Startar FRS med Katamaran Ystad-Sassnitz ?

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Marre
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 20:43

Re: Startar FRS med Katamaran Ystad-Sassnitz ?

Inlägg av Marre »

Dyrt! Med de priserna tror jag det kommer bli svårt att fylla båten. Får hoppas de kommer med erbjudanden för dagsturer också.
Tur/Retur per person 58€ utan bil den 17/9, från 1 oktober 50€.
Jämförspris Dagstur Trelleborg-Rostock samma dag, avg Tbg 7.30 avg Rostock 15.00, åter i Tbg kl 21 med Stena line kostar 338 SEK.
TT-line erbjuder inga dagsturer den dagen.

Ombordpriserna i shoppen verkar mer rimliga jämfört med tex Stena, även om det är billigare iland.
Man ska tydligen också ha en Bordershop iland, men med samma priser som ombord.

Trådstartare
professor
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 01 jun 2020, 15:28

Re: FRS startar med Katamaran Ystad-Sassnitz för dyrt !

Inlägg av professor »

Priserna är redan ändrat !
Nu kostar enkelresan YSTAD-SASSNITZ alla dagar i okt. med bil + 5 pers. 145,- € ! Gamla mondpris i "prislistan-öppingsnatten" var € 220,- !
Men det är fortfarende mycket för dyrt ! Helt oklart ocksa att Andreas här betäckna nagon pris högre an € 80,- i lagsäsong som "rimligt pris".
Under manga ar finns nästan dagligen aret om oftast under högsäsong ocksa vid alla andra (TT, Stena, Finnlines) biljetter för bil+5 pers. för ca. € 45,- till 80,-.

PRISJÄMFÖRNING, 1 bil + 5 vuxna, enkelresa, dagsavgang i october:
FRS Königslinjen Ystad-Sassnitz € 145,- = 1500:- SEK
TT-line Trelleborg-Travemünde/Rostock dagligen i oktober 695:- SEK
StenaLine Trelleborg-Rostock dagligen i oktober 715:- SEK
Finnlines Malmö-Travemünde 490:- SEK inkl. gratis bastu+pool normaltvis

Klart är alla andra mycket langsamre än FRS - men vem betaler nu dubbelt eller 3-ganger sa dyrt pris ???
Om man är helt nytt pa marknaden och ingen vet om nytt linjen och man trafikerer ej dagligt maste man börjar mycket billigt !
Jag rekommanderar 495:- SEK som pris för enkelresan och samma för dagsbilljet 1 bil med max. 5 pers. . Annars blir det ingenting... .
Och för 1 pers. som landgängerare utan bil 99:- SEK för dagsbiljett. Sa har man vissa chans att fa 80, 140 eller 200 Pax och nagra biler per avgang ombord nu i Corona-hösten.

Hur ska det ga vidare ? Man väntar pa igen 2, 3, 4 dagar nu om det blir mycket bokningar - och om ej är det fra nästa vecka igen mer billigare ?

TOTALT GALEN ! Har försökt att boka en gang till - nu (ca. 30min senare !) kostar det igen 220,- Euro Enkelresan + 5 Pers. !

Trådstartare
professor
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 01 jun 2020, 15:28

Re: FRS startar med Katamaran Ystad-Sassnitz 17.sept

Inlägg av professor »

Priser + bokningssidan kanske har lite barnsjukdomer... - jag far oftast olika priser för samma resa... - sa att det bli ej forvirring kolla biljettpriserna själv här i listan (scroll ner): https://www.frs-koenigslinjen.com/faehr ... und-preise

Nu finns stora prislistan ocksa för bordshop och bordershop (offenbart tillhör dom nu till FRS och ej längre till Stena):
https://www.frs-koenigslinjen.com/filea ... erages.pdf

Tvärtom dyrt biljettpriserna finns här oftast bra priser för stora spritmärke - Jägermeister, Aalborg Aquavit, Absolut Vodka m.fl. ca. samma pris per liter som i tyskland vid Kaufland, Edeka m.fl. ! (Väldsmärke finns normalt ej vid LIDL/ALDI)
https://www.aktionspreis.de/angebote/absolut-vodka-0-7l

Sa om man räknar för en dagstur i okt. € 48,- för biljett t/r och far 10% rabatt pa alla inköp i bordshop och bordershop om man bokar senast i augusti - kanske det er det værd ? Eller bättre väntar med bokning till biljettprisen blir sänkat ner kanske i nov. ?

