Färjetrafiken och corona

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Mistluren

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av Mistluren »

Sjögrabb skrev: sön 27 sep 2020, 22:25 Man kan ju fundera på varför Mariella ligger förtöjd i Mariehamn och inte i Helsingfors som tidigare.
Är det en snar avyttring som är på gång?
Vem skulle köpa nu?
Troligen ligger hon där för att de inser att de inte kommer att få bruk för henne på länge.

weatherc

Inlägg av weatherc »

Sjögrabb skrev: sön 27 sep 2020, 22:25 Man kan ju fundera på varför Mariella ligger förtöjd i Mariehamn och inte i Helsingfors som tidigare.
Är det en snar avyttring som är på gång?
Billigare hamnavgift i Mariehamn än Helsingfors?
Troligt samma orsak varför Serenade är i Åbo

aries
Medlemsnamn hos Landgången: aries

Inlägg av aries »

Krav på munskydd om man reser till Rostock med Mecklenburg-Vorpommern. Inga krav på munskydd om man reser med Skåne dock.

Uppdaterat den 25:e augusti, men konstigt att reglerna gäller endast på ena färjan.

Bobby1978

Inlägg av Bobby1978 »

aries skrev: fre 02 okt 2020, 15:04 Krav på munskydd om man reser till Rostock med Mecklenburg-Vorpommern. Inga krav på munskydd om man reser med Skåne dock.

Uppdaterat den 25:e augusti, men konstigt att reglerna gäller endast på ena färjan.
Troligen pga Skåne är svenskflaggad medan Meck-Pom har tysk flagg

Risberg
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Inlägg av Risberg »

Trelleborg har nästan varit oberört av coronakrisen, med ett undantag: Den ärvärdiga gamla Kungsleden Trelleborg - Sassnitz har lagts ner. Annars har tretton färjor från tre rederier avgått femton-sjutton ggr dagligen till de fyra hamnarna Klaipeda, Swinoujscie, Rostock och Travemünde halv- eller fullastade. En viss minskning av personbilstrafiken har det dock varit. Tågfärjeleden Trelleborg-Rostock hade ett fyra veckors uppehåll under utbyggnad av färjerangerbangården i Rostock, men efter det har tågfärjorna haft fler järnvägsvagnar än normalt.
Trelleborg-Klaipeda: TT-Line har fem avgångar/vecka
Trelleborg-Swinoujscie: Unity Line har fyra dagliga avgångar och TT-Line en-två dagliga avgångar och de är verkligen fullastade.
Trelleborg-Rostock: Stena Line har tjugo avgångar/vecka och TT-Line c:a tjugosju/vecka, men av och till ställs någon tur in och rederierna hänvisar då till hvarandras avgångar
Trelleborg-Travemünde: TT-Line har tre avgångar dagligen.

Risberg
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Inlägg av Risberg »

Bobby1978 skrev: fre 02 okt 2020, 15:26
aries skrev: fre 02 okt 2020, 15:04 Krav på munskydd om man reser till Rostock med Mecklenburg-Vorpommern. Inga krav på munskydd om man reser med Skåne dock.

När jag åkte med svenskflaggade HUCKLEBERRY FINN till Swinoujscie i juni var det munskyddskrav i cafeterian och butiken. Faktiskt mindre strängt på hemresan med cypriotiskflaggade NILS DACKE.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Jag vet att vissa ogillar återkopplingar till verkligheten. Men fortsätter smittspridningen som den gör nu, med ett R-tal fastnaglat mellan 1,5 och 2 för Stockholm blir allt som diskuteras här sekundärt.
Senast redigerad av Holger den ons 07 okt 2020, 06:16, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Ovidkommande och spekulativt borttaget

Bobby1978

Inlägg av Bobby1978 »

Risberg skrev: tis 06 okt 2020, 08:55
Bobby1978 skrev: fre 02 okt 2020, 15:26

När jag åkte med svenskflaggade HUCKLEBERRY FINN till Swinoujscie i juni var det munskyddskrav i cafeterian och butiken. Faktiskt mindre strängt på hemresan med cypriotiskflaggade NILS DACKE.
Interessant men inte helt märkvärdigt att olika rederier har olika regler.
Å andra sidan har ju tex Stenaline olika regler på olika linjer:

På både Grenå-Halmstad som Frederikshamn-Göteborg är det krav på munskydd under hela resan pga den danska munskyddskraven i kollektivtrafik.

På Kiel-Göteborg är det inga krav alls pga att båda fartygen är svenskflaggade. Där är man istället tvungen att lämna särskilda personuppgifter innan man får kliva ombord. Dessa sparas i fyra veckor pga av tysk smittspårningskrav.

Vad gäller angående munskydd på Stenalines Polenlinje vet ja inte men det skrivs iaf inget på deras hemsida.

Bobby1978

Inlägg av Bobby1978 »

Mistluren skrev: tis 06 okt 2020, 15:31 Jag vet att vissa ogillar återkopplingar till verkligheten. Men fortsätter smittspridningen som den gör nu, med ett R-tal fastnaglat mellan 1,5 och 2 för Stockholm blir allt som diskuteras här sekundärt.
Som tur är, består Sverige inte enbart av 08-området. ;)
Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Jag har väldigt svårt att moderera denna tråd. Den heter "Färjetrafiken och corona" men det är en balansgång. Ibland vet jag inte varför det klagas på vissa inlägg eftersom de har anknytning till situationen, men jag ser även att det är mycket spekulativ information och personliga åsikter och "tro".
Så, ta er i kragen och håll er till temat, jag måste tyvärr stänga tråden annars, och förbjuda snack om Corona helt. Och det kan ju inte vara bra eftersom det har en mycket tät anknytning till forumets tema!
Skriv svar