Färjetrafiken och corona

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Emil G
Inlägg: 126
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:46

Färjetrafiken och corona

Inlägg av Emil G »

Eftersom vi diskuterar konsekvenserna av pandemin i ganska många trådar just nu där ämnena överlappar varandra tänker jag att vi kan starta en ny tråd dit vi kan samla alla dessa diskussioner.

Det är dock ingen tråd för att ha evighetsdiskussioner om vilket land som valt rätt strategi!

Kortfattat kan man väl säga att Viking och Tallinks trafik från Stockholm är den som drabbats hårdast då de är väldigt beroende av passagerarna och man har under sommaren försökt rädda det som räddas kan med ny ad-hoc linjer för att locka passagerare. Nu nalkas dock hösten som även i normalfallet knappast är en period när färjorna går fulla och Helsingforslinjen ligger i träda, trafiken till Tallinn och Riga har dragits ner rejält samtidigt som många färjor ska läggas upp och personal varslas. Kort sagt ingen rolig situation för två rederier som hade det tufft redan innan corona och är helt beroende av sommarmånaderna för att gå med vinst. För Vikings del har man dessutom ett försenat nybygge på gång och allt annat än succé blir jobbigt.

Å andra sidan är inte allt becksvart i Finlandstrafiken, Finnlines har kört på som vanligt hela pandemin samtidigt som man har två nybyggen på gång och på Kvarken har Wasaline fortsatt köra dagliga turer samtidigt som man får sitt nybygge levererat nästa vår.

Till Baltikum kör DFDS fortsatt dagliga avgångar från Kapellskär till Paldiski och från Karlshamn till Klaipeda och vissa dagar mellan Hangö och Paldiski och Tallink kör med två fartyg alla veckans dagar utom på lördagar. Stena Line kör på som vanligt mellan Nynäshamn och Lettland och har även sina avgångar från Liepaja till Travemünde.

Till Polen verkar det mesta vara som innan med undantaget att Stena kör med tre färjor från Karlskrona och till Tyskland verkar läget vara densamma bortsett från nedläggningen av linjen till Sassnitz som dock verkar återuppstå inom kort i FRS regi. Till Danmark har Stena minskat avgångarna från Göteborg och lagt ner Oslolinjen samtidigt som man lagt ett storvarsel i mars.

Summerat så skulle jag säga att det mesta är som vanligt vad gäller linjer och avgångar och det blir samtidigt smärtsamt uppenbart att den anpassning som gjorts senaste 30 åren med mer frakt- och nyttoanpassat tonnage ger en avsevärt mycket större stabilitet än stora kryssningsfärjor. Stena har lagt ner sina mest passagerarinriktade linjer och tagit Danica ur trafik och planerade att göra samma med Vision.

Hur framtiden blir är svårt att säga men jag hoppas att Viking och Tallink tar sig en funderare på varför deras konkurrenter har fortsatt segla som vanligt medan de själva har fått ställa av stora delar av flottan och agerar, annars tillhör nog framtiden deras konkurrenter.

Jag har ju dock förespråkat detta i många år så det kan vara intressant att höra lite andra åsikter.

ABSOLUTEQ
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 09 maj 2019, 13:34

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av ABSOLUTEQ »

Tyvär måste jag nog säga att situarionen vart orimlig mycket lång tid, tallink/silja och viking har transporterat tusentsls, ofta tiotusentals tomma hyttplatser till och från stockholm varje dygn, år ut och år in, jag tror krisen nu kan göra en sund korrektion.

Robert Brink
Inlägg: 283
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 09:32

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av Robert Brink »

Man skulle bantat kostymen tidigare när det gick att sälja av fartygen.

Helsingforslinjen till Sthlm är för övrigt väldigt beroende av finnarna. Brukar väl vara 80% finska kryssningsresenärer ombord

//R
Användarvisningsbild

pOlman
Inlägg: 69
Blev medlem: lör 16 mar 2019, 14:22

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av pOlman »

Emil G skrev: lör 29 aug 2020, 08:14
Hur framtiden blir är svårt att säga men jag hoppas att Viking och Tallink tar sig en funderare på varför deras konkurrenter har fortsatt segla som vanligt medan de själva har fått ställa av stora delar av flottan och agerar, annars tillhör nog framtiden deras konkurrenter.