Mistluren
Inlägg: 454
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24

Re: Startar FRS med Katamaran Ystad-Sassnitz ?

Inlägg av Mistluren »

Det är väl inte en helt ovanlig taktik att börja med väldigt höga listpriser, för att sedan dela ut "rabatter" och "erbjudanden" tills folk lärt sig och man tvingas sänka listpriserna?

För övrigt börjar det nu droppa in enstaka dagar med över 500 svenska smittfall i corona, vilket är den tyska acceptansnivån. (50 fall per miljon invånare)

Det är förstås en bit kvar tills detta blir ett genomsnitt, men risken finns att gränsen stängs lagom till FRS tilltänkta linjestart.

Marre
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 20:43

Re: Startar FRS med Katamaran Ystad-Sassnitz ?

Inlägg av Marre »

Den billigare whiskyn är 35-50% dyrare än i gränshandeln på Fehmarn, ex The Famous Grouse €18.90 på FRS och €13.29 på Fehmarn, skillnad ca 60 SEK. Ett flak Tuborg öl 4,6% kostar ca 85:- på Fehmarn, FRS pris ca 115:- SEK, skillnad ca 30:-, dvs 35% dyrare.

puffin
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 17:48

Re: Startar FRS med Katamaran Ystad-Sassnitz ?

Inlägg av puffin »

Mistluren skrev: fre 07 aug 2020, 08:13
För övrigt börjar det nu droppa in enstaka dagar med över 500 svenska smittfall i corona, vilket är den tyska acceptansnivån. (50 fall per miljon invånare)

Det är förstås en bit kvar tills detta blir ett genomsnitt, men risken finns att gränsen stängs lagom till FRS tilltänkta linjestart.
Nja. Den tyska gräns för när ett område blir ett riskområde ligger på 50 fall per 100.000 invånare per vecka. I dagliga sjukdomsfall skulle det motsvara ungefär 730 nyinsjuknade.

Mvh
puffin

PS: Jag var på semester i Rügen i fjol och ser fram till att FRS åter öppnar farleden. Tiderna passer bra för att resa till och från semester men sämre för dagsturer-

Trådstartare
professor
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 01 jun 2020, 15:28

Re: Startar FRS med Katamaran Ystad-Sassnitz ?

Inlägg av professor »

Det är väl inte en helt ovanlig taktik att börja med väldigt höga listpriser, för att sedan dela ut "rabatter" och "erbjudanden" tills folk lärt sig och man tvingas sänka listpriserna ?

Det är normalt strategi om man är redan langt inne i marknaden, har manga kunder och vill locka dom oftast speciellt i svag tider / lagsäsong med rabatter, rea och aktioner. Sa far jag f.ex. regelbundet "nyhetsbrev" fra TT-Line med specialpriser och erbjudande.

Men FRS har aktuellt 0 kunder och är helt ökänd söder om Stralsund och norr om Ystad. Dom tänkar att folk betaler ca. samma pris som med FRS fra Hamburg mot Helgoland (om det theoretiskt finns endast Gotska Sandön med Cafe, fiskestugor och restaurant och souvenirshop - men hela Gotland finns ej - det skulle bli nästan samma som Helgoland...).
Men jag tror ej att det kan fungerar med sa högt priser här. Hamburg är ca. 2 mio. personer och där finns ocksa nagra som tänkar "pengarna spelar ingen roll" och aka en gang i sommaren mot Helgoland. Och flera andra storstäder är ganska nära ocksa - ca. 1 biltimme, Bremen, Lübeck, Schwerin, Kiel, Lüneburg, Neumünster m.fl. . Men hela Rügen samt Stralsund-region är endast ca. 137.000 och snittinkomster är mycket lägre där ocksa än i Hamburg. Och vad ska det kostar YSTAD-SASS i juli/aug. om det är redan i slut av sept. är € 29,- för pax-enkelbilljet ?

Sa att startar nu med extremt dyrt priser (alla andra rederier med 1000-tals stammkunder är mycket billigare) är fra min sikt totalt fel. Sa far man nästan ingen kunder, endast dom som var ombord kan tala om - mindre antal kunder = mindre ökändhet. Om man startar nagonting helt nytt - och dessutom med reducerad tidtabell (endast 4 dagar i veckan) maste man har i första aret mycket bra billigt priser för att far sa mycket kunder som möjligt. Om man har senare oftast (nästan) fullbokad kan man langsamt tar lite mer Euro steg för steg - sa att det bli möjligt oftast nästan fullbokad. Det är strategien fra alla framgangsrikt företag (Ryanair, Flixbus, Primark, MediaMarkt etc.). Man räknar allmänt med vinst i tredje ar. Sa var det ocksa vid Flixbus som har börjat 2013 med biljettpriser för 1 Euro i hela tyskland. Sa FRS-Katamaranen maste bli nästan fullt vid varje avgang första 8, 10, 12 manader - det är viktigast - men räknar med vinst nu under första vintern är naiv... .

