Tallink och Coronakrisen

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Ministern

Re: Tallink och Coronakrisen

Inlägg av Ministern »

marcusfrostare skrev: lör 05 sep 2020, 18:29
Mistluren skrev: lör 05 sep 2020, 05:21
Johan Björklund skrev: fre 04 sep 2020, 20:05 Silja Europa läggs upp på obestämd framtid om tre veckor. Victoria I tar över.

https://alandsradio.ax/nyheter/silja-eu ... -ur-trafik
Säkert planerat sedan en tid tillbaka. Victoria fick ju först en tidtabell med bara turerna Stockholm-Tallinn och stora hål. Sedan lade man väldigt passande in turerna Stockholm-Riga och nu Tallinn Helsingfors. (De senare verkar dock inte ha dykt upp på hemsidan ännu).

Detta var nog planerat från början, även om man avvaktade utvecklingen lite. Skall bli intressant att se om de reagerar på en öppnare gräns till Lettland, den nyheten kom nog efter att man la Victorias tidtabell.
Intressant med den öppna gränsen till Lettland. Kanske man testar att köra Symphony på weekendkryssningar till Riga då när Höga Kusten-kryssningarna tar slut?
Ska tilläggas att Sverige i skrivande stund är väldigt nära att uppfylla även Estlands reserestriktioner. Även Tallinn kan således vara ett alternativ om det fortsätter åt detta håll.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Ministern skrev: sön 06 sep 2020, 10:30 Ska tilläggas att Sverige i skrivande stund är väldigt nära att uppfylla även Estlands reserestriktioner. Även Tallinn kan således vara ett alternativ om det fortsätter åt detta håll.
Nja, enligt Estlands utvärdering av den svenska statistiken ligger Sverige på 31,9 fall per 100 000 invånare. Det är nästan exakt dubbelt så många fall som den gräns man satt på 16.

(Vad FHM påstår ha skett de senaste dagarna skall tas med väldigt stora skopor salt, även om vissa forumskribenter inte gillar detta faktum.)

Ministern

Inlägg av Ministern »

Mistluren skrev: sön 06 sep 2020, 11:02
Ministern skrev: sön 06 sep 2020, 10:30 Ska tilläggas att Sverige i skrivande stund är väldigt nära att uppfylla även Estlands reserestriktioner. Även Tallinn kan således vara ett alternativ om det fortsätter åt detta håll.
Nja, enligt Estlands utvärdering av den svenska statistiken ligger Sverige på 31,9 fall per 100 000 invånare. Det är nästan exakt dubbelt så många fall som den gräns man satt på 16.

(Vad FHM påstår ha skett de senaste dagarna skall tas med väldigt stora skopor salt, även om vissa forumskribenter inte gillar detta faktum.)
Tittar vi på nyligen uppdaterad finsk statistik för de senaste 14 dagarna så ligger Sverige på 18,5 fall per 100.000 invånare. Vet inte när Estland uppdaterade sist, förmodligen för ett par veckor sedan med tanke på att Finlands statistik för Sverige de föregående 14 dagarna låg på 37,2.

Länk nedan, sidan är dock finskspråkig. Artikeln är någon vecka gammal men statistiken verkar uppdateras kontinuerligt, då siffrorna såg annorlunda ut när jag först läste artikeln för någon vecka sedan.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006619462.html

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Estland uppdaterade den 28 augusti

https://vm.ee/en/information-countries- ... passengers

Problemet med att bara köpa de senaste dagarnas siffror från FHM (varken Estland eller Finland har ju egen statistik för Sverige givetvis.) är att de bara är nonsens. Fallen förs ju systematiskt in långt i efterhand. Efter att Tegnell haft sina nonsensföredrag baserade på nonsenssiffrorna. Estland gör således klokt i att avvakta. Danmark har dessutom en korrektionsfaktor som man lägger till vid undermålig testning. (Ofta tillämpat för Sverige). Vet inte om Estland har liknande.

Hur som helst, Estlands gräns kommer ju att öppnas efter hur Estland bedömer siffrorna, inget annat. Vilket framkommer av länken ovan.

Vad gäller den verkliga trenden, är den kanske något sjunkande, låt oss fortfarande hoppas på det. Men det går ju helt enkelt inte att veta på grund av den undermåliga rapporteringen i Sverige.

