Vad händer med Baltic Star ex Birger Jarl?

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Sjöbjörn
Medlemsnamn hos Landgången: Sverige

Re: Vad händer med Baltic Star ex Birger Jarl?

Inlägg av Sjöbjörn »

Domen
Bilagor
Stockholms TR B 6531-20 Aktbil 23, DOM - Ulf Larsson Kopia av Dom.pdf
(514.29 KiB) Nerladdad 136 gånger

Trådstartare
Nautiker
Medlemsnamn hos Landgången: Navigatören

Inlägg av Nautiker »

Sv Sjöfartstidning | Birger Jarls befälhavare får böter för smitningen kronor
Enligt domen i Stockholms tingsrätt ska mannen betala dagsböter på 60 gånger 50 kronor, samt betala 800 kronor till brottsofferjouren. Det betyder ett totalt bötesbelopp på 3.800 kronor.
Länk:
https://www.sjofartstidningen.se/birger ... mitningen/

Kippari

Inlägg av Kippari »

Tandlöst rättsväsende i detta land, såvida man inte ägnat sig åt skatte eller åsiktsbrott... Och så undrar folk varför kriminella personer söker sig hit.
Skrattretande dom detta.

Kehinde

Inlägg av Kehinde »

Inte någon nyhet i ett land, där fortkörning på en öde motorväg klockan 0300 straffas hårdare än en våldstäckt.

Origoxy

Inlägg av Origoxy »

När jag läst domen känns det lite trist att ”befälhavaren” mer eller mindre verkar ha blivit utnyttjad, som en målvakt. Han verkar när han argumenterar, både i argumenteringen här och i domen, vara helt okunnig om grundläggande lagstiftning och, det känns mer som han varit en ”nyttig idiot” för den sk (med hans egna ord) super entreprenören.

Dagsböterna blir alltså 50 kronor om dagen vilket tyder på att individen mer eller mindre saknar inkomst.

Spanaren
Medlemsnamn hos Landgången: Spanaren

Inlägg av Spanaren »

Undrar vem som var befälhavare på de företagarna resorna.? Ulf beskriver sig som att han "haft ansvaret" .medan någon annan varit befälhavare. Synd att rätten inte tog rätt på vem som förde befälet. Rättens uppfattning om vem som var befälhavare var mycket intressant. Läs längst upp på sidan 8 i domen. Undrar om Ulf kommer att överklaga domen? Jag skulle inte bli särskilt förvånad. Hela cirkusen med detta fartyg har ju hela tiden varit svår att förstå.

Sjöbjörn

Inlägg av Sjöbjörn »

Spanaren
Läs domen

Det var Ulf som befälhavare
Han försökte dock påstå att det är ett yrkesmässiga personer som är "befälhavare "

Han tjatade 10000 ggr om det till mig och jag sa nej tills jag inte orkade debattera. Som sagt vissa måste lära sig den hårda vägen

Det fanns en utbildad sjökapten ombord se domen, dock hade han inte befälet . Jag antar att den personen vägrade att vara befälhavare för då får han ta på sig allt

Mail konversationen han syftar på med en annan person är jag 99% . Men de svarade på frågorna så förstod inte varför Fartygschefen tog upp de. TS hade sparat de som jag rådde TS

Spanaren skrev: lör 10 okt 2020, 14:35 Undrar vem som var befälhavare på de företagarna resorna.? Ulf beskriver sig som att han "haft ansvaret" .medan någon annan varit befälhavare. Synd att rätten inte tog rätt på vem som förde befälet. Rättens uppfattning om vem som var befälhavare var mycket intressant. Läs längst upp på sidan 8 i domen. Undrar om Ulf kommer att överklaga domen? Jag skulle inte bli särskilt förvånad. Hela cirkusen med detta fartyg har ju hela tiden varit svår att förstå.
Senast redigerad av Sjöbjörn den lör 10 okt 2020, 22:59, redigerad totalt 1 gånger.

Sjöbjörn

Inlägg av Sjöbjörn »

Origoxy:
Min tanke precis ang målvakt
Finns ingen annan förklaring
Förstår inte hans över lojala beteende till L-I men det har inte med forumet att göra.

Dock hoppas jag nu att UL ska inte dra tigern i svansen
Nu när domstols beslut är avklarad

Origoxy skrev: lör 10 okt 2020, 14:02 När jag läst domen känns det lite trist att ”befälhavaren” mer eller mindre verkar ha blivit utnyttjad, som en målvakt. Han verkar när han argumenterar, både i argumenteringen här och i domen, vara helt okunnig om grundläggande lagstiftning och, det känns mer som han varit en ”nyttig idiot” för den sk (med hans egna ord) super entreprenören.

Dagsböterna blir alltså 50 kronor om dagen vilket tyder på att individen mer eller mindre saknar inkomst.

Trådstartare
Nautiker
Medlemsnamn hos Landgången: Navigatören

Inlägg av Nautiker »

Det finns mycket att nysta i.
Att fartygschefen inte har inkomst finner åtminstone jag anledning att höja på ögonbryn över.
Hans funktion kan inte vara annat än fungera som målvakt åt Leif-Ivan Karlsson
har hela tiden varit min uppfattning.
Det blir tydligt då det i domen framgår att han inte har någon stadigvarande löneinkomst.
Vad lever karln på?
Det finns ett uttryck "follow the money" brukar ge svar..
Att Leif-Ivan stod i TV när fartyget kom in till Vivstavarv var inget annat än en skär lögn när han påstod att han inte har något med fartyget att göra längre.
Han stod som hundraprocentig ägare till Birger Jarl vid det tillfället
Fartygschefen har i media hävdat att dom inte gjort något fel.
Jag är benägen att hålla med när jag ser den milda dom som blev "ironi".
Fel möjligen men ett väldigt litet fel enligt Tingsrätten.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Ja, det kan till och med ha vägts in i domen att domstolen ser den tilltalade av något som en omedveten målvakt. Men detta tycker jag kan vara slutdiskuteras. På mig imponerar det inte att här diskutera (av dåligt samvete?) hur man både anmält och mejlväxlat. Vem har egentligen övertygat vem om vad och hur skulle vi någonsin kunna få klarhet i det här på forumet?

Vad som däremot är klart är att man knappast kan köra samma trick igen. Så nu ligger förmodligen Baltic Star infrusen i Sundsvall över vintern. Eller finns det något alternativ?
Skriv svar