DFDS till Frederikshavn

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Teien
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 08:16

Re: DFDS till Frederikshavn

Inlägg av Teien »

3AA03536-2A9C-4BFF-BE1D-D7C3FA222DED.png
3AA03536-2A9C-4BFF-BE1D-D7C3FA222DED.png
3AA03536-2A9C-4BFF-BE1D-D7C3FA222DED.png (96.48 KiB) Visad 1250 gånger

professor
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 01 jun 2020, 15:28

Re: DFDS till Frederikshavn

Inlägg av professor »

Jooo - men tyvärr köra DFDS sa extremt langsamt - det är en av stora-färjor-linjen i hela världen med langsamste hastighet, oftast langt sträckorna endast med ca. 14kn . Pa medelhavet finns oftast mer än 26kn - i Asia är ca. 22-24kn normalt oftast. 9 timmer fra Köb. till Fre och nästan 10 timmer fra Fre. till Oslo... :( - och med endast 14kn det är löjlig för en förbindelse mellan 2 av rikaste och dyraste länderna i världen i ar 2020... - var redan snabbare under 80-talet. Varför ej köra med 10, 11, 12 kn ? Det sparer mycket mer bränsle... . Kanske det räckar ocksa med 1 timme uppehall i Oslo och 3 timme i Köb. .

Jag kan förstar att rederi vill spara bränsle men det skulle bli mycket attraktivere för alla kundgrupp om man köra lite snabbare med normalt langsamt hastighet ca. 18, 19, 20 kn (nästan) hela vägen:
Ca. Oslo av 16:00/17:00 - Ankomst Köb 9:00 - av 17:00/18:00 - Oslo an 9:00 skulle bli utan problem möjligt.
Men vad vill man med aktuell 2,5 timmer i Oslo eller 5,5 timmer i Köb. ? (30min räknas som karenztid till man är fra bord, utanför hamnomrade etc.).

Och varför sa sent ankomst i Oslo ? Avganger omkring mittnatt i Fre. är mycket attraktivt om man vill köra langa sträckor med bil, sa f.ex. fra Zürich / Stuttgart / Paris mot Östersund / Are / Trondheim / Mo i Rana / Tärnaby / Bodö etc.) passa bra - men med ankomst 10:30 är man ej före 11:00 pa E6 norr i Oslo... - där är ankomst senast 9:00 mycket bättre... . Kryssningspassagere som vill ha langsamt frukost ombord kan stannar där ombord ocksa 1-2 timmer längre - men dom som vill köra langt sträckorna med bilen (eller husbil, lastbil, turistbuss) vill ha ej sa sent ankomst - 10:30 betyder nästan lunchtiden i praktiken... .
Senast redigerad av professor den tor 06 aug 2020, 10:41, redigerad totalt 1 gånger.

Teien
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 08:16

Re: DFDS till Frederikshavn

Inlägg av Teien »

Rutetabellen over er uten tvil først og fremst tilegnet transport-/fraktmarkedet.
Er helt enig i at farten er begredelig langsom, men antall timers hvile passer kanskje fraktsjåførene godt?

Trådstartare
Marina
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 19:00
Medlemsnamn hos Landgången: Marina

Re: DFDS till Frederikshavn

Inlägg av Marina »

Når jeg en gang i mellem kigger på Marine Traffic AIS ligger de som regel i cirka 18 knob.
Det er muligt, de var nede i 15 knob, da de sidst sejlede Kbh - Oslo direkte, men omvejen via Frederikshavn er ikke ubetydelig. Især ikke når de går op via den svenske kyst, noget som ikke rigtig giver mening, hvis man bare tæller afstand.
Er det superdumt at spørge; kan man tjene noget på at ligge i strømmen hvor der også er mange andre skibe? Er det derfor, de vælger ruten langs svenskekysten og nord om Læsø?
Göteborg: Stena Jutlandica; 1 augusti
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu

professor
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 01 jun 2020, 15:28

Re: DFDS till Frederikshavn

Inlägg av professor »

14 kn hela sista natten... - titta pa höger sida nere - timeline
https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... RL_SEAWAYS
15-18 kn finns endast pa en delsträckan. Men varför köra man ej (nästan) hela vägen 18, 19, 20kn ? Det är verkligt ej snabbt... .

