Startar FRS med Katamaran Ystad-Sassnitz ?

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Mistluren

Re: Startar FRS med Katamaran Ystad-Sassnitz ?

Inlägg av Mistluren »

Pommern skrev: tor 27 aug 2020, 21:27 Enligt artikel i YA pågår diskussioner mellan rederiet och DB om att ha anslutande direkttåg till Berlin från stationen i Sassnitz/Mukran.
Det skulle vara enklare, bättre och sammantaget betydligt billigare att gå till gamla hamnen i Sassnitz istället, där det ju redan finns trafikerad tågförbindelse.

Men jag antar att staden säger blankt nej?

Pommern

Inlägg av Pommern »

Tyvärr är järnvägen ner till stadshamnen uppriven.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Jo visst, men därifrån är det ju gångavstånd till stationen i Sassnitz centrum.

Vid Mukran finns inget. Tågen till Prora/Binz viker av före och tågen till Sassnitz fortsätter på huvudlinjen ett par kilometer därifrån. Enda möjligheten som spåren är dragna är särskilda tåg och det är väl ärligt talat inte särskilt rimligt?

En anslutningsbuss till Berlin skulle kanske kunna vara inom det rimliga dock.

Pommern

Inlägg av Pommern »

Ja, staden Sassnitz invånare vill inget hellre än att färjorna lägger till I stadshamnen igen läste jag någonstans....
Det skulle vara kanon om färjorna la till där istället av många skäl!

Tågen Mukran-Berlin skulle ju Iofs gagna många andra orter som Bergen, Stralsund, Greifswald och Neubrandenburg.

Marre

Inlägg av Marre »

Fram till hamnen i Mukran finns järnvägsspår. Åtminstone gick Snälltåget så sent som i november 2019 direkt från Berlin och ombord på färjan, se bild. Skulle förvåna mig mycket om ett anslutningståg direkt från Berlin inte skulle stanna vid terminalområdet i Mukran.
Snälltåget, Sassnitz 2.jpg
Snälltåget, Sassnitz 2.jpg
Snälltåget, Sassnitz 2.jpg (1.32 MiB) Visad 596 gånger

Pommern

Inlägg av Pommern »

Ja, tanken är att tågen ska gå ända fram till färjan.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Marre skrev: fre 28 aug 2020, 10:57 Fram till hamnen i Mukran finns järnvägsspår. Åtminstone gick Snälltåget så sent som i november 2019 direkt från Berlin och ombord på färjan, se bild. Skulle förvåna mig mycket om ett anslutningståg direkt från Berlin inte skulle stanna vid terminalområdet i Mukran.[img]https://www.sjofart.net/download/file.p ... d=1654[img]
Naturligtvis finns det järnvägsspår till Mukran. En stor (helt överdimensionerad) rangerbangård är ju vad det är.

Men problemet är att järnvägen inte går längs kusten, utan delar sig i tre straxt innan, vilket gör att man inte bara kan lägga till ett stopp. Istället torde tåg till Mukran i praktiken innebära att antingen Sassnitz stad eller badorterna blir av med motsvarande tåg, som alltså får styras om.

Högst tveksamt om Mukran ens med färja kan få ett underlag som motsvarar en sådan förändring. Ett helt nytt tåg hela vägen till Berlin enbart för färjan ser jag som helt orimligt.

Pommern

Inlägg av Pommern »

I nuläget finns inga direkttåg till Berlin vare sig från badorterna, Bergen eller Sassnitz.
Alltså inget som ska styras om.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Det finns väl tåg från Stralsund, som skulle kunna styras om.

Det är ju vad som kommer närmast realism.

Men visst man skulle också kunna ha något matartåg till Lietzow för byte till tåg från Stralsund eller Binz. Såg att man samordnade trafiken från de båda sistnämnda på det viset vid vissa tillfällen.

puffin

Inlägg av puffin »

Pommern skrev: fre 28 aug 2020, 12:55 I nuläget finns inga direkttåg till Berlin vare sig från badorterna, Bergen eller Sassnitz.
Alltså inget som ska styras om.
Jag var på semester i Binz förre sommaren.
Det finns faktisk flera direkta IC/ICE tåg från Binz.
Om jag minns rätt finns de till: Berlin, München, Karlsruhe, Stuttgart och Frankfurt M som slutdestinationer.
Det borde väl gå att låta ett tåg göra en extra vändning i Lietzow för att trafikera Mukran.

mvh
puffin
Skriv svar