Färjetrafiken och corona

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

aries
Medlemsnamn hos Landgången: aries

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av aries »

Risberg skrev: tis 06 okt 2020, 08:55
Bobby1978 skrev: fre 02 okt 2020, 15:26
aries skrev: fre 02 okt 2020, 15:04 Krav på munskydd om man reser till Rostock med Mecklenburg-Vorpommern. Inga krav på munskydd om man reser med Skåne dock.

Uppdaterat den 25:e augusti, men konstigt att reglerna gäller endast på ena färjan.
Troligen pga Skåne är svenskflaggad medan Meck-Pom har tysk flagg
När jag åkte med svenskflaggade HUCKLEBERRY FINN till Swinoujscie i juni var det munskyddskrav i cafeterian och butiken. Faktiskt mindre strängt på hemresan med cypriotiskflaggade NILS DACKE.
När jag åkte med POLONIA i juli så har de verkligen varit stränga med munskydd. Räckte bara att någon har klivit ut ur bilen på bildäcket utan munskydd, så blev man tillsagt direkt.
Ingenting var stängt dock.

Johnny
Medlemsnamn hos Landgången: Johnny

Inlägg av Johnny »

aries skrev: ons 07 okt 2020, 09:10 När jag åkte med POLONIA i juli så har de verkligen varit stränga med munskydd. Räckte bara att någon har klivit ut ur bilen på bildäcket utan munskydd, så blev man tillsagt direkt.

Personalen på bildäcket på Polonia har en tendens att vilja skälla ut svenska resenärer på polska, att ge en förklaring på svenska eller engelska är det inte tal om och visar man att man inte förstår höjer de rösten och blir ännu argare. Besättningen på Polonia har börjat uppträda mer och mer arrogant mot ickepolacker de senaste åren. Från att ha varit en av de trevligaste färjorna i trafik på Sverige har man fallit en del.

aries
Medlemsnamn hos Landgången: aries

Inlägg av aries »

Johnny skrev: ons 07 okt 2020, 10:51
aries skrev: ons 07 okt 2020, 09:10 När jag åkte med POLONIA i juli så har de verkligen varit stränga med munskydd. Räckte bara att någon har klivit ut ur bilen på bildäcket utan munskydd, så blev man tillsagt direkt.

Personalen på bildäcket på Polonia har en tendens att vilja skälla ut svenska resenärer på polska, att ge en förklaring på svenska eller engelska är det inte tal om och visar man att man inte förstår höjer de rösten och blir ännu argare. Besättningen på Polonia har börjat uppträda mer och mer arrogant mot ickepolacker de senaste åren. Från att ha varit en av de trevligaste färjorna i trafik på Sverige har man fallit en del.
Som polack har jag varit med om att få utskällning också. Det låter arrogant, men å andra sidan så är det något som kallas disciplin.
Så länge det är unga och praktikanter som guidar på bildäcket så är det bra. Det finns en gammal gubbe som jobbar på bildäcket, och vid honom så vill man fan inte göra en enda fel manöver, för då skäller han ut direkt. Resten av personalen är trevliga som alltid, förutom en kvinna som jobbar i Snack Baren. Känns som att hon jobbar där för att avtjäna nåt straff haha.
De flesta som är gamla där är från PLO-perioden och jag är väldigt glad att den unga generationen är precis som de skall vara.

Nu ska jag inte gå mer OT här..

kalle-sand

Inlägg av kalle-sand »

Bobby1978 skrev: ons 07 okt 2020, 06:19
Mistluren skrev: tis 06 okt 2020, 15:31 Jag vet att vissa ogillar återkopplingar till verkligheten. Men fortsätter smittspridningen som den gör nu, med ett R-tal fastnaglat mellan 1,5 och 2 för Stockholm blir allt som diskuteras här sekundärt.
Som tur är, består Sverige inte enbart av 08-området. ;)
Förvisso, men Stockholm är hyggligt stor hamn på årlig basis, som verkligen har extrema problem fn av många olika art. Det ser inte ljust ut på ett bra tag framöver.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

kalle-sand skrev: sön 11 okt 2020, 19:51
Bobby1978 skrev: ons 07 okt 2020, 06:19
Mistluren skrev: tis 06 okt 2020, 15:31 Jag vet att vissa ogillar återkopplingar till verkligheten. Men fortsätter smittspridningen som den gör nu, med ett R-tal fastnaglat mellan 1,5 och 2 för Stockholm blir allt som diskuteras här sekundärt.
Som tur är, består Sverige inte enbart av 08-området. ;)
Förvisso, men Stockholm är hyggligt stor hamn på årlig basis, som verkligen har extrema problem fn av många olika art. Det ser inte ljust ut på ett bra tag framöver.
Dessutom så handlar det bara om några veckors skillnad. Det jag beskrev var allmänt förlopp utifrån en tydlig indikation, inte en specifik händelse. Bristen på adekvat hantering finns ju över hela landet.