Sa startar marknadsledande företag fran början (Primark, Media Markt, Aldi Neueröffnung):
https://mobil.express.de/image/4252606/ ... 03-jpg.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=b2k0PafNadQ
Media Markt start i ALEXA Berlin vid midnatt - brödrost för 1 Euro, kaffeebryggare 1 Euro, hartorkare 1 Euro f.ex. ... :
https://p5.focus.de/img/fotos/crop57255 ... lexa-2.jpg
https://img.welt.de/img/regionales/berl ... in-jpg.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=cK1kaWMUnBM
https://m.focus.de/panorama/welt/neuero ... 17138.html
https://p5.focus.de/img/fotos/crop57251 ... ffnung.jpg
Det var helt stort i alla tysker medier i hela landet samt i TV-nyheter - helt gratis tillagt värde än 1000 dyrt reklamannonser... och manga 1000 nya kunder som tala till alla hur billigt det var... . Andra MM i en liten stad, vänta till 0:58... : https://www.youtube.com/watch?v=KG91v7LgQc0
https://www.hna.de/bilder/2018/08/15/10 ... 5mHZea.jpg
https://www.maz-online.de/var/storage/i ... rticle.jpg
https://img.wp.de/img/incoming/crop2278 ... f3747e.jpg
https://i.ytimg.com/vi/P4OVGUQL_tk/maxresdefault.jpg (det var en Aktionspris-dag...)

Sa vill man har det fullt med nya kunden ombord eller att folk stannar hem pa sofa bättre ?
Och blir det verkligt mer vinst att köra med 30, 40, 50, 60 nyfiken personer endast som betaler högt pris ?

30 Pax x € 29,- = € 870,- // 40 Pax x € 29,- = 1160,- // 50 Pax x € 29,- = 1450,- // 60 Pax x 29,- = 1740,- Men...
300 Pax x € 10,- = € 3000,- och det bli 240-270 mer personer med omsättning i cafe, bar och shop ombord !
600 Pax x € 8,- = € 3200,- och det bli ännu 300 mer personer med omsättning i cafe, bar och shop ombord !

Corona-kapasitäten är nu 2 x 340 Pax i varje riktning per dag men i normalt tider 2 x 680.

Mistluren
Inlägg: 454
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24

Re: Startar FRS med Katamaran Ystad-Sassnitz ?

Inlägg av Mistluren »

puffin skrev: fre 07 aug 2020, 16:44
Mistluren skrev: fre 07 aug 2020, 08:13
För övrigt börjar det nu droppa in enstaka dagar med över 500 svenska smittfall i corona, vilket är den tyska acceptansnivån. (50 fall per miljon invånare)

Det är förstås en bit kvar tills detta blir ett genomsnitt, men risken finns att gränsen stängs lagom till FRS tilltänkta linjestart.
Nja. Den tyska gräns för när ett område blir ett riskområde ligger på 50 fall per 100.000 invånare per vecka. I dagliga sjukdomsfall skulle det motsvara ungefär 730 nyinsjuknade.

Mvh
puffin

PS: Jag var på semester i Rügen i fjol och ser fram till att FRS åter öppnar farleden. Tiderna passer bra för att resa till och från semester men sämre för dagsturer-
Tack för rättelse. Jag har gjort fel på det där tidigare också. Men i vilket fall, så är smittotalen på väg uppåt i en takt som tyvärr gör att det riskeras en gränsstängning snabbare än man trott.

puffin
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 17:48

Re: Startar FRS med Katamaran Ystad-Sassnitz ?

Inlägg av puffin »

Mistluren skrev: fre 07 aug 2020, 19:46 Tack för rättelse. Jag har gjort fel på det där tidigare också. Men i vilket fall, så är smittotalen på väg uppåt i en takt som tyvärr gör att det riskeras en gränsstängning snabbare än man trott.
Ja situationen ändrar sig mycket snabbt under denna pandemi. Det är en mycket osäker marknad att börja en ny rutt. Även om inte Sverige når upp på nivån som skulle medföra en gränsstängning är risken stor för att vi åter börjar se en större smittspridning i Tyskland som får som konsekvens att det åter införs kraftigare restriktioner där. FRS är dock ett bolag med stora finansiella muskler så jag tror de ser detta som en investering på längre sikt.