Och med "langsamt gangtid är bättre för lastbiler": Denna linjen var aldrig en "lastbilslinje" - ocksa aktuellt berättelser finns att det är endast väldigt liten antal lastbiler ombord. Men mellan OSLO-KÖB finns manga manga tusen personer som resar där dagligen, man konkurrerar med flygplan, bil, taget, Flixbus, Vy-Bus4you. Andel för DFDS skulle bli mycket högre med flera timmer senare avgang i bada 2 metropolen och kanske lägre priserna. Men att man maste checka-in vid lunchtiden - sa far man framförallt pensionärer endast. Med avgang ca. 18:00 och ankomst ca. 9:00 skulle det bli ocksa interessant för affärsmän - bättre sova ombord än nagonstans i hotell - och alla normalt resandegrupp. Saknas ällmänt helt nya ideer i färjorbranchen - här f.ex. skulle bli gigantiska passagerarfärjor bäst med 3000-4000 Pax (och mellanstop i Skagen p.g.a. FRE är för liten). Stora andel liten 2-bädds insides för dom som vill ha det billigt. Och dom som vill har komfort och lyx kan boka stora utsides, balkonghytter, suiter m.fl. . Sa kan man köra mycket effektivt (bränsle- och besättningskostnader är nästan samma med 2000, 3000 eller 4000Pax) och konkurrera med billigt priserna emot alla andra (bus, tag, bil, flyg m.fl.) och för norsk kryssningsfolk kan man bjuda mer än Color Line med gigantiska nybygge. Men tyvärr är DFDS mer än fraktbaserade rederi - sa egentligen passar linjen KÖB-OSLO ej sammen med rederi... - skulle bättre passer för Viking Line f.ex. där koncepten med billigt basis-billjetpris finns redan.

Endast till jämföring: Color Magic ca. 20-21,5 kn nästan hela tiden. Och det är langsamare än pa 80-/90-talet där det var alltid 30-60min snabbare gangtid mellan Kiel och Oslo med gamla Princess Ragnhild.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... OLOR_MAGIC

Peter Høyer
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 27 jun 2020, 19:26

Re: DFDS till Frederikshavn

Inlägg av Peter Høyer »

Marina skrev: ons 05 aug 2020, 19:07 Det er muligt, de var nede i 15 knob, da de sidst sejlede Kbh - Oslo direkte, men omvejen via Frederikshavn er ikke ubetydelig. Især ikke når de går op via den svenske kyst, noget som ikke rigtig giver mening, hvis man bare tæller afstand.
Er det superdumt at spørge; kan man tjene noget på at ligge i strømmen hvor der også er mange andre skibe? Er det derfor, de vælger ruten langs svenskekysten og nord om Læsø?
Jeg ved ikke hvorfor, men det kan måske have noget med dybden at gøre, eller mangel på dybde.

Kigger man på Kraks Søkort https://tilsos.krak.dk/#map=8.9/56.9838/11.3928 er der meget af vejen kun 10-12 meter vand og så er der ikke meget tilbage for et skib i den størrelse der stikker omkring 6 meter.
Øst om Læsø er der det meste af vejen mere end dobbelt så dybt.

Ca. 11 minutter inde i den her udsendelse om ØKs FIONIA https://www.dr.dk/bonanza/serie/457/bon ... kib-fionia
snakker kaptajnen om at de helst vil have 8 meter vand under kølen, ellers begynder skibet at ryste.

Så, måske er det forklaringen på det der umiddelbart virker dumt !

