Färjetrafiken och corona

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Kim Viktor
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 19:53

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av Kim Viktor »

Finland håller just nu på med en upphandling gällande statligt stöd för trafik mellan Åbo/Nådendal-Mariehamn/Långnäs-Stockholm (liknande den som var i våras). Stödet gäller åtminstone året ut, med möjlighet att förlänga till maj 2021. Upphandlingen är uppdelad i två delar, en kvällsavgång från Finland och en morgonavgång.

https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/p ... 0/overview

Mistluren
Inlägg: 449
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av Mistluren »

Kim Viktor skrev: ons 23 sep 2020, 09:31 Finland håller just nu på med en upphandling gällande statligt stöd för trafik mellan Åbo/Nådendal-Mariehamn/Långnäs-Stockholm (liknande den som var i våras). Stödet gäller åtminstone året ut, med möjlighet att förlänga till maj 2021. Upphandlingen är uppdelad i två delar, en kvällsavgång från Finland och en morgonavgång.

https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/p ... 0/overview
Intressant. Skulle teoretiskt kunna bli så att vi får Grace på kvällsavgång från Stockholm. Om Tallink vinner kvällsavgången från Åbo och Viking den från Stockholm.

Det kan förstås tilläggas att detta skulle kunna vara ett läge för någon helt annan att slänga in ett anbud. Men misstänker att man måste visa att man har hamnplatser och dylikt i ordning.

Stena Saga, Moby Dada, Princess Anastasia, Pearl Seaways och Crown Seaways är ju annars isförstärkta fartyg som kanske kan sättas in med kort varsel.

Trådstartare
Emil G
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:46

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av Emil G »

Kim Viktor skrev: ons 23 sep 2020, 09:31 Finland håller just nu på med en upphandling gällande statligt stöd för trafik mellan Åbo/Nådendal-Mariehamn/Långnäs-Stockholm (liknande den som var i våras). Stödet gäller åtminstone året ut, med möjlighet att förlänga till maj 2021. Upphandlingen är uppdelad i två delar, en kvällsavgång från Finland och en morgonavgång.

https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/p ... 0/overview
Nu har jag inte läst artikeln men är det endast Stockholm det rör sig om eller är trafiken till Kapellskär medkännande? Känns märkligt annars att man subventionerar viss trafik till Sverige medan annan får köra på helt kommersiella villkor. Eller vi kanske får se Finnlines till Stockholm...

weatherc
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 27 apr 2020, 19:18

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av weatherc »

Såja, reserestriktionerna återuppstår till både Sverige och Estland 28.9.
Krantänen gäller inte jobb- och annan nödvändig trafik utan den kan fortsätta fritt som normalt. Gäller inte heller gräns-zonerna i norr.

https://valtioneuvosto.fi/sv/-/1410869/ ... oronalaget
Nu har jag inte läst artikeln men är det endast Stockholm det rör sig om eller är trafiken till Kapellskär medkännande? Känns märkligt annars att man subventionerar viss trafik till Sverige medan annan får köra på helt kommersiella villkor. Eller vi kanske får se Finnlines till Stockholm...
Läste infot om detta och budgivaren kan välja mellan Stockholm/Kapellskär samt Åbo/Nådendal. Budgivaren kan också ge bud på endera kvälls- eller morgon-avgången, eller båda avgångarna. Så i teorin kan Finnlines kamma hem potten och VL/Tallink blir med svarte petter.

Henrik
Inlägg: 303
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:30

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av Henrik »

Totaĺly sick ..this Finnish gov will destroy their own economy.. 😢

McStone
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 19 mar 2019, 23:45

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av McStone »

Är det så att någon vill satsa på hel-mar-sto i dagens läge så är det väl bara att sätta igång. Var är entreprenadandan, kusten är ju fri 😉

Skämt och slagsida, det verkar vara slut på att att använda båtar "fel". Jag skrev det förut att det är ett resursslöseri av tillgångar och jag står fast vid det. Att en båt står stilla i en hamn i ca 8 timmar mellan Finland-Åland-Sverige måste ju vara bevisat nu.

Henrik
Inlägg: 303
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:30

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av Henrik »

Well VL could have used their ships on Hel- Tall also but?

weatherc
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 27 apr 2020, 19:18

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av weatherc »

Henrik skrev: tor 24 sep 2020, 13:36 Totaĺly sick ..this Finnish gov will destroy their own economy.. 😢
The strategy of the finnish government are just to keep the economy rolling, how difficult is that to understand?? Would total lockdown be better? Just look whats happening in ie UK. Ie Norway have almost whole Europe as "red", do they destroy their economy too? Click!
A couple of ferrys and a couple of tourists are really small things in that game. And they can/will carry cargo even next week.
Also business/working-travelling are allowed even next week.
Many other countries in Europe are doing the same.

That who's strategy are the winner of this crap, do we see once this crap is over in 2-3 years or so.

Henrik
Inlägg: 303
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:30

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av Henrik »

You are mixing things. You cant mix economics with virology, that is number one. To close down has a negative effect on the economy. Short term you might stimulate the economy according to the principles of Keynesianism but long term you will cause serious damage to the industrial structure and entire industries will be eradicated. The travel industry being one. A spokesman for the Finnish travel /tourism industry a few days back said the whole industry might be exterminated if this continues. Airlines, Hotelowners associations and people in the shipping industry all say the same thing. Some industries might be safer than others but long term you will see an effect on those industries who are safe for now. This since the people who are being laid off and the firms that was or will be eliminated from the market will no longer consume and this will have an effect on the economy as a whole. One should never underestimate the dangers of a lock down. If we look at the Finnish industrial structure: Travel, hospitality, /Hotels, bars, restaurants, tourism, entertainment and many other industries are under tremendous pressure as of now and many actors will not survive this. Do not think this effect will not spread throughout the economy.

Trust me it will. Im no fan of the Swedish socialist government. Their policies are dangerous but as of now Im more worried about the Finnish economy than the Swedish and I am not the only economist that have come to this conclusion..far from it! If we are to discuss economics we must make sure we understand the underlying mechanisms before we discuss. If we eliminate Tallink Silja and Viking, do not believe for one second that those two firms will be the only victims. Subcontractors, many of them who have VL or TS as their main client will not survive. Others have to say bye bye to staff members and the staff members will lose their income and live off the government...and so it goes on and on. For every business that go bust many others will follow....

Tragedy after tragedy and the worst thing is that it is a chain reaction that is difficult or rather impossible to stop. Once it starts rolling it usually goes on and on and on. When in comes to policy analysis we talk about input and output. IN this case the output will be negative for the whole economy and worse is that in this globalised world. The effects of the Finnish extremist experiments will have repercussions for other economies such as the Swedish...

Best wishes Henrik

Sjögrabb
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 21 maj 2020, 13:42

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av Sjögrabb »

Man kan ju fundera på varför Mariella ligger förtöjd i Mariehamn och inte i Helsingfors som tidigare.
Är det en snar avyttring som är på gång?
Skriv svar