Vad händer med Baltic Star ex Birger Jarl?

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Nautiker
Medlemsnamn hos Landgången: Navigatören

Re: Vad händer med Baltic Star ex Birger Jarl?

Inlägg av Nautiker »

Fartygscefen har sagt att dom vill vänta ut pandemin innan det blir aktuellt med nya uppdrag för Baltic Star.
Vidare så sa han i Sundsvalls tidning att planen är att lämna Timrå för sydligare breddgrader innan vintern för att minimera kostnaderna för uppvärmning.
Domen har gett vägledning och kommer knappast att avskräcka.
Jag tror dock som Mistluren att fartyget blir kvar över vintern vid Vivstavarv kaj.
Hur länge ägarna har ekonomi till det återstår att se.

Sjöbjörn
Medlemsnamn hos Landgången: Sverige

Inlägg av Sjöbjörn »

då jag anser hans ekonomi är privat så ska jag inte yppa om det i detalj men kan säga.. oseriöst är det
Nautiker skrev: sön 11 okt 2020, 08:59 Det finns mycket att nysta i.
Att fartygschefen inte har inkomst finner åtminstone jag anledning att höja på ögonbryn över.
Hans funktion kan inte vara annat än fungera som målvakt åt Leif-Ivan Karlsson
har hela tiden varit min uppfattning.
Det blir tydligt då det i domen framgår att han inte har någon stadigvarande löneinkomst.
Vad lever karln på?
Det finns ett uttryck "follow the money" brukar ge svar..
Att Leif-Ivan stod i TV när fartyget kom in till Vivstavarv var inget annat än en skär lögn när han påstod att han inte har något med fartyget att göra längre.
Han stod som hundraprocentig ägare till Birger Jarl vid det tillfället
Fartygschefen har i media hävdat att dom inte gjort något fel.
Jag är benägen att hålla med när jag ser den milda dom som blev "ironi".
Fel möjligen men ett väldigt litet fel enligt Tingsrätten.

Origoxy

Inlägg av Origoxy »

Mistluren skrev: mån 12 okt 2020, 07:26 Ja, det kan till och med ha vägts in i domen att domstolen ser den tilltalade av något som en omedveten målvakt. Men detta tycker jag kan vara slutdiskuteras. På mig imponerar det inte att här diskutera (av dåligt samvete?) hur man både anmält och mejlväxlat. Vem har egentligen övertygat vem om vad och hur skulle vi någonsin kunna få klarhet i det här på forumet?

Vad som däremot är klart är att man knappast kan köra samma trick igen. Så nu ligger förmodligen Baltic Star infrusen i Sundsvall över vintern. Eller finns det något alternativ?
Man kan alltid få dispens för en enskild resa trots att fartyget har nyttjandeförbud, men, då måste man visa att resan kan ske på ett säkert sätt.

Förtroendet för ”superentreprenören” lär dock vara rätt lågt hos TS, så, de lär knappast nöja sig med hans ord......

Men det är klart, lägger man ut förflyttning på en tredje betrodd part, och har tex en eskortbogserare under resan så går det nog. Dock måste man ha försäkring och, då hon inte är i klass lär så försäkringsbolag vara sugna, iallafall inte utan en rejäl premie.

Så, billigt blir det inte.......

Vad jag tror kommer att hända:

”Superentreprenörerna” kommer inse att det här med att registrera henne som fritidsbåt, för att som han trodde kunna komma undan regelverk, visar sig vara en riktigt dålig idé.....

Eftersom hon inte är SOLAS godkänd kommer hon inte utan väldigt stora kostnader gå att klassa in igen...... har man väl tagit ur henne ur klass måste hon nu uppfylla alla krav (även de som hon inte tidigare med ålderns rätt behövde uppfylla) för kunna tas i trafik igen.

”Superentreprenören” vill nu istället lägga båten som flytande vandrarhem, men, ingen hamn kommer vilja bevilja henne hamnplats utan rejäla finansiella garantier, man vill inte sitta med svarte Petter i slutändan.