Men i närheten av de Estetiska kraven, det befinner sig Sverige inte.

Frihamnen
Medlemsnamn hos Landgången: Frihamnen

Inlägg av Frihamnen »

Here we go agan!!!

Bobby1978

Inlägg av Bobby1978 »

Frihamnen skrev: sön 06 sep 2020, 14:27 Here we go agan!!!
Tänkter precis likandant :lol:

Trådstartare
Penny
Medlemsnamn hos Landgången: Penny

Inlägg av Penny »

Mistluren skrev: lör 05 sep 2020, 05:14
Penny skrev: fre 04 sep 2020, 15:09
Tycker det har kommit liiite långt från ämnet ”Tallink och coronakrisen”😉

Jag håller med. Börjar att bli oerhört tröttsamt att läsa om FHM på ett sjöfartsforum i en tråd som handlar om Tallink som rederi, även om smittläget påverkar gränsöppningar och färjetrafik........
Lite osmaklig får man ändå säga att det är att just du påstår dig tycka att det är oerhört tröttsamt. Förvisso har jag skrivit fler inlägg än vad som kanske varit nödvändigt om ämnet. Men just du är ju i så fall god tvåa. Ditt problem är ju således uppenbart inte att du är trött på ämnet, utan att dina drömmar inte infrias av verkligheten.

Sedan blir det lite konstigt om inlägg bara får skrivas i en riktning. Just den här diskussionen började med att jag skrev om att siffrorna började se bättre ut. Jag har följt siffrorna ganska noga och vet därmed ungefär hur stora FHMs fel brukar vara. Fel har de alltid, de är verkligen riktigt usla även på statistik. Men den här gången såg siffrorna ut att bli bättre även rensat från fel av den storleksordning det brukar vara.

Det tyckte jag var värt att notera.

När det sedan blev uppenbart att det istället, i varje fall huvudsakligen, var felen som var större, snarare än att de egentliga siffrorna blev bättre, ansåg jag att det var rimligt att även berätta detta.

Men då blir det ett tjafsande med minst tjugo onödiga inlägg. Några var just dina. Detta tycker jag är svårt att förstå.
Fast jag har tagit till mig efter detta, att inte diskutera siffror och annat, utan fartyg efter andras önskemål om att lämna ämnet....
Kommande Resor
Inga resor inbokade.

Mina Resor 2020
Amorella (Lyx A-hytt)
Freedom Of The Seas (Inställd)
Silja Galaxy (Executive Suite)

aries
Medlemsnamn hos Landgången: aries

Inlägg av aries »

Verkar som att inlägget har sjunkit till Flashback-nivå 🙄

Kim Viktor

Inlägg av Kim Viktor »

Angående den öppna gränsen till Lettland, så är det sant att den är öppen, men det gäller fortfarande självisolering i 14 dagar efter ankomst från ett land med mer än 15 fall / 100 000 innevånare under senaste två veckor. Så jag skulle tro att Victoria I kommer klara det efterfrågan som finns idag. Vi får nog vänta ett tag till innan vi kan åka på kryssning till Riga...

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlan ... formation/

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Nåväl, det är i alla fall en intressant situation. Svensk statsmedia återrapporterar idag att Norsk media noterat att den svenska FHM statistiken nu visar färre nya fall i Sverige än vad man har i Norge.

Det betyder rimligen att den Norska regeringen snart måste ta bladet från munnen och medge att man inte kan ta den svenska statistiken på allvar eller så får man göra som i Danmark och öppna gränsen.

Öppnar Norge, så faller ju motsvarande diplomatiska problem snart på Estland och Lettland.

Norge har gränsen 20, Estland 16 och Lettland 15.

Dessutom kan vi ju fortsatt hoppas på att det faktiskt även kan finnas ett visst underliggande verkligt fall i antalet nyligen smittade i Sverige.

Det kan dock även konstateras att både Norge och Estland har inhemska fall i sådan utsträckning att det motsvarar gränsvärdena. I det läget är faktiskt gränsskyddet överdriver. Det bör väl åtminstone vara en faktor 5-10 högre i det land man vill skydda sig från.
-Så sakligt sett finns det väl egentligen inga skäl för dessa länder att ha kvar restriktionerna mot Sverige.

I Lettland och Finland finns det fortfarande en väsentligt lägre smittspridningsnivå att skydda.
Skriv svar