TT-Lines nybygge får namnet "Nils Holgersson"

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

GB80

Re: TT-Lines nybygge får namnet "Nils Holgersson"

Inlägg av GB80 »

Då har TT-Line ändrat sina planer då jag är tämligen säker på att de planerade att "långfärdsuppgradera" Nils Dacke med panoramabar i syfte att "harmonisera" standarden med PP/NH i högre grad (lyfta henne över kombifärjestuket). Antagligen har väl problemet varit att ett antal hytter skulle plockas bort och behöva flyttas om panoramabar hade installerats. Dock är jag lite förvånad över att TT-Line inte installerade en cafeteria med utsikt föröver när de båda färjorna konstruerades med tanke på att företrädarna fick just det och jag misstänker att de redan på den tiden fått positiv input på den placeringen (detta kan man ju även konstatera genom att studera var passagerarna helst sätter sig i cafeterian ombord på HF/TS dåvarande PP4/NH5 när beställningen lades).
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

En "detalj" i sammanhanget är att om natten skall ett fartyg inte visa andra ljus förut än de fyra lanternorna. Alltså skall egentligen gardiner dras för frontfönstrena när det blir mörkt. Det syndas det mer och mer mot. På sextio- och sjuttiotalet var man mycket noga med det. Antagligen beror avslappningen på att nu kan man se analkande och andra fartygs i närheten position, riktning, fart och namn på en skärm och är mycket mindre beroende av ögonsikt.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"
Användarvisningsbild

Skepptikern

Inlägg av Skepptikern »

Njae, det är inget totalförbud mot att visa andra ljus. Framåt brukar man försöka ha god diciplin så att bryggan inte har ljus från eget farty som slår i fördäck och förvirrar eller förstör mörkerseendet. Åt sidorna och akterut är det inte lika noga, bara andra fartyg fortfarande kan se egna lanternor och inga andra ljus som ser ut som lanternor i färg eller position.

Föreskrifterna om fartygsljus skall iakttas från solnedgång till soluppgång. Under denna tid får ej visas andra ljus, som kan föväxlas med i dessa regler
föreskrivna ljus eller som försvagar deras skärpa eller särprägel eller som hindrar noggrann utkik

//Skepptikern
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Skepptikern skrev: tis 17 nov 2020, 15:39 Njae, det är inget totalförbud mot att visa andra ljus. Framåt brukar man försöka ha god diciplin så att bryggan inte har ljus från eget farty som slår i fördäck och förvirrar eller förstör mörkerseendet. Åt sidorna och akterut är det inte lika noga, bara andra fartyg fortfarande kan se egna lanternor och inga andra ljus som ser ut som lanternor i färg eller position.

Föreskrifterna om fartygsljus skall iakttas från solnedgång till soluppgång. Under denna tid får ej visas andra ljus, som kan föväxlas med i dessa regler
föreskrivna ljus eller som försvagar deras skärpa eller särprägel eller som hindrar noggrann utkik

//Skepptikern
Neivel? :?: :o
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"
Användarvisningsbild

Jens Vinderslev

Inlägg av Jens Vinderslev »

Her er billeder taget, efter søsætningen. https://schultemarineconcept.com/launch ... r-tt-line/

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Hon ser fantastiskt läcker ut!
Vilket lyft för TT-Line!
Äntligen!
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

peterpan skrev: mån 21 dec 2020, 18:17 Hon ser fantastiskt läcker ut!
Vilket lyft för TT-Line!
Äntligen!
Ja åtskilligt vackrare än dagens NILS HOLGERSSON och PETER PAN. Äntligen går överbyggnaden helt ut til skeppssidorna igen.
Användarvisningsbild

Tor Britannia

Inlägg av Tor Britannia »

Jo definitivt mycket snyggare änn dagens PP & NH.
Jag har dock betänligheter om framåtlitningen på dom två översta decken - hadde dock föredragit en tillbakalutining.
Jag undrar hur man planerar att utnytta det stora soldecket midskeps som ser ut att få direct access till dom publika utrymmena.

Funderade TT satsar tydligen på utsikten, hur mycket utsikt finns det att se på linjen. Det är tyvärr årtionen sedan jag åkte och gömmer aldring, Möns klint, vid en vindstilla solnedgång (detta var med 3e generationen PP NH)
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Tor Britannia skrev: mån 21 dec 2020, 21:39 Jo definitivt mycket snyggare änn dagens PP & NH.
Jag har dock betänligheter om framåtlitningen på dom två översta decken - hadde dock föredragit en tillbakalutining.
Jag undrar hur man planerar att utnytta det stora soldecket midskeps som ser ut att få direct access till dom publika utrymmena.

Funderade TT satsar tydligen på utsikten, hur mycket utsikt finns det att se på linjen. Det är tyvärr årtionen sedan jag åkte och gömmer aldring, Möns klint, vid en vindstilla solnedgång (detta var med 3e generationen PP NH)
Beträffande framåtlutningen så byggdes utsiktssalongerna på Hurtigruteskeppen KONG HARALD, RICHARD WITH och NORDLYS med bakåtlutning, men det ger besvärande solsken, så NORDKAPP och NORDNORGE fick utsiktssalonger med framåtlutning. På kommandobryggor har man ju gått från bakåt- till framåtlutning redan på 1960-talet, av samma skäl.

Det är alltid trevligt att se framåt om så på öppet hav. Dessutom möter man ganska många färjor (eller går förbi om det är på leden Trelleborg - Świnoujście) och andra fartyg mellan Trelleborg och Kontinenten.

pengolodh_sc

Inlägg av pengolodh_sc »

Schulte Marine har visst allerede slettet de bildene, jeg får bare en 404-feil når jeg prøver å følge lenken.
Skriv svar