, 07:23 Man körde nog upp på grund för att begränsa skadorna efter den initiala grundkänningen. Ett inte helt ovanligt förfarande, Sally Albatross utanför Helsingfors är bara ett exempel.
Självklart. Men det är bara kostnaderna för denna åtgärd som skall delas. Kostnaderna för själva olyckan skall inte delas.

Sannolikt har dock VL samma försäkringsbolag (Ålandia?) för båda skadorna. De blir då starkt jäviga, eftersom det för dem kan löna sig att försöka påstå att så mycket som möjligt av skadorna tillhör den senare delen av händelseförloppet.

Men i princip skulle godsägarna ha haft rätt att själva åka ut och hämta sitt gods, där hon uppenbart stod säker. Till och med med öppen akterramp. De skulle också ha a haft rätt att lämna synpunkter innan man förflyttade fartyget.
Skriv svar