TT-Lines nybygge får namnet "Nils Holgersson"

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Risberg

Re: TT-Lines nybygge får namnet "Nils Holgersson"

Inlägg av Risberg »

pengolodh_sc skrev: tis 22 dec 2020, 09:50 Schulte Marine har visst allerede slettet de bildene, jeg får bare en 404-feil når jeg prøver å følge lenken.
Åpenbart, jeg får også 404-feil, men rakk å se dem igår.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

Förhoppningsvis kommer några bilder finna sin väg till FoF!
Där står hon dock som https://www.faktaomfartyg.se/tt_line_nybygge_2022.htm En länk som troligtvis kommer försvinna då nybygge_2022 ändras till hennes riktiga namn som fått men inte blivit döpt till ännu. Därför kan det vara bättre att söka fartygsfakta via sista fartyget i fartygslistan https://www.faktaomfartyg.se/tt_line.htm

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

Hade fortfarande sidan öppen på datorn och kunde knycka dessa skärmdumpar från SMC!
Skärmavbild 2020-12-22 kl. 13.55.59.png
Skärmavbild 2020-12-22 kl. 13.55.59.png
Skärmavbild 2020-12-22 kl. 13.55.59.png (2.24 MiB) Visad 775 gånger
Bild 6

Skärmavbild 2020-12-22 kl. 13.55.42.png
Skärmavbild 2020-12-22 kl. 13.55.42.png
Skärmavbild 2020-12-22 kl. 13.55.42.png (2.53 MiB) Visad 775 gånger
Bild 5

Skärmavbild 2020-12-22 kl. 13.56.49.png
Skärmavbild 2020-12-22 kl. 13.56.49.png
Skärmavbild 2020-12-22 kl. 13.56.49.png (2.3 MiB) Visad 775 gånger
Bild 3

Skärmavbild 2020-12-22 kl. 13.54.24.png
Skärmavbild 2020-12-22 kl. 13.54.24.png
Skärmavbild 2020-12-22 kl. 13.54.24.png (2.85 MiB) Visad 775 gånger
Bild 2

Skärmavbild 2020-12-22 kl. 13.52.22.png
Skärmavbild 2020-12-22 kl. 13.52.22.png
Skärmavbild 2020-12-22 kl. 13.52.22.png (2.52 MiB) Visad 775 gånger
Bild 1

(Skippade bild 4 på tre personer från någon presskonferens!)

OT: Notera Grimaldis två HYBRID RO-RO i bakgrunden på några bilder. Finnlines skulle väl också ha några sådana fast med sin design med blåa skrov?
Senast redigerad av Tjärv1 den tis 09 feb 2021, 14:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild

Risberg

Re: TT-Lines nybygge får namnet "Peter Pan"

Inlägg av Risberg »

Man kunde ju önska, men tyvärr blir det knappast så, att TT-Line tog efter de grekiska öfärjorna, när det gäller landstigningsfaciliteter för landgångspassagerare. I Grekland har man inte landgång från en byggnad, som heller inte TT-Line's färjelägen har, med undantag av i Rostock och färjeläge 2 i Trelleborg för HUCKLEBERRY FINN och TOM SAWYER och i Travemünde för NILS HOLGERSSON. Därför har akturluckan (få grekiska öfärjor är boglastande) en egen gångbana på styrbords sida, där landgångspassagerarna utan problem kan gå samtidigt som bilarna kör av och på. Med en gång man kommer ombord finns en rulltrappa upp till receptionen. Det borde nya PETER PAN också ha. Att bygga landgångsbyggnader till alla sju olika färjetyper TT-Line kommer att få, i Trelleborgs färjelägen 7 & 10-14, i Rostock eller Travemünde är knappast realistiskt, liksom heller inte att anpassa landgångsbyggnaden i Świnoujście, men avsaknaden av dessa innebär att avstigande landgångspassagerare ofta måste vänta till bildäcken är tömda. Och på nuvarande PETER PAN tar det väldigt lång tid, och nya PETER PAN blir ju ännu större.

