TT-Lines nybygge får namnet "Nils Holgersson"

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

aries

Re: TT-Lines nybygge får namnet "Nils Holgersson"

Inlägg av aries »

peterpan skrev: tis 09 feb 2021, 10:59 Vilket namn som nuvarande Peter Pan kommer att få blir dock spännande. Här röstar jag fortfarande på Gustav Vasa (enligt Saga-Linjen traditionen) men det skulle även kunna bli Oliver Twist eller (hellre) Mary Poppins.
Jag tror att Tom Sawyer och Huckleberry Finn kommer säljas så fort nybyggen kommer. Min gissning i så fall?
-Nils Dacke blir Huckleberry Finn och flaggas om till svensk.
-Robin Hood blir Tom Sawyer och behåller sin tyska flagga.
-Nils Holgersson blir Robin Hood och behåller sin flagga
-Peter Pan blir Nils Dacke och flaggas om till cypriotisk
Användarvisningsbild

Risberg

Re: TT-Lines nybygge får namnet "Peter Pan"

Inlägg av Risberg »

aries skrev: tis 09 feb 2021, 16:02
peterpan skrev: tis 09 feb 2021, 10:59 Vilket namn som nuvarande Peter Pan kommer att få blir dock spännande. Här röstar jag fortfarande på Gustav Vasa (enligt Saga-Linjen traditionen) men det skulle även kunna bli Oliver Twist eller (hellre) Mary Poppins.
Jag tror att Tom Sawyer och Huckleberry Finn kommer säljas så fort nybyggen kommer. Min gissning i så fall?
Kul spekulationer. Men det första jag tror TT-Line gör sig av med är MARCO POLO. Då kanske TOM SAWYER, som faktiskt var det fartyg, som startade Klaipéda-leden, blir fast färja på den leden, och flaggas om till cypriotisk flagga. Mycket möjligt att nuvarande PETER PAN flaggas om till cypriotisk, och blir fast färja på Świnoujście. Så fortsätter HUCKLEBERRY FINN och ROBIN HOOD att gå i trefärjecirkulation på Rostock/Travemünde tillsammans med NILS DACKE, som kanske flaggas tillbaka till tysk, istället för med TOM SAYWER. Frågan är: Hvad skall då nuvarande PETER PAN döpas om till? Gissar fortfarande på OLIVER TWIST.
Senast redigerad av Risberg den tis 09 feb 2021, 19:57, redigerad totalt 1 gånger.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Risberg skrev: tis 09 feb 2021, 16:17
aries skrev: tis 09 feb 2021, 16:02
Kul spekulationer. Men det första jag tror TT-Line gör sig av med är MARCO POLO. Då kanske TOM SAWYER, som faktiskt var det fartyg, som startade Klaipéda-leden, blir fast färja på den leden, och flaggas om till cypriotisk flagga. Mycket möjligt att nuvarande PETER PAN flaggas om till cypriotisk, och blir fast färja på Świnoujście. Så fortsätter HUCKLEBERRY FINN och ROBIN HOOD att gå i trefärjecirkulation på Rostock/Travemünde tillsammans med NILS DACKE, som kanske flaggas tillbaka till tysk, istället för med TOM SAYWER. Frågan är: Hvad skall då nuvarande PETER PAN döpas om till? Gissar fortfarande på OLIVER TWIST.
Ja, det är ett troligt scenario. Marko Polo åker så fort det är möjligt. Nuvarande Nils Holgersson går nog kvar tills vidare tillsammans med nya Peter Pan på Travemunde i väntan på nybygge nr 2. Möjligen (förhoppningsvis) med ett lyft på insidan (och/eller ombyggnad) för att bättre matcha sin nya syster.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

En ironisk tanke, som jag verkligen hoppas inte blir verklighet, men eftersom de motiverade namnet MARCO POLO med att de tidigare haft ett (inchartrat) fartyg med det namnet (som dock var MARKO POLO), så kanske de döper om PETER PAN till WINSTON CHURCHILL eller DIANA II - de efterträdde ju MARKO POLO. :lol: :roll:

Annars har de ju många inchartrade fartyg att ta namnet efter: CALMAR NYCKEL, VIKING III, GOTLAND, FINNDANA, NORRÖNA, you name it... :lol: :lol: :lol:
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Risberg skrev: tis 09 feb 2021, 20:01 En ironisk tanke, som jag verkligen hoppas inte blir verklighet, men eftersom de motiverade namnet MARCO POLO med att de tidigare haft ett (inchartrat) fartyg med det namnet (som dock var MARKO POLO), så kanske de döper om PETER PAN till WINSTON CHURCHILL eller DIANA II - de efterträdde ju MARKO POLO. :lol: :roll:

Annars har de ju många inchartrade fartyg att ta namnet efter: CALMAR NYCKEL, VIKING III, GOTLAND, FINNDANA, NORRÖNA, you name it... :lol: :lol: :lol:
...eller FEDRA (comeback för ex Peter Pan 74) eller Nordic Sun (ex Lion Ferry Printz Oberon) :lol:

aries

Inlägg av aries »

Risberg skrev: tis 09 feb 2021, 20:01 En ironisk tanke, som jag verkligen hoppas inte blir verklighet, men eftersom de motiverade namnet MARCO POLO med att de tidigare haft ett (inchartrat) fartyg med det namnet (som dock var MARKO POLO), så kanske de döper om PETER PAN till WINSTON CHURCHILL eller DIANA II - de efterträdde ju MARKO POLO. :lol: :roll:

KAHLEBERG är möjlig också :lol:
Användarvisningsbild

Tor Britannia

Inlägg av Tor Britannia »

En jättebra men samtidigt mycket dålig ide vore att döpa om nuvarande NH till Karlson på Taket :roll:

Varför då? Jo därför;
Det är en flygande barnboks figur - i enlighet med TTs namn tradition
Det är en svensk figur, som är grymt stor i Litauen och borde vara känd även i Tyskland.

Men tyvärr ingen bra ide därför han heter olika på olika språk.
Mažylis ir Karlsonas - LT (närmast översatt som "lillen och Karlsson")
Karlsson vom Dach - DE
I den Anglosaxiska världen känner nog ingen till Karlsson-on-the-roof.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Tor Britannia skrev: tis 09 feb 2021, 21:42
Nej, därför att de hade originalet: Barnaby av Crockett Johnson, juli 1943.

Och som tidigare nämnt, MÜNCHHAUSEN var också en "flygande sagofigur" - han flög på en kanonkula.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

DUMBO är ju faktiskt en flygande sagofigur, fullt jämförbar med PETER PAN! :D Enda argumentet mot det namnet är ju att det inte har för- och efternamn, som alla TT-Line's egna fartyg (med undantag av DELPHIN, men hon var ju ett undantag på mer än ett sätt).

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Tor Britannia skrev: tis 09 feb 2021, 21:42 En jättebra men samtidigt mycket dålig ide vore att döpa om nuvarande NH till Karlson på Taket :roll:

Varför då? Jo därför;
Det är en flygande barnboks figur - i enlighet med TTs namn tradition
Det är en svensk figur, som är grymt stor i Litauen och borde vara känd även i Tyskland.

Men tyvärr ingen bra ide därför han heter olika på olika språk.
Mažylis ir Karlsonas - LT (närmast översatt som "lillen och Karlsson")
Karlsson vom Dach - DE
Haha. Faktiskt ett höjdarförslag! Flygande sagofigur, klockrent!!
Mitt problem är bara Arja allt redan som barn retade mig på denna denna dryga, påflugna, lögnaktiga, självgoda och uppblåsta Karlsson... haha
Skriv svar