Att Stockholm drabbas först i Sverige ligger helt i linje med övriga Europa, där de områden som drabbades värst förra vintern också är de områden där smittan studsar upp snabbast, när värmen och solskenet avtar.

Sjögrabb

Inlägg av Sjögrabb »

Smittan stiger rekordartat runt om i samhället.
Länder stänger åter igen ner. Hur länge kan man motivera att köra kryssningstrafik från Sthlm med tex Cinderella och Symphony.
Att samla en massa människor från olika delar av Sverige på en relativt liten yta kan väl knappast vara förenligt med Folkhälsomyndigheten och regionernas direktiv.

Jag förstår att man håller fraktlinjerna öppna, men linjerna utan mening, ja om man bortser från drinkar, shopping och mat, borde väl stoppas för att minska påverkan på samhället och vården.
Jovisst, rederierna blöder, men det gör ju även många andra i samhället som helt fått stänga och eventuellt redan gått i konkurs. och nu ska vi ju alla hjälpas åt att hålla avstånd och minska smittspridningen, tex undvika köpcentrum, gym, kollektivtrafik.

Rederierna kan ju skicka ut hur många pressmeddelanden de vill i konsten att vara bra på att ta hand om covid, men alla vi som någon gång varit på kryssning känner väl till köandet i terminalen, buffén, köa i baren, köa i taxfree, och där alkoholen går in, går ju ofta vettet ut.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Som smittkurvorna ser ut nu kommer det att bli katastrof ungefär vid nyår. Så man måste ju göra något för att bryta den. Tyvärr är förtroendet för FHM begränsat.

Taktiken lär väl förbli ett konstaterande att man själva är så inkompetenta att det enda svenskar har att hoppas på att just de själva håller sig friska tillräckligt länge för att alla andra redan ska ha varit sjuka eller dött...

Nej det är inte riktigt värt det här. I april är det förmodligen över. Då blir det varmt och efter sommaren kommer folk att ha hunnit vaccineras. Vi är tidsmässigt mer än halvvägs igenom. Nu borde allt fokus ligga på att minimera skadan på upploppet, även om många kan behöva vara arbetslösa ett halvår. Det har vi råd med.

Penny
Medlemsnamn hos Landgången: Penny

Inlägg av Penny »

Sjögrabb- Jag skrev ett reportage från Galaxy nyligen. Inget köande i tax freen, barer, buffefrukost, ombordstigning. Så där måste jag rätta dig. Det var betydligt lättare att hålla avstånd ombord än i samhället i övrigt.

Tycker att de ska ta bort rekommendationerna och byta ut det mot krav istället, det blir tydligare då. Så länge de inte tvingar verksamheter att stänga, då kan de ha kvar Symphony och Cinderella.
Kommande Resor
Inga resor inbokade.

Mina Resor 2020
Amorella (Lyx A-hytt)
Freedom Of The Seas (Inställd)
Silja Galaxy (Executive Suite)

Sjögrabb

Inlägg av Sjögrabb »

Penny skrev: tor 29 okt 2020, 20:57 Sjögrabb- Jag skrev ett reportage från Galaxy nyligen. Inget köande i tax freen, barer, buffefrukost, ombordstigning. Så där måste jag rätta dig. Det var betydligt lättare att hålla avstånd ombord än i samhället i övrigt.

Tycker att de ska ta bort rekommendationerna och byta ut det mot krav istället, det blir tydligare då. Så länge de inte tvingar verksamheter att stänga, då kan de ha kvar Symphony och Cinderella.
Mmm, men det är nog inte riktigt verkligheten.
Undrar hur mycket folk det var på Galaxy när du var ombord?
Silja pratar ju om över 1000 personer på Symphony och jag en kompis som åkte med Cinderelle häromveckan och det var köer i barer, buffén och taxfreen.
Antar att Åbobåtarna som inte lockar kryssningsgäster är lugna om man jämför med "kryssarna"

weatherc

Inlägg av weatherc »

Mistluren skrev: tor 29 okt 2020, 20:50 I april är det förmodligen över. Då blir det varmt och efter sommaren kommer folk att ha hunnit vaccineras.
Finns inget som pekar på att ett vaccin som både fungerar och är säkert skulle vara ute, för att inte tala om att tillräckligt med folk skulle ha vaccinerats, före eller ens till sommaren....
Skriv svar