Färjetrafiken och corona

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

marcusfrostare
Medlemsnamn hos Landgången: marcuskarlsson

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av marcusfrostare »

Silja Serenade har under natten gått från Helsingfors till Åbo. Undrar om det är uppläggning som väntar i Åbo eller om det är något annat uppdrag man har där?

meslotte
Medlemsnamn hos Landgången: Martin S

Inlägg av meslotte »

Enligt Tallinks finskspråkiga sidor kommer Silja Serenade att läggas upp i Åbo hamn efter att trafiken till Riga för Serenades del har avslutats 13.9.2020.

weatherc

Inlägg av weatherc »

Here we go...

Karantän mellan Finland och Estkand from nästa måndag. Nämnas bör att karantänen sätts av Estland.

https://yle.fi/uutiset/3-11556589

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

De svenska siffrorna som kom idag var ju rent katastrofala. 11 fall per 100.000 invånare bara över helgen.

Inte siffran i sig, utan den enormt snabba ökningen.

Det är ungefär dubbelt så många per dygn, som när Finland lättade på kraven, för bara någon vecka sedan.

Trådstartare
Emil G

Inlägg av Emil G »

Dråpslag minst sagt, vem kommer egentligen våga boka en resa till Finland när reglerna kan ändras över en natt? Jag och min sambo har släkt i Nyland och Österbotten och hade tänkt boka en resa nu men tvekade av just denna anledning. Nåja, nästa sommar kanske man kan fara över, som det är nu får vi ställa in oss på jul i Sverige och jag tror inte jag är ensam i det.

kalle-sand

Inlägg av kalle-sand »

Emil G skrev: tis 22 sep 2020, 18:45 Dråpslag minst sagt, vem kommer egentligen våga boka en resa till Finland när reglerna kan ändras över en natt? Jag och min sambo har släkt i Nyland och Österbotten och hade tänkt boka en resa nu men tvekade av just denna anledning. Nåja, nästa sommar kanske man kan fara över, som det är nu får vi ställa in oss på jul i Sverige och jag tror inte jag är ensam i det.
Precis det som är saken INGEN kommer våga göra det. Och för en ekonomi som är turistberoende, titta på hela Åland, Åbolands skärgård.... Eller ja, även Helsingfors och Åbo med omnejd... Hur mycket bokningar för nästa sommar kommer de att få? Ytterligare kraschad högsäsong.. Samma sak kommer tyvärr spilla över på rederierna. Är bara så.

M.H
Medlemsnamn hos Landgången: MH

Inlägg av M.H »

Enligt Hanses är trafiken man hittat på att utföra utanför den ordinarie trafiken inte lönsam, det är säkert lika för Tallink. Då kör Galaxy BP Grace Gabriella helt säkert hela den kommande höst/vinter vår Medans resten blir upplagda.Kan man fortsätta att köra en öde Rosella? Trafiken över Finska Viken drabbas ju också hårt av stängda möjligheter att resa.Frågan är om något eller några fartyg (Isabelle, Europa Mariella ) överhuvudtaget återgår i sin ordinarie trafik?

Henrik

Inlägg av Henrik »

Kalle- Sand...sadly..game over... :-(

Trådstartare
Emil G

Inlägg av Emil G »

kalle-sand skrev: tis 22 sep 2020, 19:53
Emil G skrev: tis 22 sep 2020, 18:45 Dråpslag minst sagt, vem kommer egentligen våga boka en resa till Finland när reglerna kan ändras över en natt? Jag och min sambo har släkt i Nyland och Österbotten och hade tänkt boka en resa nu men tvekade av just denna anledning. Nåja, nästa sommar kanske man kan fara över, som det är nu får vi ställa in oss på jul i Sverige och jag tror inte jag är ensam i det.
Precis det som är saken INGEN kommer våga göra det. Och för en ekonomi som är turistberoende, titta på hela Åland, Åbolands skärgård.... Eller ja, även Helsingfors och Åbo med omnejd... Hur mycket bokningar för nästa sommar kommer de att få? Ytterligare kraschad högsäsong.. Samma sak kommer tyvärr spilla över på rederierna. Är bara så.
Slår nog mot hela Finland med tanke på hur många hemvändande som reser under jul och sommar även om det slår hårdare mot olika delar.

Nattsvart för Viking och Tallink just nu.

Fagerholm

Inlägg av Fagerholm »

Ja jag tycker det är oansvarigt av politiker att fatta beslut ena veckan att man ska öppna och sen i stort sett stänga. Jag vet att de sa att man kunde ändra detta ganska snabbt om situationen i Sverige t e x skulle bli värre. Men om man nu är så osäker på situationen så ska man inte hålla på att "hatta" fram och tillbaka. Läste en artikel om Wasaline som nu får kalla tillbaka personal som man tillkallat då gränsen skulle öppna. Som någon här tidigare skrev så är det ingen som vågar boka något längre fram för man vet inte om man kommer iväg. Det som gäller idag gäller inte imorgon.

Nått som jag reflekterat över som bara är en magkänsla att det ändå gått hyfsat för Galaxy i alla fall på helgerna. De resor som jag gjort under helgerna har det definitivt varit mer än 200 passagerare ombord.
Skriv svar