”Superentreprenören” vill nu skrota fartyget men, upptäcker snabbt att då hon innehåller asbest räknas hon som farligt avfall, således kan man inte köra henne till stranden i tex Indien, det är inte lagligt.

”Superentreprenören” vill nu flagga om fartyget för att på så sätt ”runda ” miljölagstiftningen, han upptäcker dock snabbt att väldigt få flaggstater vill ta i ett sådant fartyg, men, han hittar slutligen någon suspekt flagga.

”Superentreprenören ” upptäcker då att nyttjandeförbudet fortfarande gäller, oberoende av flagg......

” Superentreprenören ” överger nu fartyget och, hon blir liggandes att förfalla i Sundsvall, slutligen tvingas skattebetalarna bekosta borttagandet av vraket....

Sjöbjörn

Inlägg av Sjöbjörn »

Får se om "fartygschefen" vågar efter detta åka iväg ...nu generar de inga pengar , de som finns ombord lär få det kallt (ja finns folk där)

Nu finns ett domslut... att nu påstå efter en domstol har dömt honom skyldig vad som gäller så kommer nog detta leda (om de åker ) till domstoltrots och kan resultera att man får fängelse.

Fartygschefen är iaf väldigt tyst nu. Skönt det...kan inte ana hur jobbigt det var att höra detta s-snack att fartyget inte behövde lots, fart cert etc etc varje ggn jag försökte prata vett med honom

Inte ens " till alla som försökte varna mig tack...jag hade fel och ska låta sjöbefäl eller motsv sköta detta nu, min tolkning av lagen är åt skogen "

Men han kommer aldrig be om ursäkt eller erkänna göra pga sitt omdöme.

Fagerholm

Inlägg av Fagerholm »

Tycker bara att det är så sorgligt att se att ett sånt här kulturarv och mysigt fartyg går detta till ödes. Den båten är så saknad och det var sorgligt att bara se henne ligga här i Stockholm som hostel:(

Sjöbjörn

Inlägg av Sjöbjörn »

Ja precis
Kasta pärlor åt... ja ni vet...
Borde bli en förening
mer kommer inte BS bli
Fagerholm skrev: tor 22 okt 2020, 10:50 Tycker bara att det är så sorgligt att se att ett sånt här kulturarv och mysigt fartyg går detta till ödes. Den båten är så saknad och det var sorgligt att bara se henne ligga här i Stockholm som hostel:(

Trådstartare
Nautiker
Medlemsnamn hos Landgången: Navigatören

Inlägg av Nautiker »

Screenshot_20201029-062244.jpg
Screenshot_20201029-062244.jpg
Screenshot_20201029-062244.jpg (360.39 KiB) Visad 201 gånger

Sjöbjörn

Inlägg av Sjöbjörn »

Men snälla Uffe
Fortfarande tror han att han ska vinna
Vadå lagar som inte finns
Jag börjar tro att han inte kan läsa eller vill.
Sorgligt kapitel

https://www.st.nu/logga-in/befalhavaren ... -att-vinna
Nautiker skrev: tor 29 okt 2020, 05:31 Screenshot_20201029-062244.jpg

Douglas
Medlemsnamn hos Landgången: zoroaster

Inlägg av Douglas »

Om han skall överklaga måste han troligen ha lite pengar i "bakfickan" då detta kan stå honom dyrt. Han kan få betala rättegångskostnader, advokat mm.
Håller med om att har man gått emot allt vad regler heter så kommer man inte så långt.
Intressant följetång är det och tack till Sjöbjörn för all input!

Sjöbjörn

Inlägg av Sjöbjörn »

Jag har en känsla att HR inte ens kommer ompröva fallet. Men gör de det är det inte per automatik att TR gjort fel utan de vill döma det för stärka. Sett sådana fall speciellt i civilrätt.

Men kommer förlora oavsett
Kör man oförsäkrad , lyder inte sjölagen , lyder inte polisen, TS,KBV och tror han kommer undan med det så undrar man, om personen har alla skruvar på plats
Skriv svar