DFDS till Frederikshavn

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Teien
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 08:16

Re: DFDS till Frederikshavn

Inlägg av Teien »

Andreas S skrev: fre 09 okt 2020, 07:46
Teien skrev: tor 08 okt 2020, 20:11 DFDS endrer litt på tidtabellen enda en gang.

Men fortsatt vanskelig å forstå at dagseilasen Oslo - Fr.havn må ta 10 timer :roll:
Det er nok fordi sydgående seilas er mer preget av motstrøm/motvind. Stena Saga brukte jo lenger tid på sydgående seilas (som da var nattseiling).
På norgående seilas bruker DFDS like lang tid som Stena Saga gjorde (hvis hun hadde avgang kl 09.00 fra FRH).
Var ikke klar over at strømmen hadde så stor betydning?
Husker jeg har vært med Stena Saga noen få ganger hvor hun har ankommet Fr.havn ved 5-tiden om morgenen, når det var noe ekstra som skulle gjøres under det ellers så korte havneoppholdet.
Dvs. at stort hurtigere er det altså ikke mulig å seile sydover?

Teien
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 08:16

Re: DFDS till Frederikshavn

Inlägg av Teien »

[/quote]

Det är ju inte så väldigt många år sedan de gick kl 17 och kom fram kl 9, inklusive att gå inom Helsingborg. Då kunde man använda dem för möten på ankomsorten och åka tillbaka samma dag.
[/quote]

Ja det ville vært interessant å visst hvor mange «cruisepassasjerer» de har mistet pga. de kortere liggetidene 🙄

Johnny
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 10:34
Medlemsnamn hos Landgången: Johnny

Re: DFDS till Frederikshavn

Inlägg av Johnny »

Teien skrev: fre 09 okt 2020, 18:47
Det är ju inte så väldigt många år sedan de gick kl 17 och kom fram kl 9, inklusive att gå inom Helsingborg. Då kunde man använda dem för möten på ankomsorten och åka tillbaka samma dag.
[/quote]
Ja det ville vært interessant å visst hvor mange «cruisepassasjerer» de har mistet pga. de kortere liggetidene 🙄
[/quote]

Det kan vara så att DFDS resonerat ungefär så har när det gäller anlöpen i Frederikshavn:

Frederikshavn-Oslo har varit en stark konkurrent till DFDS Oslo-Köpenhamn för kryssningspassagerare. Genom att anlöpa Frederikshavn med tider som är någorlunda attraktiva för lastbilar gör man det svårare för Stena att starta igen eller för någon annan att köra Oslo-Frederikshavn, eftersom det kan vara svårt att ta tillbaka lastbilarna från DFDS. Kvarvarande konkurrent om kryssningsresenärerna från Oslo är Color Line, med anlöpen i Frederikshavn får DFDS kryssningsresenärer en tidtabell som påminner om den som Color Line har, de korta uppehållen i hamn gör nog också att kryssningsresenärerna spenderar mindre i land och mer ombord. Ett viktigt skäl är således att bli av med konkurrensen om kryssningsresenärerna från linjen Oslo-Frederikshavn och förhoppningsvis genererar trafiken Oslo-Frederikshavn täckningsbidrag som överstiger extrakostnaderna för anlöpen där. Vad DFDS gör när situationen för resande är mer normal efter pandemin är dock skrivet i stjärnorna.

Andreas S
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 09 okt 2020, 07:37

Re: DFDS till Frederikshavn

Inlägg av Andreas S »

Teien skrev: fre 09 okt 2020, 18:42
Andreas S skrev: fre 09 okt 2020, 07:46
Teien skrev: tor 08 okt 2020, 20:11 DFDS endrer litt på tidtabellen enda en gang.

Men fortsatt vanskelig å forstå at dagseilasen Oslo - Fr.havn må ta 10 timer :roll:
Det er nok fordi sydgående seilas er mer preget av motstrøm/motvind. Stena Saga brukte jo lenger tid på sydgående seilas (som da var nattseiling).
På norgående seilas bruker DFDS like lang tid som Stena Saga gjorde (hvis hun hadde avgang kl 09.00 fra FRH).
Var ikke klar over at strømmen hadde så stor betydning?
Husker jeg har vært med Stena Saga noen få ganger hvor hun har ankommet Fr.havn ved 5-tiden om morgenen, når det var noe ekstra som skulle gjøres under det ellers så korte havneoppholdet.
Dvs. at stort hurtigere er det altså ikke mulig å seile sydover?
Ja, motstrøm/dårlig vær kan ha stor betydning noen dager.
Med dagens skip kan de nok seile litt raskere. Men da har man "ingenting å gå på" i tilfelle motstrøm / dårlig vær.

Trådstartare
Marina
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 19:00
Medlemsnamn hos Landgången: Marina

Re: DFDS till Frederikshavn

Inlägg av Marina »

Som jeg umiddelbart vurderer det ligger Frederikshavn ret så præcis halvvejs mellem de to byer.
Færgerne fra København og Oslo benytter samme færgeleje i Frederikshavn og skal krydse hinanden i en afstand af ca. 15 minutter udenfor Frederikshavn.
Hvis man vil have samme afgangstid fra København og Oslo og samme ankomsttid næste morgen må den ene af ruterne enten nord eller syd for Frederikshavn trække tiden med en time. Jeg tror det er baggrunden for at vi ser forholdsvis lange overfartstider fra Oslo til Frederikshavn. De ligger og cykler frem mod Frederikshavn i 15 knob, mens fx Bergensfjord / Stavangerfjord ligger i ca. 20 knob fra Langesund til Hirtshals.