Fyrtornet
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:26

Re: DFDS till Frederikshavn

Inlägg av Fyrtornet »

Kanske är det denna effekt som märks i farleden väster om Laesö? Det skulle också förklara varför fartygen ser ut att gå ganska långt norr om Laesö innan man svänger neråt mot Köpenhamn, öster om Laesö? Man har ju provat att gå väster om Laesö några gånger, men gissningsvis var sjöegenskaperna inte så bra där.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Squat

https://cultofsea.com/ship-handling/shallow-water/

Teien
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 08:16

Re: DFDS till Frederikshavn

Inlägg av Teien »

DFDS endrer litt på tidtabellen enda en gang.

Men fortsatt vanskelig å forstå at dagseilasen Oslo - Fr.havn må ta 10 timer :roll:
Bilagor
35A44E36-60BB-4D47-B5BD-690DBFCD884B.png
35A44E36-60BB-4D47-B5BD-690DBFCD884B.png
35A44E36-60BB-4D47-B5BD-690DBFCD884B.png (73.36 KiB) Visad 411 gånger

Andreas S
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 09 okt 2020, 07:37

Re: DFDS till Frederikshavn

Inlägg av Andreas S »

Teien skrev: tor 08 okt 2020, 20:11 DFDS endrer litt på tidtabellen enda en gang.

Men fortsatt vanskelig å forstå at dagseilasen Oslo - Fr.havn må ta 10 timer :roll:
Det er nok fordi sydgående seilas er mer preget av motstrøm/motvind. Stena Saga brukte jo lenger tid på sydgående seilas (som da var nattseiling).
På norgående seilas bruker DFDS like lang tid som Stena Saga gjorde (hvis hun hadde avgang kl 09.00 fra FRH).

Risberg
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 19:15
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Re: DFDS till Frederikshavn

Inlägg av Risberg »

professor skrev: tis 04 aug 2020, 22:07 Jooo - men tyvärr köra DFDS sa extremt langsamt - det är en av stora-färjor-linjen i hela världen med langsamste hastighet, oftast langt sträckorna endast med ca. 14kn . Pa medelhavet finns oftast mer än 26kn - i Asia är ca. 22-24kn normalt oftast. 9 timmer fra Köb. till Fre och nästan 10 timmer fra Fre. till Oslo... :( - och med endast 14kn det är löjlig för en förbindelse mellan 2 av rikaste och dyraste länderna i världen i ar 2020... - var redan snabbare under 80-talet. Varför ej köra med 10, 11, 12 kn ? Det sparer mycket mer bränsle... . Kanske det räckar ocksa med 1 timme uppehall i Oslo och 3 timme i Köb. .

Jag kan förstar att rederi vill spara bränsle men det skulle bli mycket attraktivere för alla kundgrupp om man köra lite snabbare med normalt langsamt hastighet ca. 18, 19, 20 kn (nästan) hela vägen:
Ca. Oslo av 16:00/17:00 - Ankomst Köb 9:00 - av 17:00/18:00 - Oslo an 9:00 skulle bli utan problem möjligt.
Men vad vill man med aktuell 2,5 timmer i Oslo eller 5,5 timmer i Köb. ? (30min räknas som karenztid till man är fra bord, utanför hamnomrade etc.).

Och varför sa sent ankomst i Oslo ? Avganger omkring mittnatt i Fre. är mycket attraktivt om man vill köra langa sträckor med bil, sa f.ex. fra Zürich / Stuttgart / Paris mot Östersund / Are / Trondheim / Mo i Rana / Tärnaby / Bodö etc.) passa bra - men med ankomst 10:30 är man ej före 11:00 pa E6 norr i Oslo... - där är ankomst senast 9:00 mycket bättre... . Kryssningspassagere som vill ha langsamt frukost ombord kan stannar där ombord ocksa 1-2 timmer längre - men dom som vill köra langt sträckorna med bilen (eller husbil, lastbil, turistbuss) vill ha ej sa sent ankomst - 10:30 betyder nästan lunchtiden i praktiken... .
Det är ju inte så väldigt många år sedan de gick kl 17 och kom fram kl 9, inklusive att gå inom Helsingborg. Då kunde man använda dem för möten på ankomsorten och åka tillbaka samma dag.
Skriv svar