(De sju typerna är häcklastande MARCO POLO, HUCKLEBERRY FINN/TOM SAWYER, ROBIN HOOD, NILS HOLGERSSON, nuvarande PETER PAN och nya PETER PAN samt den boglastande NILS DACKE i Rostock, Travemünde och Świnoujście, tvärtom i Trelleborg, bortsett från MARCO POLO, som är enbart häcklastande och att NILS HOLGERSSON och nuvarande PETER PAN har samma landgångsposition här.)
Senast redigerad av Risberg den tis 09 feb 2021, 08:51, redigerad totalt 2 gång.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Johnny

Inlägg av Johnny »

Risberg skrev: mån 08 feb 2021, 23:50 Man kunde ju önska, men tyvärr blir det knappast så, att TT-Line tog efter de grekiska öfärjorna, när det gäller landstigningsfaciliteter för landgångspassagerare. I Grekland har man inte landgång från en byggnad, som heller inte TT-Line's färjelägen har, med undantag av i Rostock och färjeläge 2 i Trelleborg för HUCKLEBERRY FINN och TOM SAWYER och i Travemünde för NILS HOLGERSSON. Därför har akturluckan (få grekiska öfärjor är boglastande) en egen gångbana på styrbords sida, där landgångspassagerarna utan problem kan gå samtidigt som bilarna kör av och på. Med en gång man kommer ombord finns en rulltrappa upp till receptionen. Det borde nya PETER PAN också ha. Att bygga landgångsbyggnader till alla sju olika färjetyper TT-Line kommer att få, i Trelleborgs färjelägen 7 & 10-14, i Rostock eller Travemünde är knappast realistiskt, liksom heller inte att anpassa landgångsbyggnaden i Świnoujście, men avsaknaden av dessa innebär att avstigande landgångspassagerare ofta måste vänta till bildäcken är tömda. Och på nuvarande PETER PAN tar det väldigt lång tid, och nya PETER PAN blir ju ännu större.

(De sju typerna är boglastande HUCKLEBERRY FINN/TOM SAWYER, ROBIN HOOD, NILS HOLGERSSON, nuvarande PETER PAN och nya PETER PAN samt de häcklastande NILS DACKE och MARCO POLO i Trelleborg, tvärtom i Rostock, Travemünde och Świnoujście, bortsett från MARCO POLO, som är enbart häcklastande.)

Skania har ett sådant arrangemang i aktern, senast jag åkte hade hon en rulltrappa där.

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Hade ett väldigt intressant samtal med bekant på TT-Line HQ gällande de nya fartygen och namntraditionen inom rederiet. Från ursprungliga tyska TT-Linie sidan har alltid ”Peter Pan och Nils Holgersson” varit rederiets ”huvudfartyg”. Internt har alltid av dessa två har ”Nils Holgersson” varit ”flaggskeppet”. Första generationens TT-färjor var dock bara ett fartyg och därför fick det namnet NH, sedan har traditionen oftast varit att Peter Pan kommer först, följt av Nils Holgersson som då blir det nyare fartyget av de två. I generation 4 (efter sammanslagningen med Saga-Linjen) blev den nyare Nils Holgersson dock svenskflaggad, med i de senare generationerna ändrades detta till att Peter Pan blev svensk och Nils Holgersson blev tysk.
När det senare nybygget blev beställt och nuvarande PP ombyggd och förlängd men inte NH) blev detta en indikation på att nästa generation bara blir ett fartyg. Då var det naturligt att detta skulle få namnet Nils Holgersson. Men när man senare meddelade att nya fartyget kommer att heta Peter Pan så kan detta tolkas som att det kommer att komma en syster till, dvs nya Nils Holgersson. TT-traditionen brukar vara (1-)2 år mellan systrarna. Så om allt går som det ska så blir det en syster till. Vilket namn som nuvarande Peter Pan kommer att få blir dock spännande. Här röstar jag fortfarande på Gustav Vasa (enligt Saga-Linjen traditionen) men det skulle även kunna bli Oliver Twist eller (hellre) Mary Poppins.
Men som sagt, summan av hela resonemanget är alltså att det kommer med mycket stor sannolikhet att bli ett nybygge till, Nils Holgersson, så att ”ordningen blir återställd”. Namnrokaden tyder på detta.
Vad som hittills visats så ser det äntligen ut som att det åter blir ett ”riktigt” fartyg med fina och påkostade passagerarutrymmet, och förhoppningsvis kommer vi inte att se nybygget hoppa runt på olika linjer som färjorna gör i dagsläget. Ska man ha en mer seriös passagerarverksamhet kan man inte göra så då de olika fartygen håller helt olika klass. Och med att inte ”hoppa runt” menar jag självklart att den (nybygget/nybyggena) bör segla på Travemundelinjen i första hand.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

