TT-Lines nybygge får namnet "Nils Holgersson"

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Risberg

Re: TT-Lines nybygge får namnet "Peter Pan"

Inlägg av Risberg »

Risberg skrev: ons 10 feb 2021, 10:26 DUMBO är ju faktiskt en flygande sagofigur, fullt jämförbar med PETER PAN! :D Enda argumentet mot det namnet är ju att det inte har för- och efternamn, som alla TT-Line's egna fartyg (med undantag av DELPHIN, men hon var ju ett undantag på mer än ett sätt).
AKKA likaså, som passar bra ihop med NILS HOLGERSSON (men med samma invändning som mot DUMBO).

Faktiskt, om TT vore villiga att överge dubbelnamn, så finns det faktiskt ganska många "flygande sagofigurer"; DUMBO, AKKA, PHOENIX, HUGIN, MUMIN och MÜNCHHAUSEN.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

rosquist666

Re: TT-Lines nybygge får namnet "Nils Holgersson"

Inlägg av rosquist666 »

En vacker dag hoppas jag att du, Risberg, får ett fartyg uppkallat efter dig hos TT.
Användarvisningsbild

Tor Britannia

Inlägg av Tor Britannia »

peterpan skrev: ons 10 feb 2021, 21:20
Tor Britannia skrev: tis 09 feb 2021, 21:42 En jättebra men samtidigt mycket dålig ide vore att döpa om nuvarande NH till Karlson på Taket :roll:

Varför då? Jo därför;
Det är en flygande barnboks figur - i enlighet med TTs namn tradition
Det är en svensk figur, som är grymt stor i Litauen och borde vara känd även i Tyskland.

Men tyvärr ingen bra ide därför han heter olika på olika språk.
Mažylis ir Karlsonas - LT (närmast översatt som "lillen och Karlsson")
Karlsson vom Dach - DE
I den Anglosaxiska världen känner nog ingen till Karlsson-on-the-roof.
Haha. Faktiskt ett höjdarförslag! Flygande sagofigur, klockrent!!
Mitt problem är bara Arja allt redan som barn retade mig på denna denna dryga, påflugna, lögnaktiga, självgoda och uppblåsta Karlsson... haha
Skall erkänna att jag aldrig läst Karlson på Taket, blev nog inte riktigt bekant med figuren till jag var på en makserad i Litauen med en kille utkädd till Karlsonas
Användarvisningsbild

Risberg

Re: TT-Lines nybygge får namnet "Peter Pan"

Inlägg av Risberg »

Tor Britannia skrev: tor 11 feb 2021, 21:39 Skall erkänna att jag aldrig läst Karlson på Taket, blev nog inte riktigt bekant med figuren till jag var på en makserad i Litauen med en kille utkädd till Karlsonas
Risberg @ TT-Lines nybygge får namnet "Nils Holgersson"
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

http://www.inselfaehren.de/forum/viewto ... 004#p98004

Så skall fartyget tydligen heta NILS HOLGERSSON i alla fall!

Der Neubau ist jetzt als "NILS HOLGERSSON" bei New Ship Orderbook angemeldet.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Då börjar det ju likna någonting! Undrar om man nu bara slopar MARCO POLO och behåller resten, och därmed har åtta färjor? Behovet verkar finnas. Och så kan jag inte glömma szcz49's (länge sedan vi hörde från honom för övrigt) upplysning om att TT aktivt hade engagerat sig i ny Gdynia-terminal.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

https://www.ttline.com/de/passage/an-bo ... reen-ship/

Märkligt nog fortfarande ingen antydan på TT-Line's egna hemsidor.

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Äntligen! :)
Då stämde ju uppgifterna jag fått från början när jag startade tråden.
Att det dessutom kommer en ny syster (Peter Pan) gör ju inte bara att ”ordningen är återställd” utan o köp att sydkusten nu äntligen får riktiga kvalitetsfartyg som man kan resa med som passagerare hos TT-Line.
Jag gissar också att nödlösningen Marco Polo försvinner men att man behåller övriga fartyg.
Förlängda Peter Pan blir parhäst till nya NH tills nya OO kommer, och jag tror dessa kommer koncentreras till Travemunde (möjligen även Rostock) medan övriga fartyg hoppar på de mer fraktrelaterade linjerna.
Och då blir det logiskt nog nuvarande NH som byter namn.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Och i motsättning till Stena Line, som basunerar ut sina nyheter decennier i förvägen, arbetar TT-Linie lugnt och metodiskt, också med sin marknadsföring:
Hier nun die Antwort von Frau Köhler von TT-Line:

"Sehr geehrter Herr Klausnitzer,
... Derzeit ist es wirklich sehr ruhig um unseren Neubau und es wird voraussichtlich im Sommer mit der Bewerbung losgehen. Das ist den allzeit bremsenden Corona-Rahmenbedingungen für den Passagiersektor momentan geschuldet.

Ich bitte Sie derzeit zusammen mit uns noch um etwas Geduld.

Mit freundlichen Grüßen von der Ostsee
With kind regards / Med vänliga hälsningar / Pozdrawiam / Pagarbiai"
Skriv svar