TT-Lines nybygge får namnet "Nils Holgersson"

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2058
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: TT-Lines nybygge får namnet "Nils Holgersson"

Inlägg av Risberg »

Skulle inte förvåna mig om PETER PAN (omdöpt GÖSTA BERLING?) blir fast färja på Trelleborg - Świnoujście. Och NILS HOLGERSSON (omdöpt OLIVER TWIST?) extrainsatsfärjan till Klaipéda på lördagmorgnarna, med TOM SAWYER som den fasta färjan på leden (men då får hon nog ny hemmahamn Limassol, hvilket tyvärr kan tala för att det blir svenskflaggade HUCKLEBERRY FINN som blir den fasta färjan, eller så gör de som med NILS DACKE och ROBIN HOOD, cypriotflaggar den tyska och tyskflaggar den svenska).
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2058
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: TT-Lines nybygge får namnet "Nils Holgersson"

Inlägg av Risberg »

Här en bekräftelse på szcz49s upplysning att TT-Line intresserar sig för Gdynia: https://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmias ... rects=true

Google translater för den delen av artikeln i länken som gäller TT-Line:
TT-Line - operatör från Tyskland
Den andra operatören som är intresserad av att använda den nya terminalen i Gdynia är TT-Line. Huvudhamnen för den tyska redaren är Trelleborg i Sverige. Färjor med graciösa namn på litterära karaktärer (inklusive Peter Pan, Tom Sawyer, Huckelberry Finn och Robin Hood) förbinder denna svenska hamn med Travemunde och Rostock i Tyskland, Kłapanda i Litauen och Świnoujście. Vid transportörens huvudkontor frågade vi om planer för en möjlig inresa till Gdynia. Hittills har vi inte fått något svar.

När öppnas den nya terminalen i Gdynia?
Den nya terminalen i Gdynia ska vara klar under första halvan av 2021. Enligt antagandena från Gdynias hamn är det realistiska datumet för att ta emot de första passagerarna september nästa år. Anläggningen kommer att kunna hantera fartyg med en längd på upp till 240 m. Detta är mycket mer än i den nuvarande terminalen som används av Stena Line, vars infrastruktur gör det möjligt att anropa fartyg som inte mäter mer än 175 m. Den nya terminalen byggs i den polska kajen i poolen Marshal Piłsudski, i närheten av hamnmästarens kontor och Emigrationsmuseet. Det är mycket närmare portingången och stadens centrum. Tack vare den här platsen kommer färjekaptenerna att ha det mycket lättare att manövrera (idag måste de navigera längs en smal kanal till Hel Quay, som ligger i hamnen). Som ett resultat kommer fartygstiden att förkortas. Operationerna relaterade till anropet - från början av kaj till avgång från kajen - kommer inte att överstiga 120 minuter. Direkt tillgång till järnvägsspåren gör det också möjligt att hantera intermodala laster.


Dagens NILS HOLGERSSON som Trelleborg - Gdynia-färja?

Kan man se följande framför sig?:
Nya NILS HOLGERSSON och PETER PAN Trelleborg - Rostock - Travemünde
ROBIN HOOD, NILS DACKE och HUCKLEBERRY FINN triangelrouten Trelleborg - Rostok - Trelleborg - Travemünde
TOM SAWYER Trelleborg - Klaipéda
Dagens NILS HOLGERSSON Trelleborg - Gdynia (kanske en tour/vecka Trelleborg - Gdynia - Klaipéda?)
Dagens PETER PAN Trelleborg - Świnoujście
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

GB80
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 13 nov 2020, 02:59
Ort: Malmö

Re: TT-Lines nybygge får namnet "Nils Holgersson"

Inlägg av GB80 »

Det vore utmärkt med TT-Line Trelleborg-Gdynia då det är en intressant del av Polen att besöka och insättning av dagens NH skulle innebära passagerarvänlighet (jämfört med en ren fraktlinje).

Linjen har ju potential för både gods- och mer turistinriktad trafik samtidigt som både Gdynia och Gdansk är värda ett besök.

Terminalens kapacitet avseende längden 240 meter kan ju även antyda att Stena Line har planer (exempelvis att dagens Germanica/Scandinavica sätts in på Karlskrona-Gdynialeden).
Skriv svar