Efter Stena lagde ner trafiken var det flera andra rederier som var intresserade i att åter öppna Königslinjen. Att börja trafik i mitten av september på en linje som huvudsakligen riktar sig mot passagerare tror jag var ett strategisk beslut för att hinna öppna innan någon konkurrent kom förre.

Med vänlig hälsning
puffin

Trådstartare
professor
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 01 jun 2020, 15:28

Re: Startar FRS med Katamaran Ystad-Sassnitz ?

Inlägg av professor »

Fra min sikt flera saker om linjens nystart är bra, fint websidan, snabbare och modernare fartyg än gamla Sassnitz och linjestart i hösten är naturligvis ej optimalt - men för passagerare bättre sa fort som möjligt att det finns en "Königslinjen" igen.

Men jag var chockerad när jag har tittat pa prislistan mot Helgoland... (helgoline.de) - där finns absolut astronomiska priser. 1 dagsutflykt manga timmer i mindre katamaran mot en mini-ö där finns ingenting än totalt överladad med 1000-tals dagsturister (där finns gamla utflyktsbatar för 800Pax fra Büsum, Bremerhaven och Cuxhaven fra Cassen Eils och Adler Schiffe ocksa) kostar samma som 2 (!) resor tur/retur med Ryanair f.ex. mot London och Porto - eller 2-3 resor med andra färjor mellan Tyskland och Sverige. Och jag tror ej att det fungerar med sa högt priser mellan Sverige och Tyskland. Redan TT-Line var mycket för dyrt med Delphin-Katamaran omkring sekelskiftet och trafiken inställts. Glöm ej - kapasitäten är nästan 700 Pax - ca. samma som största TT-färjor. Och TTs nybygge blir en bit störe (över 800 Pax) och Finnlines tillkommer med störe baten ocksa fra 2023. Med dagsbiljettpris av 8,-/9,-/10,- Euro kan det fungerar att fa baten oftast bra eller nästan fullbokad - men hur mycket personer finns som betalar där nu i hösten 48,- ??? TT bjuder pa kryssningar inkl. hyttplats fra 295:-SEK... .

Tillkommer ösakert väderförhallande - vid TT fanns möjlighet om katamaran-turen blir inställt p.g.a. hard vind att man blir ombokat pa "normalt" TT-färja - prioriterad ocksa före bokade lastbilar. Men om man vill fra München/Nürnberg mot Norrköping/Örebro och har bokat eftermiddagstur 15:00 med FRS (som tidtabellen skulle passar perfekt där) och det blir stormig vädret ? Betalar FRS hotell och biljett för TT/Stena fra Rostock nästa dagen om stormen tar 2, 3 dagar ? Eller resa via Bornholm mot Ystad ? Kan man riskerar som ensam man - men med (sma)barnfamiljen samt hund i bilen ?

Linjekorridor Sassnitz-Trelleborg/Ystad är ej begränsad, finns mycket kajplatser, ramper och tider kvar i Sassnitz. Varje rederi kan startar där nu parallelt eller ocksa med mellanstop som blir mer och mer populärt. Där finns redan Travemünde-Trelleborg-Klaipeda (TT), Kiel-Karlshamn-Klaipeda(DFDS), Travemünde-Karlskrona-Liepaja(Stena), Kopenhagen-Frederikshavn-Oslo, Hirtshals-Stavanger-Bergen samt stora Mariehamn-/Langnäslinjer.
Sa varför ej ?winouj?cie/Swinemünde-Sassnitz-Trelleborg/Ystad med TT, Unity Line eller Polferries som bjuder pa där tillsammenräknat upp till 12 avganger dagligen ? Har undrat mej att det finns ej nu - omvägen med mellanstop i Sassnitz är minimalt - man kan ser alla Polenbatarna fra Rügen. Där finns hard konkurrans mellan 3 rederier - sa om man stoppar med en del fra avganger i Sassnitz och uppfylla baten med tyska biler, turistbussarna och husbiler där har man mycket mer inkomst än dom andra 2 rederier som har nästan endast polsk lastbiler... .
Skriv svar