Jag har ju dock förespråkat detta i många år så det kan vara intressant att höra lite andra åsikter.
Är ju konceptet kryssningsfärja som gjorde att vi under 70 till 90-talet hade dom modernaste, största och
lyxigaste färjorna här mellan Finland och Sverige som tom. inspirerade kryssningsrederier.
Om framtiden är ju svårt att sia men att ge upp kryssningskonceptet skulle ju helt klart minimera flottorna
i både Tallink och Viking till några få ro-ro färjor så länge det endast är sommartrafiken som ger passagerar-
underlag. Att corona krisen slår hårt mot just dessa rederier är ju inget facit för framtiden, då kan man ju
också lägga ner nästan allt flyg i världen som ju också är helt utslagen av denna kris.

Enda till denna corona kris så växte ju kryssningsbranschen i världen så det knakade, så helt klart är ju
kryssningar ett lockande koncept men det mellan Finland och Sverige har nog blivit lite förlegat och
rederierna har istället för att investera bara sänkt priserna och standarden.
Vad det verkar så är det ju ändå dom större och lyxigare hytterna som går slut först, så folk verkar ju vara
villiga att betala för kvalitet, så tror nog att om Tallink och Viking ska överleva så måste dom nog investera
i nya fartyg som har dom utrymmen, shower, hytter, inredning mm som lockar passagerare idag men
lätt kommer det nog inte att bli.

Robert Brink
Inlägg: 283
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 09:32

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av Robert Brink »

Visst finns det säkert marknad för korta kryssningar i framtiden, men utbudet måste anpassas.
Framför allt är det många som inte längre accepterar den låga hyttstandarden som är kvar sedan 90 talet. Idag bor man på fina hotell världen över eller så har man kryssat med dom stora fartygen.
Dom enda som inte bryr sig är väl partyfolket som bara vill resa billigt å gärna vara 4 i en hytt.

//R

weatherc
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 27 apr 2020, 19:18

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av weatherc »

Håller med Emil här.
Det att VL / Silja på Åbo- och Helsinfors-linjerna kört efter varann morgon å kväll som "paita ja peppu" som det på finska heter och luftat tusentals tomma hyttplatser vareviga dygn är ju rätt absurd. När det funnits efterfrågan för kanske en båt, om ens det (utom då högsäsong). Nu får de betala dyrt för det.
Passlig mängd ro-pax för själva nyttotrafiken och kanske en kryssare från båda ändorna enligt efterfrågan är nog framtidens melodi.

M.H
Inlägg: 260
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 17:01
Medlemsnamn hos Landgången: MH

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av M.H »

Stockholm-Åland-Åbo//Kapellskär-Mariehamn// Helsingfors-Tallinn. Är det så ruttkartan ser ut för ett nedbantat Viking Line dom närmaste 5 åren?

weatherc
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 27 apr 2020, 19:18

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av weatherc »

M.H skrev: lör 29 aug 2020, 17:58 Stockholm-Åland-Åbo//Kapellskär-Mariehamn// Helsingfors-Tallinn. Är det så ruttkartan ser ut för ett nedbantat Viking Line dom närmaste 5 åren?
Mycket möjligt sku jag säga

Tor Britannia
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 23 feb 2020, 18:33
Ort: London

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av Tor Britannia »

Hur lönsam var Viking Lines trafik Stockholm-Helsingfors före corona?

M.H
Inlägg: 260
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 17:01
Medlemsnamn hos Landgången: MH

Re: Färjetrafiken och corona

Inlägg av M.H »

Tor Britannia skrev: lör 29 aug 2020, 19:09 Hur lönsam var Viking Lines trafik Stockholm-Helsingfors före corona?
Kan det varit plus minus noll över året? På något sätt känns det som att man körde på för att man inte hade något bättre alternativ. Hade det varit en vinstmaskin hade man säkert förnyat tonnaget i en kortare intervall. Att lägga sig i en B-hytt på Mariella i 36 timmar känns helt värdelöst även om entréhallen på Mariella är stilig och pampig men man kan ju inte stå där i 36 timmar. Corona kan ju vara en nystart också till något mer vettigt
Skriv svar