Jeg tror vi lever på lånt tid med Pearl og Crown i Frederikshavn. Når markedet retter sig vil det ikke forbavse mig, om DFDS begynder at sejle direkte igen, og så indsætter de en ropax mellem Oslo og Frederikshavn.
Göteborg: Stena Jutlandica; 1 augusti
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu

Teien
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 08:16

Re: DFDS till Frederikshavn

Inlägg av Teien »

Johnny skrev: lör 10 okt 2020, 07:47
Teien skrev: fre 09 okt 2020, 18:47
Det är ju inte så väldigt många år sedan de gick kl 17 och kom fram kl 9, inklusive att gå inom Helsingborg. Då kunde man använda dem för möten på ankomsorten och åka tillbaka samma dag.
Ja det ville vært interessant å visst hvor mange «cruisepassasjerer» de har mistet pga. de kortere liggetidene 🙄
[/quote]

Det kan vara så att DFDS resonerat ungefär så har när det gäller anlöpen i Frederikshavn:

Frederikshavn-Oslo har varit en stark konkurrent till DFDS Oslo-Köpenhamn för kryssningspassagerare. Genom att anlöpa Frederikshavn med tider som är någorlunda attraktiva för lastbilar gör man det svårare för Stena att starta igen eller för någon annan att köra Oslo-Frederikshavn, eftersom det kan vara svårt att ta tillbaka lastbilarna från DFDS. Kvarvarande konkurrent om kryssningsresenärerna från Oslo är Color Line, med anlöpen i Frederikshavn får DFDS kryssningsresenärer en tidtabell som påminner om den som Color Line har, de korta uppehållen i hamn gör nog också att kryssningsresenärerna spenderar mindre i land och mer ombord. Ett viktigt skäl är således att bli av med konkurrensen om kryssningsresenärerna från linjen Oslo-Frederikshavn och förhoppningsvis genererar trafiken Oslo-Frederikshavn täckningsbidrag som överstiger extrakostnaderna för anlöpen där. Vad DFDS gör när situationen för resande är mer normal efter pandemin är dock skrivet i stjärnorna.
[/quote]

Ja du kan godt ha rett i det :?
Blir spennende å se hva som skjer, hvis verden blir normal igjen.

Teien
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 08:16

Re: DFDS till Frederikshavn

Inlägg av Teien »

Marina skrev: lör 10 okt 2020, 12:38 Jeg tror vi lever på lånt tid med Pearl og Crown i Frederikshavn. Når markedet retter sig vil det ikke forbavse mig, om DFDS begynder at sejle direkte igen, og så indsætter de en ropax mellem Oslo og Frederikshavn.
Det er en interessant tanke Marina.
Men det burde vel være to ropax, og nattseiling i begge retninger?

Tor Britannia
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 23 feb 2020, 18:33
Ort: London

Re: DFDS till Frederikshavn

Inlägg av Tor Britannia »

Frågan är ju, hur stor andel av DFDS passagerare som destinationen, Oslo resp Köpenhamn, är en minst lika viktig anledning att kryssa som sjalva batresan? Jag misstanker att det ar majoriteten, i synnerhet fran den norska marknaden, daer om det er batresan som gaeller har Color Line en betydligt attraktivare produkt.
Man skall ocksa komma ihag att en stor del av aret aer det moerkt redan vid avganstid kl 17.00, sa det blir ingen kryssning daer man njuter av utsikten i Oslofjorden eller Oresund, altsa ett saelgargument mindre.
Jag tror ocksa som Marina att man kommer att aterga till direktrafik om och naer laeget blir normalt igen.
Har tyckt sedan laenge att det borde finnas en marknad foer en Ropax Fredrikshavn-Oslo, inklusive pa nordgaende (Stena`s nattur var sydgaende).

Risberg
Inlägg: 113
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 19:15
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Re: DFDS till Frederikshavn

Inlägg av Risberg »

Jag vill tro att det är åtskilligt större marknad för längre uppehåll i København än i Kiel. Har själv haft många möten med våra konsulenter i Ørestad, när jag arbetade i Jernbaneverket. Har också mött folk ombord som har kört ner flyttlass från Oslo till København, lastat av och återvänt med vändande färja. Och om då tidtabellen Oslo – København är lik den Oslo – Kiel med Color Line, är en såkallad minikryssning med Color Line åtskilligt mer attraktiv (och i för sig åtskilligt dyrare).

Trådstartare
Marina
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 19:00
Medlemsnamn hos Landgången: Marina

Re: DFDS till Frederikshavn

Inlägg av Marina »

Teien skrev: lör 10 okt 2020, 14:02
Marina skrev: lör 10 okt 2020, 12:38 Jeg tror vi lever på lånt tid med Pearl og Crown i Frederikshavn. Når markedet retter sig vil det ikke forbavse mig, om DFDS begynder at sejle direkte igen, og så indsætter de en ropax mellem Oslo og Frederikshavn.
Det er en interessant tanke Marina.
Men det burde vel være to ropax, og nattseiling i begge retninger?
Ja, så afgjort! Og én af dem må gerne være en mere spændende færge med bedre faciliteter end den anden.
Göteborg: Stena Jutlandica; 1 augusti
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu
Skriv svar