peterpan skrev: tis 09 feb 2021, 10:59 I generation 4 (efter sammanslagningen med Saga-Linjen) blev den nyare Nils Holgersson dock svenskflaggad, med i de senare generationerna ändrades detta till att Peter Pan blev svensk och Nils Holgersson blev tysk.
Det hade väl med turbulensen runt försäljningen av generation 4, det förväntade övertagandet av OLAU HOLLANDIA och OLAU BRITANNIA, som inte ägde rum, och ordningen som generation 4-färjorna såldes och ROBIN HOOD och TOM SAWYER byggdes om och omdöptes i.
peterpan skrev: tis 09 feb 2021, 10:59 När det senare nybygget blev beställt och nuvarande PP ombyggd och förlängd men inte NH) blev detta en indikation på att nästa generation bara blir ett fartyg. Då var det naturligt att detta skulle få namnet Nils Holgersson. Men när man senare meddelade att nya fartyget kommer att heta Peter Pan så kan detta tolkas som att det kommer att komma en syster till, dvs nya Nils Holgersson. TT-traditionen brukar vara (1-)2 år mellan systrarna. Så om allt går som det ska så blir det en syster till.
Därför bekymrar det mig att systern inte är beställd ännu. PETER PAN har varit under i byggnad i flera år, när hon väl sätts i trafik!
peterpan skrev: tis 09 feb 2021, 10:59 Vilket namn som nuvarande Peter Pan kommer att få blir dock spännande. Här röstar jag fortfarande på Gustav Vasa (enligt Saga-Linjen traditionen) men det skulle även kunna bli Oliver Twist eller (hellre) Mary Poppins.
Röstar på MÜNCHHAUSEN, skämt åsido, jag tror hvarken på GUSTAV VASA eller MARY POPPINS. Kanske GÖSTA BERLING? MARY POPPINS hette ju det ett tag. Men efter namngivningen av MARCO POLO har jag helt givit upp att gissa mig till TT-Line-namn; förstår inte hvarför inte hon döptes OLIVER TWIST.

Marre

Inlägg av Marre »

Men när man senare meddelade att nya fartyget kommer att heta Peter Pan så kan detta tolkas som att det kommer att komma en syster till, dvs nya Nils Holgersson.
Förlåt, men jag vet inte riktigt om jag hänger med nu.
Som jag tolkar det du skriver så kommer nya Nils Holgersson som byggs nu, och som namngetts i trådens rubrik, att få namnet Peter Pan när hon levereras?
Denna uppgift har jag inte sett innan. Men man kan ju knappast tolka den på annat sätt än att en ny Nils Holgersson också är på g.
Eller är det bara så att man vill ha namnen NH och PP på Travemünde och tänker använda den förlängda nuvarande PP på linjerna österut, Klaipeda eller Swinoujscie, och då blir det den som får den ett nytt namn.
Nog för att många rederier byter namn på färjor sinsemellan, men jag vet aldrig att TT-line har gjort samma rockad mellan Nils Holgersson och Peter Pan tidigare.
Man kanske skulle döpa färjorna som Djurgårdsfärjorna i stället, TT1, TT2, TT3 osv, så behöver det inte bli någon prestige och det blir mycket enklare att flytta färjor på de olika rutterna.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Marre skrev: tis 09 feb 2021, 12:32
Men när man senare meddelade att nya fartyget kommer att heta Peter Pan så kan detta tolkas som att det kommer att komma en syster till, dvs nya Nils Holgersson.
Förlåt, men jag vet inte riktigt om jag hänger med nu.
Som jag tolkar det du skriver så kommer nya Nils Holgersson som byggs nu, och som namngetts i trådens rubrik, att få namnet Peter Pan när hon levereras?
Denna uppgift har jag inte sett innan. Men man kan ju knappast tolka den på annat sätt än att en ny Nils Holgersson också är på g.
Eller är det bara så att man vill ha namnen NH och PP på Travemünde och tänker använda den förlängda nuvarande PP på linjerna österut, Klaipeda eller Swinoujscie, och då blir det den som får den ett nytt namn.
Nog för att många rederier byter namn på färjor sinsemellan, men jag vet aldrig att TT-line har gjort samma rockad mellan Nils Holgersson och Peter Pan tidigare.
Man kanske skulle döpa färjorna som Djurgårdsfärjorna i stället, TT1, TT2, TT3 osv, så behöver det inte bli någon prestige och det blir mycket enklare att flytta färjor på de olika rutterna.
Det var ett tidigare antagande, att hon skulle döpas NILS HOLGERSSON. Men senare blev det officiellt att hon kommer döpas PETER PAN.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Frågan är, precis som för VIKING GLORY, hvilken flagga hon får. När TT-Line hade sex färjor och alla gick till Tyskland, var tre svensk- och tre tyskflaggade. Så började NILS DACKE gå till Świnoujście och blev polskflaggad. När så hon och ROBIN HOD bytte led och namn med hvarandra blev "nya" NILS DACKE cypriotflaggad, men "nya" ROBIN HOOD flaggades inte tillbaka till svensk flagga, utan blev tyskflaggad. Och så kom MARCO POLO, cypriotflaggad. Som en befälhavare på HUCKLEBERRY FINN sade till mig en gång: Vi är för dyra.
Skriv svar