Vad händer med Baltic Star ex Birger Jarl?

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Nautiker
Medlemsnamn hos Landgången: Navigatören

Re: Vad händer med Baltic Star ex Birger Jarl?

Inlägg av Nautiker »

Upplösningen kan inte ligga långt borta.
Isläggningen i Timrå börjar månadsskiftet november december.
Om BS avser ligga kvar i Timrå över vintern kommer uppvärmningskostnaderna att bli betydande.
Såvitt känt så är BS heller inte försäkrat.
Fartyget har inte genererat intäkter till underhåll och löpande kostnader sedan hotellverksamheten stängdes ner 2019.
Registrering som fritidsfartyg skedde sommaren 2018 om jag inte missminner.
Fritidsfartyg får enligt gällande regler inte bedriva affärsmässig verksamhet.
Ägarna ignorerade det och fick dryga böter, summa tre miljoner har nämnts i tråden.
Om ägarna hamnar på obestånd återstår konkurs, försäljning eller ytterst skrotning.
Jag är faktiskt imponerad att det kunnat fortgå så här länge med  bötesförelägganden och kostnader som varit sedan Leif-Ivan Karlsson tog över fartyget.
Föreställer mig också att ägaren av Vivstavarv kan börjat knorra om BS tenderar bli ett flytande vrak som ingen vill ta ansvar över.
Kan bli kajägaren som tvingas ombesörja att frakta bort det om ägarna överger det.
Timrå kommun har också anledning att känna oro.
Trevligt att Peterpan och andra kommer med förslag vad det gamla fartyget kan nyttjas till.
Om än det är långt från hur det såg ut vid leveransen från Finnboda varv 1953 så är historiken intressant och av den anledningen värt att bevara.

peterpan

Inlägg av peterpan »

Jag tror på lösningen att en museiförening tar över fartyget, och finner en permanent kajplats i Stockholm. Men du har rätt, det måste ske omgående, och det måste vara en tydlig och totalbrytning med nuvarande ägarsfären, vilket vad jag förstår fortfarande kretsar kring herr Karlsson (stämmer det?).

Renovering till museifartyg och ”återställande” bör läggas på en rimlig nivå. Jag anser tex inte att utbyggnaden fördäcket och fönsterarrangemanget på sidorna förstör intrycket, men däremot förstör den anskrämliga anskrämliga aktersalongen helhetsintrycket. Men sådana förändringar tycker jag kan läggas på framtiden. Då är det viktigare att man koncentrerar sig på inredningen och får henne återställd till Svea(Silja på utsidan.
Bra kajplats är viktig om man ska få café/restaurang och hotell verksamhet att fungera. Permanent utställning ombord samt om möjligt små nostalgiska kortkryssar (inomskärs) på sommaren och jul/nyår.
Detta skulle absolut kunna fungera men man måste få till en vänligsinnad relation med Stockholms stad.
Om man driver detta som ett seriöst museifartyg med en ideell museiförening i botten kan man även få bidrag och stöd från både offentligt och privat håll.
Det blir så klart svårt att tvätta bort det tråkiga rykte som fartyget fått de senaste åren, men det skulle absolut kunna gå.
En förutsättning är dock att nuvarande ägarna (vilka de nu än må vara) inser att fartyget inte går att rädda på något annat sätt. Jag tror dock att vi är vid den punkten nu.

Kippari

Inlägg av Kippari »

För de intresserade kan jag meddela att ett bud på Birger Jarl kommer att presenteras för ägarna inom en snar framtid.

peterpan

Inlägg av peterpan »

Kippari skrev: tis 06 okt 2020, 11:43 För de intresserade kan jag meddela att ett bud på Birger Jarl kommer att presenteras för ägarna inom en snar framtid.
Ett bud?
Spännande.

Kehinde

Inlägg av Kehinde »

Som kuriosa kan nämnas, att när Birger Jarl levererades 1953, tog hon 57 passagerare i 1:klass och 219 i 2:a. Om passagerare i den s.k. kallade redarhytten var inräknade, låter jag vara osagt. Hon hade två lastbommar på 5 ton på fördäck, inget lastutrymme men däremot ett bagagerum ( det närmaste man kan komma det engelska ordet trunked) på fördäck. Fordon togs inte vad jag vet eller kommer i håg och att hon skulle vara en färja, var åtminstone då helt otänkbart i Sveas ögon.
Hon tillhörde dessutom de s.k. olympiabåtarna, som om jag minns rätt var Birger Jarl, Aalotar och Bore(plus en siffra).

Trådstartare
Nautiker
Medlemsnamn hos Landgången: Navigatören

Inlägg av Nautiker »

Bud under galgen..
När BS låg till försäljning för ett år sedan under namnet Birger Jarl hittade jag på Yacht World annonspris 26 milj SEK (prissänkt 10 milj SEK).
Länk:
https://se.yachtworld.com/baatar/1953/c ... s-3490132/ 
Mycket har hänt sedan dess med pandemi och en uppsjö av marknaden utdömt, upplagt och konkursat  passagerartonnage.
Mycket betydligt yngre än BS ligger och väntar på  upphuggning då rederier gjort bedömningen att det kommer att ta lång tid att återhämta tappet och skrotning enda vägen att rädda det som räddas kan.
Om budet kan leda till Baltic Stars överlevnad så är det en positiv nyhet.
Men vad ska eventuell köpare göra med fartyget?
Intressant att följa om det blir någon affär.
Senast redigerad av Nautiker den tis 06 okt 2020, 14:05, redigerad totalt 2 gång.

Kippari

Inlägg av Kippari »

peterpan skrev: tis 06 okt 2020, 13:07
Kippari skrev: tis 06 okt 2020, 11:43 För de intresserade kan jag meddela att ett bud på Birger Jarl kommer att presenteras för ägarna inom en snar framtid.
Ett bud?
Spännande.
Lite sonderingar har gjorts och görs, och en plan håller på att ta form. Ser bra ut hittills. En kontakt ska tas med ägarna om huruvida de alls har intresse av att sälja.

Kippari

Inlägg av Kippari »

Nautiker skrev: tis 06 okt 2020, 13:59 Bud under galgen..
När BS låg till försäljning för ett år sedan under namnet Birger Jarl hittade jag på Yacht World annonspris 26 milj SEK (prissänkt 10 milj SEK).
Länk:
https://se.yachtworld.com/baatar/1953/c ... s-3490132/ 
Mycket har hänt sedan dess med pandemi och en uppsjö av marknaden utdömt,  upplagt och konkursat  passagerartonnage.
Mycket betydligt yngre än BS ligger och väntar på  upphuggning då rederier gjort bedömningen att det kommer att ta lång tid att återhämta tappet och skrotning enda vägen att rädda det som räddas kan.
Om budet kan leda till Baltic Stars överlevnad så är det en positiv nyhet.
Men vad ska eventuell köpare göra med fartyget?
Intressant att följa om det blir någon affär.
Kan inte berätta så mycket i det här läget, men blir det verklighet så kommer jag uppdatera er om vad som kommer ske.
Det finns nostalgiska personkopplingar till fartyget, så därför vill intressenten gärna ta över Birger Jarl.

Sjöbjörn
Medlemsnamn hos Landgången: Sverige

Inlägg av Sjöbjörn »

Domen kom
Fälldes
Dom dagsböter : 60 dagar 50 kr
800 kr till brottsfonden
B6531-20

Så allt forumet sa till fartygschefen stämde
obs detta var stunten 19 maj 2020 samt 29 April 2020

Så svart och vitt BS LOTSPLIKTIG

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

3.800 kr. Verkar som att det gick med vinst.
Skriv svar